Leefmee
08-09-2022 om 16:48
Praat gezellig mee - over zwanger worden en zwanger zijn -
Lieve allemaal,
Ik leef graag en leef graag mee Dus vandaar mijn naam. Ik ben benieuwd naar de belevenissen van anderen op het gebied van zwanger worden, zwanger zijn en zwanger geweest zijn. Daarnaast ben ik zelf mama van drie kinderen en een vierde kindje zou bij ons ook heel welkom zijn.
Ik hoop dat je ook gezellig komt praten hier over zwanger worden, zwanger zijn en meer'.
masatu
01-05-2023 om 18:39
Gefeliciteerd Yvaine! Wat fijn dat de bevalling goed ging (ondanks de ziekenhuis-struggles) en het herstel ook goed gaat. Hopelijk blijft alles zowel met jou als de baby de komende tijd goed gaan.
Natuurlijk ben je welkom om hier mee te blijven schrijven. Ik ben benieuwd over wat je zoal tijdens de kraamtijd meemaakt
Suus, ik kan mij dat gevoel van verlossing op zich wel voorstellen in jouw situatie. Rot dat je (nog steeds) zoveel klachten hebt. Ik moet zeggen dat ik soms dat gevoel ook wel even heb, maar meer als een 'ik ben heel benieuwd hoe het straks zal zijn met een baby', niet dat ik heel erg uitkijk naar de bevalling (maar ik geloof ook niet perse heel erg tegenop zie).
Afgelopen weekend kreeg ik opeens last van een soort raar gevoel van keelpijn, en ik realiseerde mij dat dit brandend maagzuur is. Met name met voorover buigen en plat op mijn rug liggen heb ik er last van. Dus ik ben nog even zoekende naar een goede slaaphouding.. hoofdeinde van bed een beetje omhoog zetten werkt wel, maar dan word ik vaak weer wakker van rib of rugpijn. Ik heb afgelopen nacht geslapen met een opgevouwen dekentje onder mijn buik (dat lig ik overigens al een tijdje) en een zwangerschapskussen in mijn rug (en dan een klein beetje van linkerzij naar rug gedraaid), dat leek wel acceptabel. Gelukkig is het tot nu toe wel zo dat ik steeds weer snel in slaap val ookal word ik 8x per nacht wakker, dus in dat opzicht is het nog wel acceptabel.
afrodite05
05-05-2023 om 10:25
Hoe is het met iedereen?
Suus, wat jij schrijft over dat je de bevalling als een verlossing ervaart, dat herken ik heel erg. Ben er zo klaar mee. Merk dat ik de laatste weken steeds vaker chaggie ben omdat ik mezelf weer terug wil, niet constant dat ongemak op alle vlakken.
Komende maandag zouden wij naar het ziekenhuis moeten voor de versie-afspraak, maar die heb ik net afgezegd. Gisteravond met man de knoop doorgehakt. O.a. omdat we al heel lang roepen dat we het niet willen (gebaseerd op lang nadenken, veel leeswerk etc.) en ons nu overgehaald voelden door die gyn met wie we geen klik hebben, we staan er niet achter en voelden ons verplicht naar haar toe. Dat lijkt me geen goede reden. Plus: ik had telkens in mijn achterhoofd: als het ook maar een beetje vervelend is, stop ik gedurende die poging. Maarja, dat is ook niet helemaal fair, als je nu al weet dat je halverwege gaat afhaken. Dan verspil je ieders tijd. Ik moet zeggen dat ik me nu ook best opgelucht voel nu de afspraak is afgezegd. Dat zegt genoeg, denk ik.
Morgen 36w. Vanaf dan hoef ik geen aspirine meer te slikken (ivm bloeddruk), dus ook wat dat betreft is het einde in zicht. Mag ook wel. Intussen ben ik wat aan het rommelen in huis, veel liggen en series kijken, maar ook bezig met wat knutselwerkjes voor de kinderkamer, waarvan het niet erg is als het niet af komt. No pressure dus. Vluchttas staat ook al klaar, moeten alleen nog last minute dingen in. Volgende week gaan we het bed op klossen zetten, vanaf dan moet ik via een krukje in bed (dat is waarom ik dat zo lang mogelijk wilde uitstellen).
Regendrup.
06-05-2023 om 07:07
Oh Afrodite wat ontzettend spannend! 36 weken, ben benieuwd hoe lang je nog moet wachten op je verlossing. Ik wens je alvast een hele voorspoedige bevalling en een wolk van een baby dat het je nu eindelijk goed mag gaan!!!
Regendrup.
06-05-2023 om 07:10
Hier gaat het redelijk, heb serieus al wat last van mijn bekken.
Ik maak natuurlijk ook nog de fout om dochter van 4 soms op te tillen. En dan merk ik meteen wel wat spanning op de buik en ook soms wat steekjes. En als ik lang heb gezeten straalt de bekkenpijn al uit naar mijn been. Dus ik moet wel echt gaan opletten.
Verder hebben we gister een kinderwagen gekocht: is dat ook uit m'n hoofd haha.
Aan de ene kant vind ik het snel gaan, aan de andere kant mag het voor mij al september zijn. Er komen nog wat drukke weken qua werk aan en daar zie ik erg tegenop. En eerlijk? Ik hou niet zo van zwanger zijn. Mijn lijf voelt zo gek.
Oh en ik voel nog niks. Vind ik ook niet zo fijn, ook al weet ik dat t heel normaal is met 17 weken. Maar voor mijn gevoel voelde ik bij de eerste wel nu al wat, en dat maakt toch wel beetje onrustig. Al ligt de placenta nu voor ipv achter, zoals de vorige keer.
Bailey26
06-05-2023 om 08:44
Afrodite5 wat gaat dat snel, 36 weken al weer. Voordat je het weet heb je je kindje in je armen.
Regendrup jij zit ook al bijna op de helft.
Wat fijn dat jullie een geschikte kinderwagen hebben gevonden. Kan dat ook van het lijstje gestreept worden.
Wel vervelend dat je last hebt van je bekken. Ga je hier al voor naar de fysio?
Ik zit nog steeds in de wachtmodus. Donderdag krijg ik een echo en dan krijg ik hopelijk ook te horen wanneer ik weer mag starten met de medicatie.
Ik vind dit doelloos wachten echt verschrikkelijk en kan daar heel slecht tegen.
Regendrup.
06-05-2023 om 09:03
Bailey: wat rot, dat wachten voelt dan zo doelloos en lang. hoop zo dat jij ook binnenkort een positieve test in je handen hebt!
Jillz
06-05-2023 om 09:06
Wat schieten jullie allemaal al lekker op. Afrodite heb jij inmiddels een datum dat ze gaan opwekken? Kan mij herinneren dat je al wel een afspraak voor een week had.
Ik herken ook wat Suus en regendrup schrijven. Ik vind het zwanger zijn gewoon niet leuk en kijk echt uit naar de bevalling. Het houd mij ook wat tegen om hier vaak te komen schrijven, omdat ik dan ga zitten opsommen wat ik er allemaal vervelend aan vind en dan weer heel negatief wordt. Ik probeer steeds maar een beetje te focussen op leuke dingen, maar eigenlijk bestaat het leven nu vooral uit, werken, zorgen, eten, drinken en nachten wakker liggen. En alles is vermoeiend of pijnlijk. De leuke dingen zijn ver te zoeken, ik heb vaak het gevoel aan de zijlijn te staan, wachtend tot ik weer een keer mee kan doen.
Gelukkig inmiddels 32 weken onderweg. Ik voel nog steeds bijna geen beweging, placenta ligt voor. Vorige week doorgestuurd voor extra controle en op de echo was veel beweging te zien, maar ik voel het gewoon niet. Wel fijn dat het even extra gecontroleerd is. De kleine lag ook al goed en ik heb het idee dat ze al een tijd zo ligt dus ik hoop dat dat zo blijft.
Regendrup.
06-05-2023 om 09:12
Ach Jillz, ik herken het zó goed!
Soms ik wil gewoon even lekker klagen, maar aan de andere kant focus je dan inderdaad weer op het negatieve met het risico om erin te blijven hangen. Maar het moet er soms ook uit.
Hier kwakkelt man wat met gezondheid dus veel aandacht gaat daar naartoe. Wat logisch is. Maar egoïstisch gezien vind ik het soms ook wel jammer. Net als bij de eerste overschaduwt weer iets anders de zwangerschap, waardoor ik er weer niet zo bij stil sta.
En ook zo lastig als je het nog niet goed voelt he! Zeker als je al zo ver als jij bent, lijkt me dat heel vervelend.
Weet dat je hier je gal gewoon kan/mag spuien he, als dat oplucht! We kunnen elkaar misschien ook wel helpen om dan weer even de lichtpuntjes te benoemen.
