Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Uitgerekend 15-31 juli 2021


ik gebruik hydrofiele luiers van 70 x 70 cm die ik in de vliegervouw vouw, maak ik dicht met een snappie en er gaat een booster in en een plastic overbroekje overheen. Werkt echt goed, ook snachts (12 u). En kostte geen drol alles bij elkaar. Denk dat ik rond 130 klaar was (ong 40 luiers, 20 boosters, 5 overbroekjes, inlegvellen, snappis, luieremmer met netje).  Moet straks wel maat 2 overbroekjes kopen. Naar kdv of dagje weg gebruik ik pampers. Ik hou etos 2 + 2 in de gaten. 

Qua kleding ben ik ook fan van vinted. Vind Dirkje, Feetje, z8 en tumble nd dry leuke merken. Maar nieuw vind ik dat echt zonde. Nieuw koop ik bij zeeman, h&m, c&a, hema en soms primark. 

Kleding : ik vond het idd ook zonde om wat duurdere merken te kopen. Hier veel hema, zeeman en prenatal. Kwaliteit valt mij erg mee. Blijft goed in de was. Ook nu zoon ouder is, shop ik hier nog. Broeken die snel verslijten door het buiten spelen e.d. zonde om dan hele duren broeken te kopen. Qua rompers vind ik de bamboo rompers van de Hema fijn. Blijven mooi in model en lekker soepel.

Luiers: Bonbebe luiers. Die kreeg ik ooit als tip, en zijn goedkoop. Ik bestel ze bij picnic, maar zijn o.a. te koop bij hoogvliet of boni. Als ik toevallig niet bestel dan haal ik ze bij de kruidvat. Ik ga wel altijd snel over op een grotere maat, dan het aantal kg aangeeft, idd vanwege de ontplofte luiers. 

Voor de flesvoeding babys: krijgen jullie baby's op de opvang een ander merk dan thuis? Hier wel, maar ik merk dat op de dagen dat ze naar kdv is geweest en de dag erna beduidend meer spuugt. Nu in het weekend amper gespuugd. Op kdv klagen ze ook dat ze zoveel spuugt en als ik haar ophaal ruikt ze ook helemaal zuur, inclusief haar haartjes waar het helemaal is ingelopen. Kan ze gelijk in bad. Ga denk ik toch maar zelf voeding meegeven. 

Dochter is nu ook snotverkouden, maar heeft er niet veel last van. Ze knort nu wel schattig Sinds een paar dagen heeft ze goed haar stem ontdekt, kletsen en gillen de hele dag door. Kan ook echt "gesprekjes" met haar voeren, zo leuk!

Phlora

Phlora

22-11-2021 om 11:19 Topicstarter

Aviendha haha idd autocorrect, dat moest 'haal' ipv 'heel' zijn. Ik snap heel goed dat het je begint op te breken nu je weer werkt. Ook Neweve en de andere BV meiden, respect voor jullie hoor, het is toch best taai als je de voedingen niet uit handen kunt geven!
Leuk is dat he Mirrie, dochter begon hier al redelijk vroeg te kletsen, ik voer ook hele gesprekken met haar. Ze trekt dan haar wenkbrauwtjes omhoog en lijkt echt een heel verhaal te vertellen waar ze zelf van onder de indruk is, haha. 
Ik ga denk ik toch maar wat grotere maat luiers kopen dan. Overdag gaat het prima maar snachts houden ze het niet meer. 
De rompers vind ik van de hema het fijnst, ze heeft alleen maar die de rest heb ik weggegeven, de overslag met korte mouwen en lekker veel stretch. Zeeman heeft trouwens idd verrassend leuke kleertjes, ze heeft er een paar gebreide overslag vestjes van, heel erg leuk.
Beterschap Wilgentak en Lapjeskat, ik hoop dat jullie snel opknappen!

Ik wil heel even haar eerste schoentjes met jullie delen, gewoon omdat ik ze zoooo schattig vind hahaha. Ze loopt natuurlijk nog lang niet, maar met die bungelende beentjes uit de draagzak werden haar voetjes te koud met alleen sokjes.


image.jpg

Qua luiers zitten wij inderdaad ook in Kruidvat. Daarin blijft hij in de nacht droog, in die van Pampers niet. Die van Bonbebe hadden wij in het begin gekregen en vond ik heel fijn, maar die kan ik niet kopen hier in de buurt. 

Wij kopen ook regelmatig op Vinted, of ik koop nieuw en ik verkoop het als het te klein is. Ik moet zeggen dat dat erg makkelijk gaat!

Wilgentak en Lapjeskat beterschap!
Mirrie wij geven (bewust) dezelfde melk thuis als op de opvang, inderdaad om te voorkomen dat hier verschil in zit. Misschien dat proberen, of inderdaad eigen melk meegeven naar de opvang. Het mixen van twee soorten lijkt me niet fijn voor de kleintjes. En misschien kunnen zij aangeven waarom ze daar meer spuugt?
Dat kletsen vind ik ook heerlijk! Hier is bellen blazen en hardop blazen het nieuwste. Vooral naar nieuwe dingen. Dan lijkt hij heel boos - wij lachen daar heel hard om.

Heel lief Phlora die schoentjes! Welke maat heb je dan? Ik vind de sokken van Happysocks ook heel lekker dik en de slofjes van Hvid heel fijn! 

Neweve schreef op 21-11-2021 om 19:10:

[..]

Wij hebben pockets en ik gebruik 's nachts 3 inleggers IPV 2 (bamboe/microvezel en Gennep). Het is dan wel een flink pakket maar daarmee houdt ze het 12 uur vol. Als we uitslapen moeten we dus wel even checken of de luier niet te vol/zwaar is want anders lekt ze iets door.

Ik heb hier meerdere systemen liggen. Een paar strikluiers, een tweedelig systeem van Little Lamb en hele oude voorgevormde luiers (ze verdienen geen schoonheidsprijs qua uiterlijk, maar ze werken).

Luiers: Wij gebruiken eigenlijk altijd Pampers. Inmiddels is maat 2 voor 's nachts echt te klein, dus zijn we deze nog aan het opmaken voor overdag en krijgt ze maat 3 's nachts aan. Heb ook nog een paar aangebroken pakken liggen van maat 1 en van gekregen Bon Bebe maat 2, maar dat past echt niet meer. Ik bewaar ze nu voor hopelijk over een tijdje een nieuw neefje of nichtje. 
Hoe doen jullie dat met wasbare luiers? Hoe wassen jullie die? Als dochter een grote poepluier heeft dat alles er boven en onder vandaan komt vind ik dat zo vies! Ik gooi het dan eerst in een bak met water, was het wat met de hand en gooi dat water in het toilet. Daarna was ik eerst de vieze rompers op een kort programma, apart van de rest, voordat het in de gewone was gaat. Ik heb zelfs al eens rompers weg gegooid die vol poep zaten (en toch al bijna te klein waren). 

Bij zoon hebben we op een gegeven moment 2 luiers over elkaar aan gedaan. Hij heeft een tijdje gehad dat hij zoveel plaste, dat 1 luier niet voldoende was, dus deden we er een luierbroekje in een grotere maat overheen, zodat hij niet nat wakker zou worden.

Melk: Wij hebben zelf Nutrilon en bij zowel op de opvang waar we nu zitten als het vorige kdv van zoon (voor onze verhuizing) vragen ze om melkpoeder mee te geven. Dochter krijgt dus netjes dagelijks haar fles en een torentje met de juiste hoeveelheid poeder mee. Ik vind het ook wenselijk dat ze altijd dezelfde voeding krijgt, dus als ze op het kdv wel melkpoeder hadden van een ander merk, had ik alsnog mijn eigen torentjes meegegeven.

Ik doe een soort inlegvel in de wasbare luier en die gooi ik met poep en al in de prullenbak. De luier zelf gaat in een luieremmer met een netje. En als die vol is gooi ik het geheel (zit nog in het netje) in de wasmachine. Dus die machine heeft wel wat poep te verstouwen maar het gaat prima. 
Eerst deed ik water met biotex in de emmer maar het werd dan echt een walgelijke klus om dat volle netje eruit te trekken. 

Als ik pampers gebruik doe ik soms een wasbaar plastic overbroekje eroverheen! Die zitten een hoger en zijn sterker, en houden dam vaak de spuitluiers tegen. Zoon heeft het nog nooit zo erg gehad dat ie van top tot teen onder zat maar wel in zn romper.

Phlora

Phlora

27-11-2021 om 08:53 Topicstarter

Mirrie ik geef ook zelf onze melk mee in een poedertoren. 
Vivavette ik heb maat 6-12maand gekocht, en hier gaat ze no way tot 12 maand inpassen! Ik heb nu nog een duim over aan de voorkant en ik heb zeer kleine handen haha dus ik denk dat ze er tot max 7 maand inpast. 
Lenthe hier geen wasbare luiers maar poepkleren gaan een nacht in een emmer met schepje Vanish (dat ronde potje met korrels). We krijgen alles er mee uit echt heel fijn. 
Bedankt voor de tips, we zijn over op kruidvat luiers maat 3 en nu blijft ze droog snachts 

fijn dat de maat 3 werken phlora!

Hier weinig poep op kleding, voordeel van wasbaar. Soms wel een randje bij de kiezen of op de rug maar meestal zit de luier dan ook overvol (bijvoorbeeld na een lange nacht). 

Borstvoedingspoep was je we gewoon uit in de was. Ik doe wel een was inclusief voorwas en met "extra spoelen" aan. Een enkele keer is de inlegger nog iets gelig maar de zon bleekt dat weer weg. 

Neweve, ik was me nooit zo bewust van de extra knopjes op de wasmachine. Heb pas sinds een paar weken eco ontdekt. Goed idee om bij de luiers voorwas en extra spoelen aan te doen, ga ik ook doen

Was: ook hier gaan bij ernstige vervuiling de kleertjes eerst in een Vanishbadje. Daarna wassen op het babykledingprogramma en dan is het er meestal wel uit. Soms zijn er nog wat gelige vlekken maar die verdwijnen over het algemeen tijdens de volgende wasronde. 

Hier zijn we gelukkig weer beter, na een paar dagen heel weinig kunnen eten. Mijn melkproductie heeft er wel onder te lijden gehad en is duidelijk lager geworden, maar de honger van mijn mannetje zeker niet. Op de dagen dat ik bij hem ben moet ik hem nu dus ineens weer vaker aanleggen en op de kolfdagen kolf ik veel minder dan voorheen. Gelukkig heb ik een goede vriezervoorraad. Het is wel even aanpoten om weer goed op elkaar afgestemd te raken merk ik.

Ik ben wel blij dat de kinderopvang open blijft met de nieuwe maatregelen. Ik had het best gesnapt als ze dicht gingen maar het was toch erg lastig geworden. Man en ik werken allebei weer 100% thuis en hebben redelijke werkgevers maar dan nog... ik moet bijvoorbeeld veel samenwerken en zit veel in videocalls en dat is erg onhandig met een baby op schoot heb ik al gemerkt (deze week op mijn vrije dag even iemand op weg geholpen). Al vinden mijn collega's hem gelukkig wel heel gezellig.

hier ook blij met een open kinderopvang. Vriend en ik zijn beide zo'n 2 dagen per week op locatie. Officieel werken we beide in een "kritieke" sector maar omdat we wel thuis zouden kunnen werken voelt dat dan als valsspelen. 

Hier is de 4 maanden slaap regressie in volle gang. In plaats van eenmaal per nacht wil ze nu iedere 2 a 3 uur. Ik ben gaar... Dacht bijgeslapen te hebben (met wat steun van man die 1 voeding overnam en vroeg naar bed), maar vannacht was het iedere 2 uur raak dus mijn buffer is weer op. 

Hoe gaat het met de rest? 

Zeker blij dat opvang en school nog open zijn, al is het wel nu een gedoe op de basisschool. Dochter is snotverkouden en mag gewoon naar de opvang, zoon heeft een snotneus en zit nu al een week thuis. (Zelf)testen lukt helaas niet, want daarvan gaat hij compleet in paniek. Normaal ben ik van het type niet zeuren en dan even in de houdgreep, maar ben dan toch bang die stok te diep in z'n neus te steken! 
Maat icm werk is het wel lastig. Werk in de zorg, waar het nu stuk drukker weer is met covid en dan wordt het niet echt op prijs gesteld dat ik lastminute moet afzeggen. Gelukkig zijn ze bij vriend daar wat makkelijker in, maar het kan ook niet altijd op zijn bordje komen.

4 maanden slaap regressie merk ik nog niet heel veel van. Ze is wel sinds week of 2 wat onrustiger in de avond. Vaker even wakker, ligt ze wat te jammeren. Maar even een aai over de bol en het is weer goed. Merk wel dat ze veel aan het ontwikkelen is, pakt steeds bewuster speeltjes. Kan ook vlot op haar zij rollen. Hapjes gaan als een tierelier. Ik geef haar bewust nog niet teveel, maar ze kan al goed happen van lepeltje. Wortel, appel en peer gaan er al goed in. 

Leuk om te zien, dat ze echt een ander persoonlijkheidje heeft dan zoon. Zij is een stuk relaxter, vind het allemaal wel best. Kan gerust half uur zelf spelen in de box. Slaapt ook een stuk beter dan zoonlief destijds deed. Waar zoon heel erg naar mij trok, trekt dochter erg naar papa. Zodra hij in beeld is, wordt ik niet meer aangekeken, alle lachje zijn voor hem. Zo lief!

Hier zijn we begonnen met de oefenhapjes. Wortel en banaan gaan er al erg goed in.
Dit weekend ben ik dus ook maar begonnen met het introduceren van pindakaas in het hapje om een pinda-allergie te voorkomen (advies van het consultatiebureau). Ook dit lijkt goed te gaan. 

Verder lacht hij erg veel naar ons en pakt hij alles vast wat hij pakken kan. Het wennen bij het kinderdagverblijf gaat tot nu toe ook goed. Hij mag deze week nog een keer twee uur gaan wennen en dan gaat hij vanaf volgende week twee dagen erheen als ik weer begin met werken. 

Oef, neweve, dat had ik de eerste 2 weken dat ik aan het werk was... baby kwam elke nacht om 2 u en 5 u. Was eigenlijk niet te doen dus ik weet hoe je je voelt. Baby was ook voor het eerst verkouden en kwam steeds moeilijk in slaap. Daarna werd ik zelf ziek en ik ben nooit ziek. 

Inmiddels gaat het beter, maar baby heeft al zn 3e virusje volgens mij. Na 2 verkoudheden heeft hij nu de blafhoest. Vanmiddag was hij wel erg zielig, moest zoveel hoesten dat hij moest overgeven. Maar hij heeft geen verhoging en lijkt wel goed in zijn doen. Ik hou het wel in de gaten.
Hij mag wel naar het KDV gelukkig, anders kan ik net zo goed ontslag nemen. Die kids steken elkaar voortdurend aan met van alles en nogwat.

Wij gaan vanaf volgende week met hapjes beginnen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.