Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Onrustig gevoel door werk

Het is me tot op heden nog niet gelukt om een baan voor langer dan 2 jaar te houden en daar voel ik me nu steeds onrustiger door. Ik ben bijna 30 en wil eens een vaste baan hebben voor in elk geval 5 jaar. De redenen dat het niet lukte was meestal gewoon dat het niet echt wat was voor mij, geen bijzondere redenen verder.

Bij mijn vorige baan zat ik totaal op mn plek. Ik was er erg gelukkig en dacht dat dit de baan was waar ik zeker 5 jaar zou blijven. Van beide kanten veel tevredenheid. Tot ik een collega kreeg met dezelfde functie die vanwege meer ervaring alles beter en sneller kon dan ik. Ik werd er onzeker van en werd steeds met haar vergeleken. Ik kreeg steeds meer het idee dat ze me wilden wegwerken omdat ik steeds tijdelijke contracten kreeg. Na mijn laatste tijdelijke contract moest ik een vast contract krijgen. Omdat ik ervan was overtuigd dat ik dat niet zou krijgen, ben ik een aantal maanden daarvoor met wel wat pijn in m'n hart geswitcht van baan.

En nu zit ik sinds een paar maanden bij een nieuwe werkgever. De eerste week heb ik steeds savonds thuis gehuild omdat het me zo tegenviel en ik spijt had van de switch. Deze baan is het absoluut niet voor mij.

Nu een paar maanden later denk ik nog steeds zo erover. Ik word niet gelukkig van deze baan. Desondanks doe ik uiteraard gewoon m'n werk en solliciteer ik ondertussen verder, maar nog niets nieuws gevonden. Ik wil namelijk ook enigszins kritisch zijn op een evt nieuwe baan en echt overtuigd zijn dat die dan wel bij me past.

Nu heeft mijn leidinggevende vorige week aangegeven niet tevreden te zijn over mij. Ze zegt dat ik mijn werk wel uitvoer zoals het gevraagd wordt, maar ze mist passie. Ze vroeg of ik het werk wel echt leuk vind. Ik kon niet anders doen dan zeggen dat ik het zeker leuk vind. Ik heb namelijk nog niets anders en ik wil ook niet m'n eigen graf graven.

Deze situatie maakt me zo onrustig, ik wil weer een baan waar ik gelukkig van word. Ik voel me tegelijk ook een beetje loser met een lange cv met banen van een paar maanden tot hooguit 2 jaar.. Hoe moet ik dit aanpakken?


Kun je niet eerlijk zijn tegen je werkgever en misschien samen kijken of ze binnen het bedrijf ook een functie hebben waar je wel gelukkig van wordt?

Want het is voor beide partijen niet prettig als je elke dag met tegenzin naar je werk gaat. Een werkgever heeft ook graag mensen die blij zijn met hun werk. Dat maakt de kans op langdurige uitval ook minder groot.

Index224

Index224

05-10-2023 om 10:37 Topicstarter

MamaE schreef op 05-10-2023 om 10:28:

Kun je niet eerlijk zijn tegen je werkgever en misschien samen kijken of ze binnen het bedrijf ook een functie hebben waar je wel gelukkig van wordt?

Want het is voor beide partijen niet prettig als je elke dag met tegenzin naar je werk gaat. Een werkgever heeft ook graag mensen die blij zijn met hun werk. Dat maakt de kans op langdurige uitval ook minder groot.

Heel eerlijk gezegd is het niet eens echt de functie waar ik niet gelukkig van wordt, maar de organisatie die gewoon niet past bij mij. Het liefst hou ik de schijn op en kan ik hopelijk zsm ergens anders beginnen.. maar aangezien ik nog niets gevonden heb ben ik bang dat ik minder kritisch moet zijn en straks weer een baan heb die niet helemaal bij me past. 

Maar ben je bij je vorige baan dan niet te vroeg vertrokken, want je wist niet zeker dat je contract niet omgezet zou worden?
Kortom trek je te snel conclusies en gaat daar naar handelen terwijl ze wellicht best bereid waren in je te investeren?

Kun je niet eens vragen bij je vorige werkgever of er werk voor je is? Je bent daar weggegaan zonder zeker te weten of ze je een vast contract zouden bieden of niet.
Wij krijgen net iemand terug die in het voorjaar ontslag had genomen. Er was een reorganisatie, haar baan werd onzeker en ze nam het heft in eigen hand. Later vreselijke spijt, nu vervult ze een vacature, net op een andere afdeling, het kan zomaar gebeuren. Het is echt een topper en wij zijn blij dat ze terug is. 
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Index224

Index224

05-10-2023 om 11:06 Topicstarter

Ysenda schreef op 05-10-2023 om 10:43:

Maar ben je bij je vorige baan dan niet te vroeg vertrokken, want je wist niet zeker dat je contract niet omgezet zou worden?
Kortom trek je te snel conclusies en gaat daar naar handelen terwijl ze wellicht best bereid waren in je te investeren?

Ik denk ook dat ik daar te vroeg vertrokken ben. Maar daar kan ik nu niets meer aan doen. Ik heb nog goed contact met mijn leidinggevende van toen want daar kan ik heel goed mee, maar ik weet dat ze me niet terug hoeven. Er was laatste half jaar veel wrijving omdat ze dus zo negatief waren en mij steeds vergeleken met die collega. Ik kreeg er een minderwaardigheidsgevoel en kon niks meer goed doen. En dat heb ik ook duidelijk laten weten aan de manager dat ik wat waardering miste omdat juist ook veel wel goed ging. Ik kon 1000 dingen goed doen en 1 ding niet, dan kreeg ik een gesprek over dat ene wat niet goed ging en werd ik best de grond in geboord want collega X kon dat wel goed. De manager beaamde ook dat je alleen hoort als iets niet goed ging. Ik ging steeds meer op mn tenen lopen en merkte dat ik liever in een omgeving zat waarbij je zowel tips als tops te horen krijgt. 

