Anna1980
07-06-2015 om 21:46
Baby 4,5 maand oud slaapt niet overdag!
Hi allemaal,
Twee maanden geleden ben ik met man en onze toen 10 weken oude zoon geëmigreerd naar Zuid-Amerika. Sindsdien weigert onze zoon overdag te slapen. Voorheen had ik een schema, ongeveer elke drie uur borstvoeding, even spelen in de box en bij eerste vermoeidheidstekenen zijn bedje in. Dan viel hij, soms na een klein huiltje, in slaap. Hij sliep minstens drie a vier uur per dag. Maar nu, sinds we verhuisd zijn, is het drama. Een schema viel niet aan te houden want hij wilde elk uur drinken, vanwege de warmte hier (denk ook door 12 weken sprongetje). Elke poging om hem overdag in zijn bed te leggen voor een slaapje mondde uit in heftige huilpartijen. Hij slaapt nu overdag misschien 45 minuten, meestal op mijn schoot na een voeding.
Ik heb alles geprobeerd: een schema, bedritueeltje en telkens teruggaan om hem te troosten en weer in slaap te sussen.. Laten huilen, maximaal 10 minuten. Langer wil ik niet, dat voelt niet goed voor mij. Draagzak hebben we ook geprobeerd, daar valt ie heel soms in slaap in, maar slechts voor korte tijd. Hij slaapt soms wel twee uur in de auto.
Hij sliep s'nachts wel vrij goed, ongeveer een maand lang sliep ie zelfs door van 19:30 tot 6:00. Dat is nu verleden tijd. Hij wordt weer wakker voor n voeding (borstvoeding). De laatste week wordt ie veel meer wakker en afgelopen dagen zelfs elk uur. Ik trek het echt niet meer. Uiteraard helpt mijn man mee waar hij kan en wisselen we elkaar af, maar omdat ik borstvoeding geef komt t vaak op mij neer. We hebben nu de laatste fles vervangen door flesvoeding (sinds vier dagen), maar daar slaapt hij in ieder geval niet beter op.
Ik maak me vooral zorgen om zijn ontwikkeling, of het geen kwaad kan dat ie zo weinig slaapt. Hij is wel vrolijk en groeit goed, lijkt niet te lijden onder t "slaapgebrek".
Het is ook niet zo dat ik de hele dag op stap ben, ik loop rondjes door de buurt met de kinderwagen en spreek af en toe af met een vriendin (wil hier ook wel een sociaal leven opbouwen, wordt erg somber van de hele dag alleen binnenzitten). Verder zou ik graag n paar uur per dag werken voor mijn eigen bedrijf, maar dat kan nu dus vrijwel nooit. Ik voel me vaak gefrustreerd en alsof ik faal, dat ik het niet goed doe als moeder.
Zijn er mensen die ervaring hebben met babies die overdag niet slapen? hoe hebben jullie dit opgelost?
Anna1980
11-06-2015 om 00:09
Moni
Dat klinkt ongeveer als onze zoon! Hoe lang slaapt jouw dochter s'nachts?
dc
11-06-2015 om 00:19
ik weet het wel
Ik had een baby van 4 maanden die gewoon ellendig was van vermoeidheid. En ik ook.
We hebben 3 dagen hem 's avonds laten huilen (langste was half een uur geloof ik), en hij veranderde in een hele vrolijke uitgeruste baby, die na 5 minuten huilen (dat bleef hij doen) in slaap viel.
Hij is nu 9 en ik kan geen trauma ontdekken.
Bij mijn 2e en 3e heb ik ze nooit zolang hoeven laten huilen. Nou ja, af en toe was ik bezig met een ander kind, en als ik er dan eindelijk heen ging, sliep de baby. Dat is het "probleem" met de eerste. Je zit er eigenlijk teveel bovenop. Als je meerdere kinderen hebt dan gaat het natuurlijker zo.
