Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Wat verdienen jullie?

wij, man en ik verdienen samen 3900 euro netto samen. We werken allebei 4 dagen ,houden soms ook wel over, we hebben ook bijna geen hypotheeklasten meer. Vraag me wel soms af hoe andere het doen. Ben gewoon benieuwd naar andere, blijkbaar is het nog steeds taboe om over je salaris te praten.


Bijtje82

Bijtje82

19-08-2023 om 17:15

Pippeltje schreef op 19-08-2023 om 16:42:

[..]

Ach Bijtje.... wie zei dat ook al weer? Als ik huurders hoor die afgunstig zijn op huiseigenaren is het net alsof ik mijn kinderen weer hoor "zij krijgt wel een snoepje en ikke niet"

Wat heeft dat te maken met ongeschoold personeel binnenhalen tegen een veel te hoog tarief? Terwijl het vaste personeel massaal intussen wegloopt omdat er geen ruimte is voor salarisverhoging? 


Bijtje82 schreef op 19-08-2023 om 17:15:

[..]

Wat heeft dat te maken met ongeschoold personeel binnenhalen tegen een veel te hoog tarief? Terwijl het vaste personeel massaal intussen wegloopt omdat er geen ruimte is voor salarisverhoging?


Bij ons hetzelfde hoor personeel dat weggegaan is en later terug komt krijgt zelfs betere voorwaarden er zijn collega's die nu al roepen misschien moeten we ook eens een paar maanden vertrekken en dan onderhandelen.

Er is nu eenmaal een personeelstekort en eigenlijk geen geld om meer te betalen maar ja als er geen personeel is moet je wel nieuw personeel binnentrekken met goede voorwaarden.

Bijtje82

Bijtje82

19-08-2023 om 17:40

Decembermamma schreef op 19-08-2023 om 17:23:

[..]

Bij ons hetzelfde hoor personeel dat weggegaan is en later terug komt krijgt zelfs betere voorwaarden er zijn collega's die nu al roepen misschien moeten we ook eens een paar maanden vertrekken en dan onderhandelen.

Er is nu eenmaal een personeelstekort en eigenlijk geen geld om meer te betalen maar ja als er geen personeel is moet je wel nieuw personeel binnentrekken met goede voorwaarden.

Ik snap prima wat er aan de hand is bij ons. Er is geen personeel te vinden, dus ze nemen iedereen maar aan die zegt iets te kunnen. 

Helemaal prima, maar als je vervolgens niet in je personeel investeert dan wordt de hele firma een soort van Titanic. 

Van al het personeel dat momenteel op kantoor werkt ( binnen onze functie zeg maar ) ben, of was ik de enige met een opleiding in die richting. De rest heeft geleerd op welke knop ze moeten drukken, maar hebben geen idee waarom.

De jongen die ik nu inwerk zei gisteren tegen mij: Ik snap nu eigenlijk pas in welke positie jij zit en waar je tegenaan loopt als anderen het niet eens zijn met de planning die jij maakt. 

Zij zien alleen maar de hoeveelheid lading die op een dag binnenkomt en doen dan hun beklag bij mij. Terwijl ik aan mijn kant met mijn rug tegen een muur sta, omdat iedere dag dat ik later lever het een flinke bak centen kost. Ze hebben gewoon geen benul. 

Geef die jongens een gedegen (interne)opleiding en je bent al drie stappen verder. 

Er wordt nu zelfs al gefluisterd om mijn deel werk zelfs compleet over te dragen aan een extern kantoor, want er is niemand die snapt hoe het werkt. 

En daarbij.. de gemiddelde arbeidsethos van de huidige jonge generatie lijkt ook ver te zoeken. Ze willen vaak niet meer dat stapje harder lopen. Op een enkeling na. Die dan vervolgens eigenlijk weer teveel hooi op hun vork nemen. De huidige generatie is vooral uit op snel geld. 

Ik heb de vacature voor mijn functie ook al online zien staan. 500 euro bruto boven het loon dat ik kreeg, maar verder is de vacature totaal verkeerd in elkaar gezet en trekt dus geen of de verkeerde mensen aan. 

Kleine update tov doorgehaalde tekst. 

Mijn functie komt denk ik te vervallen aangezien de vacature aangepast is naar de andere locatie. De Titanic heeft zojuist de ijsberg geraakt 🙈

Maar Bijtje, waarom blijf je daar dan werken als het allemaal zo negatief is? Prima als je daar, om welke reden dan ook, blijft werken, maar dan zou ik ook niet meer zo klagen. Juist in deze tijden is het erg gunstig voor werknemers om elders te solliciteren en opnieuw te onderhandelen over je salaris. Het is een keus die je zelf maakt.