Jillz
06-05-2023 om 15:12
Wat rot regendrup dat de aandacht ook nog zo naar man uitgaat. Ik snap heel goed dat je daarvan baalt. Kan hij je wel ondersteunen in deze zwangerschap? Of draai jij nu op voor zorg voor jullie eerste, hem en je zwangere zelf?
Yvaine
06-05-2023 om 16:27
@regendrup het is niet vreemd dat je met 17 weken nog niets voelt. Maar ik kan me voorstellen dat je er wel naar uit kijkt en het moment afwacht totdat je de baby voelt. Balen van je man, het zou fijn zijn als jij en de zwangerschap nu in het middelpunt staan.
@jillz ik zou je tegen laten houden om hier te schrijven. Het is ook niet altijd leuk, volgens mij ervaren meerdere dat hier op die manier. Een forum als dit is juist ook om even te ventileren.
@bailey dat wachten lijkt me ook heel frustrerend. Hopelijk mag je snel starten met de medicatie.
@aphrodite, goed dat je voor jezelf een keuze hebt gemaakt en je niet over laat halen iets te doen wat niet goed voelt. Je bent al zo ver nu, het zijn nu echt de laatste loodjes.
Hier gaat alles goed met de baby ook al is ze vandaag wat onrustig. Na heel wat slapeloze nachten hebben we nu gelukkig in ieder geval wat uurtjes slaap elke nacht. Ik vind het verbazingwekkend hoe lang ik zonder slaap blijk te kunnen. Ik heb 3 nachten lang niet geslapen, eerst een nacht met voorweeën, toen een nacht net na de bevalling waarbij we midden in de nacht thuis kwamen en er nog kraamhulp kwam, en daarna nog een nacht waarbij de baby erg onrustig was.
Ik heb wel aardig wat kraamtranen gehad, de grootste frustratie is de borstvoeding die niet op gang komt. Ik had het zo graag gewild maar het lukt niet door meerdere redenen. Ondertussen was ik uren per dag aan het kolven voor een magere 100-150 ml. Dat is nog geen kwart van wat ze drinkt op een dag. Ik heb dan ook besloten ermee te stoppen ook al voelt dat gigantisch als falen. Maar continue een huilende baby aan de borst en uren per dag aan de kolf breekt me op. Ik besteed die tijd liever aan leuke dingen met de baby doen. Los daarvan geniet ik ontzettend van haar. Het is waar dat een moeder haar baby de allermooiste vind. Ze is zo schattig, ik smelt helemaal als ik naar haar kijk of haar hoor
masatu
08-05-2023 om 18:22
Leuk om weer wat van jullie te lezen!
Hier is zojuist mijn laatste werkweek ingegaan, vrijdag ben ik 36 weken. En voor wat rustiger aandoen is het denk ik ook wel eens tijd ik merk dat ik 's avonds en in het weekend flink moe ben. Vooral als ik 's nachts niet zo goed heb geslapen (2x per week oid?) is het wel zwaar overdag. Fysieke inspanningen van even een rondje lopen & fietsen kost ook wel steeds meer moeite dan normaal (en ik heb continu het idee dat ik moet plassen wat natuurlijk niet waar is ).
Afgelopen vrijdag nog een groeiecho gehad, dit zag er allemaal goed uit Komende vrijdag nog een liggingsecho (dat is standaard - maar gezien de baby al flink zit ingedaald verwacht ik hier echt niks raars uit). En dan ook meteen bespreken van het bevalplan. Qua beweging van de baby voel ik best wel wat, vooral bovenin (net onder mijn ribben). Het is inmiddels wel meer rondschuivelen en af en toe een uitstekend stuk bot (knietje ofzo?), niet meer het schoppen wat ik eerder voelde. Waar hij eerst reageerde op waar mijn hand lag op mijn buik ("ernaartoe zwemmen") is dat nu ook niet echt meer zo, hooguit wel op aanraking in het algemeen. Volgens mij heeft hij gewoon niet zoveel bewegingsruimte meer daar binnen.
@Afrodite: ik snap wel dat jullie geen goed gevoel bij die versie hadden en die afspraak hebben afgezegd. Betekent dat nu ook dat (als kind niet draait de komende weken) de 'inleiding'-afspraak wordt gewijzigd in een afspraak voor een geplande keizersnede? Het lijkt mij immers niet dat een inleiding zinnig is als je toch al weet dat het een keizersnede wordt (of zie ik dan iets over het hoofd). Wel balen dat je nog steeds zoveel klachten hebt en er ook mentaal behoorlijk doorheen zit. Hopelijk kan de psycholoog je nog een beetje op weg helpen de komende weken.
