Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
25 september 2005 door Justine Pardoen
Op dit moment leren 200.000 kinderen voor het eerst lezen en schrijven. Justine Pardoen beschrijft hoe het werkt (of niet werkt) en wat u thuis kunt doen.
Van de 200.000 kinderen die dit jaar in groep 3 de eerste beginselen van het schrijven onder de knie proberen te krijgen, heeft 60% er grote moeite mee, zo blijkt uit onderzoek. Leren schrijven gaat beslist niet vanzelf. Het is vreselijk moeilijk. Maar op veel scholen is er eigenlijk onvoldoende aandacht voor schrijfonderwijs.
Eigenlijk zou het schrijfonderwijs de hele schooltijd in beslag moeten nemen; de motorische ontwikkeling stopt immers niet in groep 4. Soms ontdekken ouders in de brugklas opeens dat hun kind eigenlijk niet goed heeft leren schrijven, en ineens achterop raakt doordat hij te langzaam schrijft. Maar dan is het al te laat natuurlijk.
Leerkrachten hebben niet alleen weinig tijd om veel te oefenen met het schrijven, sommigen hebben er ook geen zin meer in, lijkt het. Er zijn zelfs scholen waar ze besloten hebben om niet langer een lopend verbonden schrift aan te leren, en overgaan op blokschrift. Want ach, wie schrijft er nog een handgeschreven brief tegenwoordig?
Bovendien zijn leerkrachten soms slecht op de hoogte. Het komt nog vaak voor dat ze niet weten hoe ze een linkshandig kind het beste kunnen instrueren. Dat zo'n kind beter kan werken zonder buurman aan de linkerkant (tenzij die ook linkshandig is), en dat hij zijn blad anders moet neerleggen dan een rechtshandig kind. Welke leerkracht weet dat een linkshandig kind het potlood nét iets hoger moet vasthouden dan een rechtshandig kind, en waarom?
Schrijven is niet alleen een fijn-motorische activiteit. Het gaat om de gehele motoriek, waarbij een goed lichaamsbesef en een goede coördinatie van alle zintuigen enerzijds en de beweging van het lichaam anderzijds heel belangrijk is.
Marc Litière, schrijver van het boek Mijn kind leert schrijven (uitg. Lannoo), vindt dan ook dat schrijfonderwijs eigenlijk bewegingsonderwijs is. Het houdt in dat je om te leren schrijven heel veel moet oefenen. Niet alleen met de pen in je hand, maar met je hele lichaam.
Het lichaam van kinderen verandert nog snel. Daarom is bewegingsonderwijs een belangrijke hulp bij het ontwikkelen van een goed lichaamsbesef en een soepele coördinatie. En dat lijkt precies op veel scholen het probleem: er is steeds minder tijd om heel veel te oefenen.
Schrijven leer je op school, maar thuis kunnen ouders ook veel doen. Juist als op school te weinig wordt geoefend. Het is dan goed dat ouders ook thuis weten wat ze kunnen doen om het kind te ondersteunen.
Waar kunt u thuis op letten:
was hoofdredacteur van Ouders Online (tot 1 september 2018), en is specialist op het gebied van jeugd en media. Ze wordt regelmatig 'ingevlogen' door scholen, wanneer zich akelige incidenten hebben voorgedaan.