Ik ben ook weer terug bij mijn vorige werkgever. Het was een interessant uitstapje, veel geleerd, maar hier ben ik gelukkiger. Mijn opvolger paste hier niet, dus ik heb ook echt mijn oude plek terug. Nee heb je, ja kun je krijgen. Dus ik zou zeker contact zoeken met je oude werkgever.

Index224

Index224

05-10-2023 om 11:08 Topicstarter

EmmaT schreef op 05-10-2023 om 10:59:

Kun je niet eens vragen bij je vorige werkgever of er werk voor je is? Je bent daar weggegaan zonder zeker te weten of ze je een vast contract zouden bieden of niet.
Wij krijgen net iemand terug die in het voorjaar ontslag had genomen. Er was een reorganisatie, haar baan werd onzeker en ze nam het heft in eigen hand. Later vreselijke spijt, nu vervult ze een vacature, net op een andere afdeling, het kan zomaar gebeuren. Het is echt een topper en wij zijn blij dat ze terug is.
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Ze waren het eerste jaar tevreden over mij, sinds die collega erbij kwam en dat de nieuwe meetlat werd, waren ze ontevreden. Ze willen me niet terug want ik ben niet zo fantastisch als die (ex) collega

Heb je al eens uitgezocht of je als ZZPer aan de slag kan?

Index224

Index224

05-10-2023 om 11:57 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 05-10-2023 om 11:38:

Heb je al eens uitgezocht of je als ZZPer aan de slag kan?

Dank voor je input. Ik heb tijdens corona als ZZP'er gewerkt en toevallig nog niet zo lang geleden m'n kvk opgezegd. Ik vind het toch fijner om in een team te werken. Ik weet nu door deze ervaring wel wat voor soort bedrijf bij me past.

Index224 schreef op 05-10-2023 om 11:57:

[..]

Dank voor je input. Ik heb tijdens corona als ZZP'er gewerkt en toevallig nog niet zo lang geleden m'n kvk opgezegd. Ik vind het toch fijner om in een team te werken. Ik weet nu door deze ervaring wel wat voor soort bedrijf bij me past.

Het kan ook dat je gewoon een paar keer pech gehad hebt (zo klinkt het wel over de vorige baan), of het kan zijn dat je met de verkeerde verwachtingen was begonnen en dan is het niet zo erg om weer te wisselen. Vervelend is het natuurlijk wel. Dat je analyseert wat er mis ging en wat beter bij je past klinkt toch als een goede strategie.

Het klinkt alsof je niet jezelf bent, niet eerlijk en niet authentiek. Dat voelen mensen. Die denken: wat heb ik aan jou?
Jammer dat je leidinggevende niet go3d doorvraagt. Ik zou je adviseren meer jezelf te zijn op je werk, en eerlijker wat je wil en wat je kan. De schijn ophouden vind ik echt getuigen van professionele onvolwassenheid. Ik zou daar echt iets aan doen en me op laten coachen.

Index224

Index224

05-10-2023 om 14:01 Topicstarter

AnnaPollewop schreef op 05-10-2023 om 12:08:

[..]

Het kan ook dat je gewoon een paar keer pech gehad hebt (zo klinkt het wel over de vorige baan), of het kan zijn dat je met de verkeerde verwachtingen was begonnen en dan is het niet zo erg om weer te wisselen. Vervelend is het natuurlijk wel. Dat je analyseert wat er mis ging en wat beter bij je past klinkt toch als een goede strategie.

Dankje, dit is het inderdaad. Misschien is het allemaal ook zo erg niet dat ik nog niet de juiste baan heb gevonden. 

Index224

Index224

05-10-2023 om 14:03 Topicstarter

Anonima123 schreef op 05-10-2023 om 13:56:

Het klinkt alsof je niet jezelf bent, niet eerlijk en niet authentiek. Dat voelen mensen. Die denken: wat heb ik aan jou?
Jammer dat je leidinggevende niet go3d doorvraagt. Ik zou je adviseren meer jezelf te zijn op je werk, en eerlijker wat je wil en wat je kan. De schijn ophouden vind ik echt getuigen van professionele onvolwassenheid. Ik zou daar echt iets aan doen en me op laten coachen.

Hmm dat heb je niet helemaal juist. Ik ben mezelf hoor. Ik weet heel goed wat ik wil en wat ik kan. Mensen die het werk niet (meer) leuk vinden zoeken meestal gewoon verder en laten niet blijken dat ze het niet leuk vinden tot ze iets anders hebben. Dat lijkt me juist heel logisch en niet onvolwassen ofzo. 

Niet laten blijken dat je je werk niet leuk vindt dat lukt niet. Ook jou niet. 

"Nu heeft mijn leidinggevende vorige week aangegeven niet tevreden te zijn over mij. Ze zegt dat ik mijn werk wel uitvoer zoals het gevraagd wordt, maar ze mist passie. Ze vroeg of ik het werk wel echt leuk vind. Ik kon niet anders doen dan zeggen dat ik het zeker leuk vind". 

Je kunt gewoon eerlijk zeggen op zo'n moment dat het anders is dan je verwacht had, dat je erg moet wennen aan de bedrijfssfeer oid. Roepen dat het allemaal fantastisch is, is eigenlijk zonde op zo'n moment. Misschien wil iemand je verhaal horen, dingen aanpassen en indien nodig, je helpen. Nu vraagt je leidinggevende zich af waar dan wel het gebrek aan passie vandaan komt. Want blijkbaar wordt dat opgemerkt. 

Exact, wat Wil40 zegt...  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.