Bijnabevallen
16-07-2020 om 11:54
Kaaskopje
16-07-2020 om 20:55
Saffie
Best bijzonder om van de uitspraak Saaafira Saffie te bakken. Dan eerder Saaf, Saafie, of Safier. De naam van onze jongste is ongeveer gelijk op de eerste twee letters na. Omdat de uitspraak van de e in de naam echt è is, is de verkleining ook è.
Jackie
16-07-2020 om 21:12
Ruby
Ik vind dubbel f ook gek staan. Safira vind ik ook mooier. Maar de naam Ruby vind ik nóg veel leuker. Vlotter ook, met een lettergreep minder.
Alkes
16-07-2020 om 21:17
Kaaskopje
Ik vind de afkorting Saf bij Safira helemaal niet gek. De eerste a klinkt namelijk niet zo hard als in de door jouw genoemde afkorting Saaf. En het doet er ook niet zo toe. Afkortingen van namen worden vaak door familie en vrienden gebruikt en hebben daardoor bijna altijd iets sympathieks. Mijn zoon heeft een naam die niet af te korten is maar een anagram kan wel. Op zich is die anagram naam vreselijk maar uitgesproken door zijn vrienden wordt hij leuk
Triva
16-07-2020 om 21:24
Annej
Christelijk opgevoed, christelijke scholen maar Saffira zit niet in mijn herinnering.
Maria is onjuist die was maagd omdat ze nog moest trouwen dus waar jij vandaan haalt dat ze haar hele leven maagd wilde blijven? Volgens mij heeft Jezus ook nog halfbrusjes gekregen
Kaaskopje
16-07-2020 om 21:44
Nav "Ruby"
Dit herinnert mij aan een uitspraak van mijn zus. "Leuke naam, maar de tweede vind ik nog leuker als roepnaam ." Nou... bedankt, vroeg ik je mening?! Natuurlijk geen wereldramp, zo'n uitspraak, maar het viel niet lekker bij mij. Op zo'n moment hou je je mening tactvol voor je, vind ik.
Kaaskopje
16-07-2020 om 21:48
Alkes
Ik was zo naïef om geen afkorting te verwachten, maar ik geloof dat ik in een omgeving woon waarin dat er gewoon bij hoort, haha.
Alkes
16-07-2020 om 22:01
Kaaskopje
Mijn naam (mijn echte, dus niet Alkes kun je op twee manieren afkorten. De ene afkorting vind ik een leuke naam en is ook de naam die mijn vader en vriendinnen van vroeger gebruikten. De andere afkorting vind ik eigenlijk echt lelijk maar omdat iemand die mij heel na is deze gebruikt, kan ik ook deze afkorting waarderen
Leen13
16-07-2020 om 22:18
Maria
Maria 'altijd maagd' is een katholiek dogma. Je kunt de broers van Jezus dan wegredeneren door te stellen dat neven en andere mannelijke verwanten of buren ook 'broer' genoemd woden.
Protestanten hebben geen heiligen.
Ginny Twijfelvuur
16-07-2020 om 22:19
Kaaskopje
Als ik het goed geraden heb heeft jouw jongste een heel mooie naam!
Pennestreek
16-07-2020 om 22:46
Benieuwd
Naar de mening van de vader. Of is die hier niet bij betrokken? Bij ons zijn beide namen van beide kinderen een compromis...
skik
16-07-2020 om 23:38
Saf
Savannah wordt ook Saf, Safira ook. Misschien niet door de moeder maar wel door vriendinnetjes enzo. De moeder van Kayleigh-Sylvana stond erop dat we haar dochter, net als zijzelf, met haar volledige naam aanspraken maar daar heeft niemand tijd voor. Kee werd het.
skik
Bijnabevallen
17-07-2020 om 04:15
Prima
Als anderen gaan afkorten is dat prima toch. Mijn zoon is 12 en heeft een naam van 3 lettergrepen maar werkelijk nooit heeft iemand die afgekort. Beetje in de lijn van Daniel waar Daan van gemaakt zou kunnen worden.
Mochten andere mensen afkorten dan is dat uiteraard prima geen enkel probleem mee maar ik doe het in elk geval niet.
Mijntje
17-07-2020 om 08:41
Safira
Mooie naam! Met 1 F is beter, de meeste mensen zullen het met 1 F spellen.
En als je nog een meisje krijgt hierna vind ik Ruby er goed bij passen.
Alkes
17-07-2020 om 11:57
AnneJ
"Protestanten hebben geen heiligen."
Dat is waar. Sommige protestanten worden atheïst en maken toch vrolijk gebruik van bijbelse namen. Ook die afgeleid zijn van katholieke heiligen.
Nu heeft niemand denk ik de associatie bij de naam van mijn dochter met het wat treurige verhaal van de heilige waar de naam op gebaseerd is. Dat was eigenlijk de boodschap van mijn verhaal.
Triva
17-07-2020 om 12:59
maar
het ging er toch om dat mensen die de bijbel kennen die naam kennen? Niet of bij het protestants christelijk geloof er heiligen zijn? Jij komt met 'Maria' terwijl iederen weet dat dat niet de goede persoon kán zijn geweest Annej. In mijn geheugen zit die naam in ieder geval niet.
Leen13
17-07-2020 om 13:27
Genoeg Triva
De naam is besloten, Safira. De rest is geschiedenis.
Voor de puntjes op de i:
Ik gokte - ik zei ook dat ik 'gokte' op Maria, er zijn meer gegadigden, maar Maria is de bekendste en heeft een aantal katholieke dogma's waaronder 'altijd maagd'. Dat heb ik niet verzonnen. Je kunt er alles over vinden via 'Google'. Dus dat had de naam kunnen zijn.
De naam van een heilige hoort bij katholieken. Een generalisatie inderdaad. Iedereen voelt zich uiteraard tegenwoordig vrij om elke naam te gebruiken. Maar het is een vorm van kennis en bewustzijn, met name uit katholieke hoek, om een naam te benoemen als behorende bij een heilige.
Bijnabevallen
17-07-2020 om 13:31
Safira
Klopt de naam is Safira.
Wat vinden jullie eigenlijk an sich van de naam?
Alkes
17-07-2020 om 13:35
Bijnabevallen
Ik houd zelf meer van twee lettergrepige namen, maar als het toch een wat langere naam zou zijn dan vind ik Safira wel mooi
Lou
17-07-2020 om 13:38
Prachtig
Ik houd juist van namen met drie lettergrepen. Safira is prachtig. Ik moest er over de associatie met een auto heen maar die associatie is echt heel snel weg als je er een baby bij denkt. De naam is lief en sterk tegelijk. Als een mooi mens met een mooi karakter. Het heeft trouwens ook iets oosters. Maar dat vind ik dan weer neutraal: oosters is niet extra mooi of minder mooi in mijn ogen.
Leen13
17-07-2020 om 13:41
Mooi
Ik vind het een mooie naam en de manier van schrijven is ook handzaam, dwz dat ik verwacht dat er niet veel vergist zal worden.
Het is ook een hele vrouwelijke naam.
Bijnabevallen
17-07-2020 om 13:41
Ja IT er wat wil je nu voor punt maken?
En ik was ook wel wat bang voor de associatie met Zafira
Leen13
17-07-2020 om 13:43
Oosters
Zou best kunnen dat er momenten zijn waarop men een 'oosters' iemand verwacht of Arabisch, of Urdu, tegen haar spreekt.
Bijnabevallen
17-07-2020 om 13:50
Die kan ook nog inderdaad....
Ik vind zelf Safira wel mooier wat vinden jullie
Terwijl ik Sarah en Leah weer mooier vind dan Sara en Lea
Famke
17-07-2020 om 14:04
Geen h
Safira, niet Safirah (en Sara, niet Sarah, maar wel Hannah Lea weet ik niet zo.
Bijnabevallen
17-07-2020 om 14:14
Twijfel
Er is echt geen twijfel meer. Ga morgen de naam ook alvast op wat dingen borduren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.