Maar je moet er echt klaar mee zijn en erachter staan, want het is echt moeilijk om je baby te laten huilen. Vandaar dat ik de douche aanraad, dan hoor je het niet. En echt, van een kwartiertje huilen loopt een baby die voor de rest vertroeteld wordt echt geen trauma op.
Het inbakeren is trouwens niet bewezen beter, en hangt erg van de baby af. Mijn oudste vond het heel fijn, de tweede echt duidelijk niet. Je kunt het proberen, maar als je in een warm land woont, dan zou ik het eerst zonder proberen.
Anno2
11-06-2015 om 09:00
Jaaa stofzuigen!!!!
Werkte hier ook erg goed!!!!! Tegen de tijd dat je klaar bent is kind meestal ook stil.
Ad Hombre
11-06-2015 om 09:32
Anna1980
Bij ons ging hij na ca. 30 min slapen. 3 uur hadden we ook echt niet volgehouden. Dat weet je omdat je samen op de bank zit te luisteren naar de babyfoon. 30 minuten duren lang. En ja, het voelt zielig. MAar dag in dag uit niet hkunnen slapen en al het gehuil wat daarbij hoort is ook zielig (en bovendien slopend voor de ouders). Je moet er even doorheen, bij ons duurde het max 2 dagen voordat we duidelijk verbetering merkten. En na een week was er echt een wereld van verschil.
En verdriet en eenzaamheid zijn jouw woorden. Babies functioneren op een ander niveau. Wij huilen ook niet als we honger of slaap hebben. Babies wel...
mijk
11-06-2015 om 22:11
tsja mijn kinderen huilden zichzelf in slaap
Tot ze konden praten. Daarna kletsten ze zo nog 20 minuten in zichzelf Daarna vielen ze in slaap. Ze zijn nu 10 en 13 en doen dat nog steeds. Is echt hun manier van de dag doornemen. Ze dan willen troosten werkte enorm averechts...
Mijk
Moni
11-06-2015 om 22:27
Mijn dochter is al een grote puber
maar ze sliep door vanaf 8 weken (meestal dan). Ik weet niet meer hoe laat ze dan ging slapen.
Wij waren vooral blij met onze nachtrust en namen de actieve periodes voor lief.
Overigens is ze altijd een goede maar korte slaper gebleven. Weinig slaap nodig en erg alert.
Anna1980
12-06-2015 om 17:53
Update
Even een korte update. We zijn gisteren bij de kinderarts geweest (daar ga je naar toe hier ipv naar het consultatiebureau). Hij denkt dat onze baby niet goed slaapt omdat ik koffie drink (max twee koppen per dag, na een voeding) en chocolade eet. Dat mag nu dus niet meer. Er is verder niets mis met hem, volgens hem. Hij komt alleen niet snel genoeg aan, dus we moeten beginnen met bijvoeding en flesjes kunstvoeding ter aanvulling van de moedermelk. De arts denkt dat hij vooral huilt omdat hij honger heeft..
Maar ja, vannacht hebben we hem zo vaak gevoed en hij slaapt alleen maar minder en huilt meer. Vannacht is ie vanaf 20 uur vijf keer wakker geworden en dan blijft ie ook erg lang wakker. Dan wil hij altijd (borst)voeding. Hij slaapt slecht en wordt bij het minste geluidje wakker. Toen hij na de voeding nog niet wilde slapen, hebben we hem laten huilen. Nou, dat duurde dus 45 minuten en toen vonden we het meer dan genoeg . Toen huilde hij dus nog steeds en hebben we hem uit bed gehaald. Ik zou bijna denken dat het weer een sprongetje is, ware het niet dat we de 20-weken sprong net achter de rug hebben. Hij is nu 21 weken.
Anno2
12-06-2015 om 18:33
Hmmm
In zuid Amerika krijgen weinig kinderen borst omdat daar wel volop reclame wordt gemaakt voor flesvoeding, ook drinken veel jonge kinderen al vroeg cola.... Het is niet wetenschappelijk onderbouwd wat ik nu zeg, maar als je zelf borst wil blijven geven, zou ik het advies van flesvoeding naast je neerleggen.
Heb je al op het borstvoedingsforum gekeken? Borstvoedingskinderen hebben een andere groeicurve, het belangrijkste is dat hij groeit en goed plast, dan krijgt hij echt wel genoeg. Snachts kan je ook een speen proberen hè?
Bij 21 weken kan je eventueel al een beetje fruit als bijvoeding geven overdag. Heb je al een vast ritme geprobeerd, dus een methode en ritme kiezen en dat consequent doen een week lang?
Tijgeroog
12-06-2015 om 18:59
Inderdaad
Ik zou niet de borstvoeding door flessenvoeding gaan vervangen, tenzij je zeker weet dat het klopt wat de arts gezegd heeft. Borstgevoede kinderen volgen een andere groeicurve dan flesgevoede kinderen: in het begin groeien ze harder en rond een maand of vier (...) vlakt dat af. Er is zelfs een naam voor: de vier maanden dip. Eigenlijk is het geen dip, maar een natuurlijk verloop, en zijn het de flesgevoede kinderen die een veel gelijkmatiger groei hebben. Geeft niet, is heel natuurlijk. Die groeicurven kun je onder andere op borstvoeding.com vinden, kijk daar eens hoe jouw kindje het daarin doet.
Op borstvoeding.com en het borstvoedingsforum kun je heel veel informatie over borstvoeding vinden, kijk daar eens. Verder zou ik gewoon doorgaan met borstvoeding, geen kunstvoeding geven, veel knuffelen en je kindje rust geven om te kunnen slapen. Als hij huilt slaapt hij niet, dus probeer hem rustig genoeg te krijgen om te kunnen slapen. Lekker op de bank, hij op je buik, boekje of tv voor jou erbij en lekker van elkaar genieten.
dc
12-06-2015 om 19:22
teveel voeden?
Volgens mij, als een baby al ergens slecht op reageert, kan het bijvoorbeeld een koemelkallergie zijn. Dan moet je zelf stoppen met alles eten met koemelk erin.
Even brainstormen hoor.
Het probleem met wat je nu doet; blijven voeden, zorgt ervoor dat je baby nooit krampvrij is zeg maar. Ik zou toch een limiet stellen aan het bijvoeden 's nachts. Hooguit 2 keer, niet meer, zodat baby de kans krijgt de melk te verteren. Op deze leeftijd zou ik niet vaker dan 1 keer per 2 uur voeden (over het algemeen, kunnen uitzonderingen op natuurlijk). Als je blijft voeden, dan gaan er steeds kleine beetjes in, blijft de maag onrustig, maar drinkt de baby echt weinig goed zeg maar.
En ook reageert een baby waarbij een boertje dwars zit, precies hetzelfde als een baby die honger heeft. En als je een baby dan te snel weer teruglegt, dan kan dat nog dwarszitten.
Verder zou ik wat melk afkolven (of flesvoeding geven) en proberen een nachtje met oordoppen in te gaan slapen en alles aan je man overlaten. Hier was het opeens niet interessant meer als man kwam!
Leen13
12-06-2015 om 20:14
nanny
In Zuid Amerika kan het zijn dat je voor niet veel geld een nanny kunt regelen. Een paar middagen of ochtenden in de week kan je al veel goed doen. Dan kun je even afstand nemen en relativeren. En uitrusten, iets voor jezelf doen, niet te hoge verwachtingen in het begin.
Ik vind dat altijd knap en handig dat ouders thuis gaan werken met babies maar mij zou dat echt nooit gelukt zijn. Je kind heeft je nodig, je antennes staan uit. Ik was blij dat de kleintjes op een gegeven moment naar de opvang konden zodat ik gewoon kon gaan werken, anders was het er niet meer van gekomen denk ik.
