11 februari 2013

Promotie van fruit werkt niet

Reclame voor fruit in online games werkt averechts. Kinderen eten na het zien van die reclame niet meer fruit maar juist meer snoep.

Interessant! Kinderen die een online game spelen waarin fruit wordt gepromoot, eten daarna niet meer fruit maar juist meer snoep. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam, dat binnenkort wordt gepubliceerd in The American Journal of Clinical Nutrition. (Zie ook de samenvatting van het artikel.)

De onderzoekers ontdekten ook dat kinderen die een game speelden waarin 'voedsel' in het algemeen werd aanbevolen, of het nou fruit was of snoep, daarna meer calorieën innamen dan kinderen die een spel over speelgoed of helemaal geen spel speelden.

Oftewel: van voedselreclames ga je gewoon meer eten. Ook als de reclame specifiek gericht is op fruit.

Voor het onderzoek werden 270 kinderen tussen 8 en 10 jaar willekeurig verdeeld over vier groepen:

  • groep 1 speelde een advergame (reclame in de vorm van een spel) waarin snoep werd aangeprezen;
  • groep 2 speelde een advergame waarin fruit werd aangeprezen;
  • groep 3 speelde een advergame waarin speelgoed werd aangeprezen;
  • groep 4 (de controlegroep) speelde helemaal geen spel.

Vervolgens mochten alle kinderen 5 minuten onbeperkt eten van schalen met fruit en snoep. Waardoor ze vooral meer snoep gingen eten.

Bronnen: