Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Wisselen van verloskundige laat in de zwangerschap

Iemand ervaring met wisselen van verloskundige laat in de zwangerschap? Moet even mijn irritatie kwijt. Ik ben hoogzwanger van mijn eerste kindje en er zijn wat medische complicaties en mijn verloskundigen beginnen mij steeds meer de keel uit te hangen. Afspraken worden op het laatste moment afgezegd(niet door een spoedje ofzo, maar omdat ze het niet goed in de agenda hebben gezet/ niet met elkaar gecommuniceerd hebben). 

Baby gaat niet heel lekker, en ik maak me daar best een beetje zorgen over. Vanuit het ziekenhuis is er een bepaald protocol in deze situatie qua controles, en ik wil dat dat gewoon gevolgd wordt. 

Verloskundigen zijn daar laks in, zeggen dat ze dit vaker zien en dat het meestal wel goedkomt. Dat begrijp ik, ik kan ook statistieken lezen, maar die check ups zijn er nu juist voor die 15% waarbij het mis is.  Ik word een beetje behandeld alsof ik me teveel zorgen maak en gerustgesteld over de emotionele as terwijl daar mijn probleem helemaal niet ligt. Vind het dedain tov de gynaecoloog 'met haar protocollen' ook vervelend want ervaar de zorg in het ziekenhuis als heel professioneel. Waarschijnlijk wordt ik toch medisch, dus lost het probleem zich vanzelf op, maar eigenlijk heb ik gewoon erg behoefte aan iemand die logisch na blijft denken inplaats van empathisch zit te doen maar ondertussen haar zaakjes steeds niet op orde heeft. Eerder in de zwangerschap moest ik ook al overal achteraan bellen/helpen herinneren aan dingen die nog moesten etc. Vond ik toen niet zo erg omdat ik ze wel heel vriendelijk vond en alles goed ging, maar het voelt nu ineens erg onveilig.


Kun je niet over naar de verloskundige in het ziekenhuis? Of kan dat pas de laatste 3 weken? Dat was bij mij ruim 15 en 20 jaar geleden wel, maar misschien als je de situatie uitlegt aan de gynaecoloog dat je nu al over kunt?
En ik weet niet wat de controles zijn, maar als het gaat om bloeddruk en wat labbepalingen zou de huisarts dat misschien kunnen doen?
Wel vervelend (zacht uitgedrukt) dit, als er toch wat zorgen zijn rond je kindje dat een verloskundige er zo mee omgaat. 

ik heb er geen ervaring mee maar je mag gewoon wisselen hoor. Ik zou eens een andere praktijk bellen en het daar gewoon voorleggen. Dat je graag wil wisselen, wat er speelt bij jouw zwangerschap en wat jij nodig hebt van de verloskundigen en dat je dat nu mist. 

Geen ervaring mee, maar als ik jou was zou ik een andere praktijk opbellen en kijken of je daar terecht kunt. Ik zou mij daar ook totaal niet fijn bij voelen. Ook als het medisch wordt dan zie je die verloskundige nog steeds terug na je bevalling voor controles. Ook gaan ze over eventuele extra kraamzorg. Als ze nu al alle zorgen weg wuiven wat doen ze dan als het misschien niet zo goed gaat met jou? Ik vind het heel belangrijk dat je van een verloskundige op aan kunt en dat kun je nu niet.

Ik vond het zelf heel fijn dat mijn verloskundige heel praktisch was. Dat heeft mij ook bij de niet medische zaken gerustgesteld. Achteraf gezien vond ik mijn eigen paniek overdreven, maar als je net bevallen bent en er midden in zit zie je dat gewoon zelf niet. Ze heeft toen ook in overleg met de kraamzorg een extra dag zorg geregeld, zodat ik er geruster op was dat alles goed ging. Mijn bevalling was helaas medische geworden en in het ziekenhuis is toch anders dan thuis.  

Veel sterkte en een veilige bevalling gewenst alvast. 

Ik zou overstappen naar het ziekenhuis.
Sterkte met de laatste loodjes !

Geen ervaring met overstappen, maar wel met hoe belangrijk een fijne verloskundige is. Ik zou dus zeker even bellen naar een andere praktijk die je wat lijkt, en dit bespreken. Daarbij krijg je vast ook al een gevoel over of deze praktijk beter bij je past.
Twijfels en zorgen moet je serieus nemen, dat doet deze verloskundige niet, dus dan moet je het zelf maar doen. Succes, en ik hoop dat je bij die 85% hoort!

Kijk op ZorgkaartNederland naar recensies van andere praktijken. En vergeet vooral jouw eigen ervaring er niet op te zetten, dan krijgen ze misschien alsnog door hoe vervelend hun opstelling/instelling is voor jonge onzekere moeders.
Jij bent echt niet gek hoor, dat zijn zij wel, dat ze je zo laten zwemmen en je gevoelens en zorgen niet serieus nemen.
Ik wens je fijne laatste loodjes!