”De huidige generatie is vooral uit op snel geld”. Wat een vervelende generalisatie. Ik snap echt je frustratie wel, maar daarvoor zijn degenen die de beslissingen nemen verantwoordelijk, niet de mensen die ze aannemen. 
Overigens, in reactie op Kersje: ik weet niet hoe oud Bijtje is maar er vindt ook bij de huidige arbeidsmarkt nog steeds ongehoorde leeftijdsdiscriminatie plaats. Boven de 50, laat staan de 55, is het echt een heel stuk lastiger om iets anders te vinden. 

Bijtje82

Bijtje82

19-08-2023 om 19:09

Kersje schreef op 19-08-2023 om 18:29:

Maar Bijtje, waarom blijf je daar dan werken als het allemaal zo negatief is? Prima als je daar, om welke reden dan ook, blijft werken, maar dan zou ik ook niet meer zo klagen. Juist in deze tijden is het erg gunstig voor werknemers om elders te solliciteren en opnieuw te onderhandelen over je salaris. Het is een keus die je zelf maakt.

Ik heb per 1 september een functie elders 😉

Vandaar dat er een vacature is voor mijn functie. Er was geen ruimte voor salaris verhoging en nu zitten ze in de rats. 

Bijtje82

Bijtje82

19-08-2023 om 19:15

AlisonH schreef op 19-08-2023 om 18:39:

”De huidige generatie is vooral uit op snel geld”. Wat een vervelende generalisatie. Ik snap echt je frustratie wel, maar daarvoor zijn degenen die de beslissingen nemen verantwoordelijk, niet de mensen die ze aannemen.
Overigens, in reactie op Kersje: ik weet niet hoe oud Bijtje is maar er vindt ook bij de huidige arbeidsmarkt nog steeds ongehoorde leeftijdsdiscriminatie plaats. Boven de 50, laat staan de 55, is het echt een heel stuk lastiger om iets anders te vinden.

Misschien vervelend, maar toch zit er een kern van waarheid in. 

Doorgaans zijn de mensen die ze aannemen ook de mensen die beslissingen nemen. Bij ons tenminste wel. 

Bij iedere firma is altijd wel wat te piepen, maar de firma waar ik nu werk heeft alleen oog voor cijfertjes. Zelfs het personeel is een nummer, ze hebben geen idee wat je doet en hoe belangrijk je bent. 

Tot je ontslag neemt en ze inzien dat ze een hele grove fout hebben gemaakt. 

Bijtje82 schreef op 19-08-2023 om 19:15:

[..]

Misschien vervelend, maar toch zit er een kern van waarheid in.

Doorgaans zijn de mensen die ze aannemen ook de mensen die beslissingen nemen. Bij ons tenminste wel.

Bij iedere firma is altijd wel wat te piepen, maar de firma waar ik nu werk heeft alleen oog voor cijfertjes. Zelfs het personeel is een nummer, ze hebben geen idee wat je doet en hoe belangrijk je bent.

Tot je ontslag neemt en ze inzien dat ze een hele grove fout hebben gemaakt.

Wat iedereen met enig benul van bedrijfsvoering weet is natuurlijk dat je beter kunt investeren om je goede zittende mensen te houden dan steeds nieuwe aan te nemen. Maar ja, bij mij op school hebben ze ook net weer een heleboel goede docenten van tekortvakken laten vertrekken omdat ze meer wilden verdienen / geen mentor wilden zijn / vrij wilden voor een studie. En vind maar eens nieuwe! 
Ik herken het helemaal niet van dat snel geld verdienen, mijn jongere collega’s werken hard en goed. Maar ja, wie snel geld wil verdienen kiest niet voor het onderwijs.

Bijtje82

Bijtje82

19-08-2023 om 20:14

AlisonH schreef op 19-08-2023 om 20:07:

[..]

Wat iedereen met enig benul van bedrijfsvoering weet is natuurlijk dat je beter kunt investeren om je goede zittende mensen te houden dan steeds nieuwe aan te nemen. Maar ja, bij mij op school hebben ze ook net weer een heleboel goede docenten van tekortvakken laten vertrekken omdat ze meer wilden verdienen / geen mentor wilden zijn / vrij wilden voor een studie. En vind maar eens nieuwe!
Ik herken het helemaal niet van dat snel geld verdienen, mijn jongere collega’s werken hard en goed. Maar ja, wie snel geld wil verdienen kiest niet voor het onderwijs.

Klopt wat je zegt. En ik denk dat in het onderwijs een heel ander slag mensen zit. 