@Regendrup: leuk al de eerste voorbereidingen! Heb je nog babyspullen van je dochter, of alles al weggedaan? Zijn er nu spullen die je absoluut wel of juist niet meer koopt of verzamelt? Wel jammer dat je al last van bekkenpijn hebt, terwijl je ook nog eens de baby niet voelt. En jammer dat de aandacht vooral naar man gaat. Misschien ook gewoon aangeven bij familie/vrienden (en je man zelf)?
@Bailey: veel succes met wachten! Hopelijk duurt het allemaal niet te lang om weer verder te mogen.
@Jillz: Knuffel voor jou . Voel je vooral vrij om te klagen als je daar behoefte aan hebt.. je hart luchten is soms ook gewoon lekker. Wellicht kan wat mentale hulp voor jou het ook nog een beetje dragelijker maken de komende 2 maanden?
@Yvaine: rot van die borstvoeding zeg! Heeft er ook nog een lactatiekundige meegekeken? En tja.. uiteindelijk word je natuurlijk ook geen betere mama als je zo aan het ploeteren bent met kolven en met een huilende baby zitten ipv liefde/aandacht aan je baby geven & zelf rusten. Heb je ook nog veel last gehad van stuwing nu je bent gestopt?
Wel goed om te weten dat slaapgebrek blijkbaar te dealen is, dat zal hier straks ook genoeg voor gaan komen
Regendrup.
08-05-2023 om 20:10
masatu schreef op 08-05-2023 om 18:22:
Leuk om weer wat van jullie te lezen!
Hier is zojuist mijn laatste werkweek ingegaan, vrijdag ben ik 36 weken.
@Regendrup: leuk al de eerste voorbereidingen! Heb je nog babyspullen van je dochter, of alles al weggedaan? Zijn er nu spullen die je absoluut wel of juist niet meer koopt of verzamelt? Wel jammer dat je al last van bekkenpijn hebt, terwijl je ook nog eens de baby niet voelt. En jammer dat de aandacht vooral naar man gaat. Misschien ook gewoon aangeven bij familie/vrienden (en je man zelf)?
Ohh wauw dat schiet ook lekker op bij jou! Heerlijk.
We hebben eigenlijk alles nog, behalve de kinderwagen. Die hadden we verkocht omdat hij gruwelijk in de weg stond.
Pfoe goeie vraag trouwens. Een box vonden wij echt onzin, die heeft alleen maar als opslagplek en daardoor als rommelplek gediend. Gaan we nu niet meer doen. Aan ene kant hebben we nu een kleinere woonkamer en zou ik niet weten waar ik hem zou moeten neerzetten, en dochter vond het vreselijk en lag liever gewoon op de grond. Dus ik ga geen box meer kopen. Misschien wel een mooi groot en dik boxkleed kopen dat we dan op de grond leggen.
Verder wil ik wel nog investeren in een goede draagdoek/zak. Dus als er tips zijn: laat maar horen!
En ik denk dat ik ook wel zo'n babynest wil. Ik weet dat het niet veilig is om in te laten slapen oid, maar het lijkt me wel fijn om haar even lekker naast je op de bank in zo'n nestje te leggen (wellicht spreken de hormonen nu hoor en is het grote onzin).
masatu
08-05-2023 om 21:02
Regendrup. schreef op 08-05-2023 om 20:10:
[..]
Ohh wauw dat schiet ook lekker op bij jou! Heerlijk.
We hebben eigenlijk alles nog, behalve de kinderwagen. Die hadden we verkocht omdat hij gruwelijk in de weg stond.
Pfoe goeie vraag trouwens. Een box vonden wij echt onzin, die heeft alleen maar als opslagplek en daardoor als rommelplek gediend. Gaan we nu niet meer doen. Aan ene kant hebben we nu een kleinere woonkamer en zou ik niet weten waar ik hem zou moeten neerzetten, en dochter vond het vreselijk en lag liever gewoon op de grond. Dus ik ga geen box meer kopen. Misschien wel een mooi groot en dik boxkleed kopen dat we dan op de grond leggen.