De opvang kan uiteraard geen borstvoeding geven maar wel afgekolfde melk, of wat mijn dochter kreeg vanaf een maand of 3,5/4 een geprakte banaan met een beetje borstvoeding. Een flesje met thee kan ook iets aan tijd overbruggen.
Je kunt ook kijken of er ergens een gastouder is waar je kind een paar keer voor een paar uur heenkan.
Het is voor kleintjes ook leuk, afleidend en uitdagend om andere kinderen om zich heen te hebben.
Moni
12-06-2015 om 22:21
Hier wel flesvoeding erbij gedaan
Niet vanwege doktersadvies, dat advies vind ik echt slecht.
Wel vanwege ontlasting van mij als moeder omdat zij erg weinig sliep op een dag. Vanaf 8 weken kreeg oudste in de avond een flesje kunstvoeding. In de avond wilde ze heel vaak drinken terwijl ik blij was dat Papa thuis was en ik even tijd had voor mezelf. Dat ene flesje maakte een wereld van verschil van mij. En bijkomend voordeel was dat ik voor de avondvoeding veel melk te geven had. Misschien sliep ze daarom vanaf toen door.
Afkolven werkte bij mij niet. Speciaal apparaat gehuurd maar dat bracht niets.
Dit patroon hebben we volgehouden tot 3 maanden, dat oudste twee korte dagen naar het kdv ging. Toen werden het twee flesjes per dag.
Borstvoeding liep nog langer door.
Anna1980
15-06-2015 om 05:21
dokter
Allereerst dank iedereen voor het meedenken! Echt fijn, zoveel reacties en ook herkenning.
Ik heb nu op het advies van de dokter drie dagen geen koffie gedronken of chocolade gegeten. Het helpt echt.. gisteren heeft ie overdag 3,5 uur geslapen (waarvan wel een deel in de maxi-cosi, maar goed), echt een record. En s'nachts ook nog eens van 21 uur tot 7:30 aan een stuk. Hij is veel relaxter en minder hyperactief. Ook ben ik er, mede door jullie reacties, achter dat ik echt veel vermoeidheidssignalen mis. Bij hem uit zich dat dus in hyperactiviteit en huilen. Door de cafeïne die hij via mij binnenkreeg, kon hij waarschijnlijk niet goed in slaap vallen.
Overigens was de arts wel groot voorstander van borstvoeding continueren, even ter verdediging van de beste man (het is kinderarts die goed bekend staat). Hij dacht alleen als eerste dat er iets met mijn melk moest zijn, waardoor S. niet goed sliep. Dat klopte dus.
Het enige is dat hij nog steeds niet zelf in slaap wil vallen..Ik laat hem nu niet meer aan de borst in slaap vallen. Hij huilt nu niet meer als hij in bed wordt gelegd, maar wel vijf minuten daarna. Dan gaan we terug en troosten hem. We zijn nu erg lang met hem bezig iedere avond.. Ik blijf optimistisch, het komt vast goed. We hebben nu een duidelijker bedritueel en meer regelmaat.
Morgen gaat S. voor het eerst naar een kinderdagverblijf! Dan kan ik eindelijk wat werken en heb ik meer lucht. Al met al gaat het dus veel beter.
Anna1980
15-06-2015 om 05:31
Borstvoeding
Nee hoor, ik ga nog niet stoppen met borstvoeding, al vind ik het eerlijk gezegd best zwaar. Vooral omdat ik het idee heb dat ik nog bol sta van de hormonen en het altijd beschikbaar moeten zijn. Maar het is zo goed voor hem en het loopt eigenlijk ook prima. Met 1 flesje kunstvoeding erbij is het veel beter vol te houden, merk ik nu.
Grappig genoeg ken ik vooral mensen hier in Ecuador die borstvoeding geven, oa mijn schoonzussen allebei bijna 2 jaar.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.