Ik kan niet zomaar les gaan geven, maar jij kunt mij wel zomaar vervangen. Als je het truckje maar leert. Er daar zit het gevaar van zo'n functie. We hoeven niet in jpu te investeren, we leren gewoon een andere aap hetzelfde kunstje.

Bijtje82 schreef op 19-08-2023 om 19:09:

[..]

Ik heb per 1 september een functie elders 😉

Vandaar dat er een vacature is voor mijn functie. Er was geen ruimte voor salaris verhoging en nu zitten ze in de rats.

Wat ik al vrij snel in mijn carrière heb geleerd is dat werkelijk niemand onmisbaar is! Misschien zitten ze nu in de rats, maar het zal heus het bedrijf niet de kop kosten. Daarbij is het ook jouw probleem niet meer, toch? 

Bijtje82

Bijtje82

19-08-2023 om 21:42

Kersje schreef op 19-08-2023 om 20:43:

[..]

Wat ik al vrij snel in mijn carrière heb geleerd is dat werkelijk niemand onmisbaar is! Misschien zitten ze nu in de rats, maar het zal heus het bedrijf niet de kop kosten. Daarbij is het ook jouw probleem niet meer, toch?

Oh nee de kop vast niet, daarvoor is het bedrijf te groot. Zeker ook mijn probleem niet meer, maar daarom mag ik er nog wel wat van vinden natuurlijk. 

In zekere mate herken ik dat wel. Ik heb een vak waar je beter in wordt naarmate je het langer doet. Er moet natuurlijk een basis zijn, maar daarna gaat het je vakbekwaamheid bijna een op een omhoog met ervaring, veel zien en doen. Zoals het de overheid betaamt, komen mensen vaak relatief laag ingeschaald binnen en 15 jaar later verdien je dan best goed. Die tijd gunnen veel jongeren (30 min) zich niet, die zien anderen elders veel meer verdienen en vertrekken als ze nog maar net ingewerkt zijn, nadat ze eerst op onze kosten 2 jaar een interne opleiding hebben gevolgd. Dat ligt niet aan die jongeren, maar na twee jaar opleiding verdienen ze bij ons om en nabij 3000 bruto en met de huidige kosten van wonen en levensonderhoud, kun je dan geen stappen zetten op bijv de woningmarkt.

MMcGonagall schreef op 20-08-2023 om 10:55:

In zekere mate herken ik dat wel. Ik heb een vak waar je beter in wordt naarmate je het langer doet. Er moet natuurlijk een basis zijn, maar daarna gaat het je vakbekwaamheid bijna een op een omhoog met ervaring, veel zien en doen. Zoals het de overheid betaamt, komen mensen vaak relatief laag ingeschaald binnen en 15 jaar later verdien je dan best goed. Die tijd gunnen veel jongeren (30 min) zich niet, die zien anderen elders veel meer verdienen en vertrekken als ze nog maar net ingewerkt zijn, nadat ze eerst op onze kosten 2 jaar een interne opleiding hebben gevolgd. Dat ligt niet aan die jongeren, maar na twee jaar opleiding verdienen ze bij ons om en nabij 3000 bruto en met de huidige kosten van wonen en levensonderhoud, kun je dan geen stappen zetten op bijv de woningmarkt.

Dat is wel echt een probleem: mensen moeten wel proberen om snel meer te gaan verdienen, anders wonen ze tot hun 40e bij hun ouders of op een kamertje. 

Wij hebben een dame van nu 22 bij ons werken, ze vond dat ik weinig verdiende als ik dit lees klopt dat ook. Ik werk 32 uur als assistent accountant (bedien klanten vanaf factuur tot jaarrekening) en verdien 2.700 euro. Ik heb een hbo + opleiding. Ik wil niet leidinggevende worden dus ben gebonden aan een assistente functie. 

De moeder van het meisje (is ongeveer zo oud als ik ben) is van kassamedewerker naar meewerkend afdelingshoofd opgeklommen, werkt 24 uur en verdient 2.800 euro. Ik begrijp zulke salarissen echt niet. 

AlisonH schreef op 20-08-2023 om 11:20:

[..]

Dat is wel echt een probleem: mensen moeten wel proberen om snel meer te gaan verdienen, anders wonen ze tot hun 40e bij hun ouders of op een kamertje.

Klopt hoor. Er zijn nu ook ontwikkelingen gaande of in elk geval is het probleem aangekaart. Probleem is dat het overheidsgeld is en met de laatste ophoging van de laagste lonen naar 14 euro, het hele salarisgebouw al uit proportie is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.