Ik zou gewoon een andere praktijk bellen inderdaad. Geen ervaring met wisselen, maar ik had bij mijn bevalling uitgerekend die ene verloskundige van de praktijk die ik nog helemaal niet gesproken had. Dus een onbekende. Daar heb ik verder absoluut geen last van gehad.

Is je eigen praktijk er een met meerdere verloskundigen? Zo ja dan zou je kunnen proberen of in de praktijk overstappen een optie is. De praktijk waar ik gebruik van maakte had heel verschillende verloskundigen in dienst qua visie waardoor er voor bijna ieder wel wat wils was. En anders zou ik met het ziekenhuis bellen en kijken of je gewoon meteen een ziekenhuis bevalling kunt doen of dat ze je adviseren naar een andere vk te gaan. 

Bloemenzee schreef op 26-06-2024 om 16:16:

Ik zou gewoon een andere praktijk bellen inderdaad. Geen ervaring met wisselen, maar ik had bij mijn bevalling uitgerekend die ene verloskundige van de praktijk die ik nog helemaal niet gesproken had. Dus een onbekende. Daar heb ik verder absoluut geen last van gehad.

Hierop aansluitend, ik had 2 medische bevallingen (van te voren bekend) dus in het ziekenhuis. Maar tot aan de bevalling ben ik nooit bij een verloskundige in het ziekenhuis geweest, dus had ook onbekende verloskundigen. Heeft voor mij niets uitgemaakt, ik was teveel met mezelf bezig om er op te letten wie er aan mijn bed stond.

Voor Gelebloem lijkt het me wel van belang dat ze dit laatste stukje van de zwangerschap met vertrouwen kan doen dat zij en de baby goed in de gaten gehouden worden. Dus ik zou zeker een andere verloskundige zoeken dan wel in het ziekenhuis dan wel in een andere praktijk.

En misschien helpt het al, als je vertelt dat je een andere praktijk gaat zoeken, dat ze je dan wel serieus nemen.

Gelebloem, het is belangrijk dat jij er vertrouwen in hebt en je er goed bij voelt dus gewoon overstappen. 

Maar ik zou ook bellen met het ziekenhuis en het probleem daar neerleggen. Vertel gewoon wat je ervaart bij deze praktijk, dat ze het allemaal niet zo nodig vinden en ik zou die uitspraak over de gynaecoloog met zijn protocollen erbij halen. Het ziekenhuis moet ook weten dat ze niet serieus met de adviezen omgaan.
 
Zit hier plaatsvervangend boos te worden, alsof je zorgen afnemen door ze weg te wuiven.

Zijn er tegenwoordig dan zoveel verloskundigen, dat je gemakkelijk over kunt stappen?

ik had een minder goed gevoel bij de verloskundige in de loop van de zwangerschap. Bedacht dat ze toch wel ergens goed in moest wezen, dus dan wel bij de bevalling haar vrouwtje zou staan.
Absoluut niet het geval. De bevalling verliep snel, ze was compleet overdonderd. Waardoor ze schadelijke fouten gemaakt heeft. 
Bij zulke sterke wijfel: luister naar je gevoel! Ik heb er spijt van dat ik niet van verloskundige gewisseld ben.

Ik ging steeds al snel over naar de tweede lijn, waardoor ik de verloskundigen alleen de eerste paar maanden en na de bevalling heb gezien. Dat beviel mij goed. Ik zie een zwangerschap vooral als iets medisch en zo wordt het in het ziekenhuis ook benaderd.
Mijn zus had een verloskundige die haar steeds maar niet wilde doorverwijzen dus dat heeft ze toen via de huisarts laten doen.

Ik heb bij de eerste een onverwachte wissel gehad. We gingen de hele tijd uit van mijn huisadres. Maar omdat ik toen niet samenwoonde en met 35 weken vertelde dat het de bedoeling was om bij mijn vriend te bevallen, bleek ik ineens net niet meer in hun postcode gebied te vallen. Ik moest dus naar een andere praktijk. Zo gedaan, ik kon meteen terecht. Uiteindelijk is de bevalling gestart bij mijn vriend en moest ik alsnog naar het ziekenhuis, wat 300 meter aflag van de oude praktijk

Maar goed, wisselen is geen probleem en als je geen prettig gevoel (meer) hebt bij deze praktijk, kan je dat doen toch? Je kunt ook nog een gesprek aangaan met ze en vertellen wat je dwars zit. Misschien dat ze het herkennen en er aan willen werken? Maar je mag ook gewoon echt weg. Zou ik wel eerst een praktijk zoeken waar je terecht kunt en dan meedelen dat je overstapt.

Ik zou trouwens wel proberen over te stappen naar een andere praktijk voordat je zwangerschap medisch wordt en je helemaal overgenomen wordt door het ziekenhuis. Je krijgt na de bevalling gedurende 10 dagen nacontroles thuis (niet elke dag natuurlijk) door de verloskundigen van de praktijk waar je ingeschreven stond voor je medisch werd. Die controles komen ze niet vanuit het ziekenhuis doen. Ik kan me voorstellen dat je je daar ook niet meer prettig bij voelt als deze verloskundigen dan nog komen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.