Verder wil ik wel nog investeren in een goede draagdoek/zak. Dus als er tips zijn: laat maar horen!
En ik denk dat ik ook wel zo'n babynest wil. Ik weet dat het niet veilig is om in te laten slapen oid, maar het lijkt me wel fijn om haar even lekker naast je op de bank in zo'n nestje te leggen (wellicht spreken de hormonen nu hoor en is het grote onzin).
Hier hebben we wel een box, maar geen idee nog natuurlijk of hij goed gebruikt gaat worden.. ik zie in mijn omgeving heel erg wisselend gebruik, van nooit tot heel vaak. Het leek mij vooral een veilig idee bij bijv even naar de wc of boven gaan. Babynestje ook gekocht, inderdaad voor op de bank. Een kinderstoel (met zo’n newborn set oid) hebben we dan weer niet, we eten toch nauwelijks aan tafel (meestal op de bank). Op aanraden van een vriendin heb ik een rekbare draagdoek van Bykay gekocht, dat schijnt erg fijn te zijn met een newborn (en hoe moeilijk het knopen is schijnt wel mee te vallen). Dan kijken we daarna wel of het bevalt en kunnen dan later een draagzak of geweven draagdoek uitzoeken. (waar ik hierboven trouwens “kopen” zeg, bedoel ik trouwens “op marktplaats uitzoeken”. Op autostoel, kinderwagen, en een paar kleine dingen na alles 2e hands gekocht)
afrodite05
08-05-2023 om 21:19
Jillz, ik doe ook niet veel anders dan klagen, is soms juist ook wel lekker, lucht op.
Regendrup, balen idd. Is het "terecht" dat je man meer aandacht krijgt, als in: is het iets wat heftig is of is het categorie mannengriep? (Je hoeft het trouwens niet te benoemen) Want dat laatste zou heel lullig zijn. Dat eerste is ook vervelend, maar dan is het minder opzettelijk natuurlijk.
Wij hebben wel een box staan. Geen huisdieren, dat zou ook een reden kunnen zijn voor een box, maar idd vanwege het veilig weg kunnen leggen als je even iets moet pakken/naar de wc gaat/... Een babynestje hebben we niet. Het schijnt dat je dat prima kan maken door een voedingskussen dubbel te vouwen en er een aankleedkussenhoes omheen te doen. Misschien gaan wij dat ook nog wel proberen. Zo'n babyinzet voor op de kinderstoel hebben we te leen gekregen. Wij eten momenteel niet veel aan tafel, maar dat is elk jaar weer mijn goede voornemen. Ik wil aan tafel eten, man op de bank voor de tv. Het wordt vaak dat laatste, maar hopelijk straks niet meer.
Vandaag bij de gyn geweest. Gupje ligt nog steeds hetzelfde, in stuit dus. Ik ga deze week door de planning gebeld worden om een keizersnede in te plannen. Mocht gup toch nog goed draaien in de tussentijd, wordt het een vaginale bevalling. Als die draaiing bij de volgende controle al blijkt, gaan we een inleiding plannen. Ik zit nu op 36+2, de keizersnede willen ze vanaf week 39 plannen, wanneer anders ook de inleiding zou plaatsvinden.
Ik heb vandaag de vlaggetjes met de naam erop afgemaakt, het is nu een mooie slinger geworden, mooier dan ik had verwacht, ik was bang voor kleuterniveau maar dat valt heel erg mee. 1 vlaggetje per letter. Na de afspraak in het ziekenhuis zijn we langs de drukker gegaan om de laatste dingen van het geboortekaartje te regelen (lettertype, een foutje in ons adres). Ook meteen de enveloppen meegenomen, dus dat wordt mijn volgende project: adressen schrijven en postzegels plakken. Dan is dat maar vast klaar voor straks.
Neweve
08-05-2023 om 22:00
babynestje (gemaakt door een van de omas) vond ik heel fijn. Inderdaad voor die momenten op de bank (of naast je in bed in de kraamtijd)
Yvaine, wat rot dat de borstvoeding niet op gang komt. Dapper besluit heb je genomen. Niet meer kolven geeft gelukkig heel veel knuffeltijd met de kleine dus genoeg tijd om eventuele schuldgevoelens goed te maken.
Hier cyclus 10, over 1.5e maand is een goede vriendin uitgerekend (onze eerste kids verschillen 3 weken). Ik hoop zo dat ik haar op haar kraamvisite kan vertellen dat ik zwanger ben.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.