1 oktober 2021 door Lisanne Karstenberg

Help, mijn kind is een maan?

Mijn kind is onlangs gestart in groep drie en net wanneer je denkt dat het eeuwige vergelijken van de moedermaffia nu wel een beetje voorbij is, blijk je dat bij het verkeerde eind te hebben. 

Groep drie is blijkbaar een klassenstrijd, en dan bedoel ik niet eens zozeer de concurrentie tussen de kinderen. Nee, maar wel door de ouders want voor je het weet hoor je op het schoolplein dingen voorbij komen zoals: Is jouw kind een maan? Die van mij een raket!

Terwijl ik nog in de fase zit van vergelijk je jouw kind nu met een waterijsje? Begrijp ik dat de andere schoolpleinmoeders wel weten waar dit gesprek over gaat. Tijd voor deze moeder om zich te verdiepen in het leren lezen op de basisschool.

Leesniveau’s op school

Op de meeste basisscholen wordt er gewerkt met de ‘veilig leren lezen’ methode. Vanuit deze methode worden kinderen ingedeeld in een leesniveau. Zo kan iedere groep 3 leerling werken op zijn of haar eigen niveau.

Wat houden die niveaus dan in?

Maan
De maan groep is in de meeste klassen het grootst. Dit zijn de kinderen die zogezegd op schema zijn met lezen. Ze kennen de meeste letters en kunnen woordjes hakken en plakken. Zij volgen de methode op de gebruikelijke manier.

Zon
De zon groep zijn kinderen die al kunnen lezen als ze naar groep 3 gaan. Ze moeten minimaal 20 woorden goed kunnen lezen in 1 minuut. En ze hebben een goede concentratie en kunnen zelfstandig werken. Ze doen wel mee met de verhalen en taaloefeningen van de rest van de klas. Maar lezen en leren spellen doen ze op hun eigen niveau. Vaak bij elkaar aan een aparte tafel.

Ster
De ster groep zijn kinderen die een kleine taalachterstand hebben. Ze kennen nog niet veel letters, hebben moeite met hakken en plakken en hebben nog geen interesse in het leren lezen. Om ervoor te zorgen dat ze de rest van de klas kunnen bijbenen, krijgen ze extra aandacht van de juf of meester in een klein groepje.

Raket
De raket groep is voor kinderen die het leren lezen erg makkelijk oppakken maar voor wie ‘zon’ nog net iets te hoog gegrepen is. Zij krijgen extra uitdaging om hun leesontwikkeling zelfstandig te versnellen. Deze variant wordt trouwens niet op alle basisscholen gebruikt.

Dus na wat snel Google werk kon ik ook meepraten over de leesniveaus bij mijn zoon in de klas. Tja, die van mij is een maan. Eigenlijk gewoon precies goed dus. Wat had ik ook anders verwacht?

Een kleine boodschap aan alle vergelijkende schoolpleinmoeders: HOU HIERMEE OP. Ieder kind ontwikkelt zich anders. Laat je niet gek maken door klasgenootjes die al veel verder zijn. Besef je ook vooral dat er soms veel leeftijdsverschil zit tussen kinderen in groep 3. Het enige wat je bereikt met vergelijken is dat zowel moeders als kinderen hier onzeker van worden.

Wil jij jouw ster kindje graag ondersteunen met het leren lezen? Dan heb ik een aantal tips voor je:

  • Lees maximaal een kwartiertje met je kind (langer is niet leuk).
  • Pak een boekje op een lager niveau (zo krijgt jouw kind zelfvertrouwen!).
  • Oefen spelenderwijs (bijvoorbeeld op straat of op verpakkingsmaterialen).
  • Haal boeken die aansluiten bij de interesses van jouw kind.
  • Lees vooral veel voor en laat zien dat lezen leuk is!

Als jij je kind te veel pusht om te lezen, gaat dit ten koste van het leesplezier. Denk eraan dat plezier hebben in lezen nou juist het belangrijkste is om te leren lezen! Ik zeg ook altijd maar zo: als hij 18 is kan hij vast lezen 😉