Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11 februari 2013
Reclame voor fruit in online games werkt averechts. Kinderen eten na het zien van die reclame niet meer fruit maar juist meer snoep.
Interessant! Kinderen die een online game spelen waarin fruit wordt gepromoot, eten daarna niet meer fruit maar juist meer snoep. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, dat binnenkort wordt gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition. (Zie ook de samenvatting van het artikel.)
De onderzoekers ontdekten ook dat kinderen die een game speelden waarin 'voedsel' in het algemeen werd aanbevolen, of het nou fruit was of snoep, daarna meer calorieën innamen dan kinderen die een spel over speelgoed of helemaal geen spel speelden.
Oftewel: van voedselreclames ga je gewoon meer eten. Ook als de reclame specifiek gericht is op fruit.
Voor het onderzoek werden 270 kinderen tussen 8 en 10 jaar willekeurig verdeeld over vier groepen:
Vervolgens mochten alle kinderen 5 minuten onbeperkt eten van schalen met fruit en snoep. Waardoor ze vooral meer snoep gingen eten.
Bronnen: