Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Inwerktijd in nieuwe baan

Ik heb lang in een baan gewerkt, maar ga over een tijdje als het goed is in een nieuwe baan beginnen. Best wel verantwoordelijk (hoger geschoold) werk en een leuke uitdaging. Niet precies hetzelfde werk wat ik nu doe, dus ik heb ook nog echt wel wat te leren. Dat vind ik ook leuk. Maar ik heb geen idee hoe dat zit met de inwerktijd, is gezien mijn huidige baan zo lang geleden.
Hoe is jullie ervaring met inwerken in nieuwe banen? Hoe lang duurt dat inwerkproces? Hoe lang ben je bezig de organisatie en de mensen met wie je te maken hebt, te leren kennen, waar je alles kunt vinden, hoe de systemen werken en dergelijke? Moesten jullie meteen productief zijn of kreeg je tijd om eerst even te landen? Of om met collega's mee te lopen? Hoe lang duurde dat? Was er een inwerkprogramma of bedacht je dat zelf toen je binnenkwam?
Ik wil dit van tevoren wel met de leidinggevende bespreken, het lijkt mij handig dat wel voor te bereiden. 
Dus ik hoor graag jullie ervaringen en eventuele tips, zodat ik dat mee kan nemen in dat gesprek. 

Hey Lisette, allereerst van harte gefeliciteerd!  ik ben meerdere keren in een nieuwe baan gestart. De eerste keer na een lang dienstverband elders was best pittig. Het hangt wel af van ieder bedrijf. Blijf je bij je huidige bedrijf? Of start je in een ander bedrijf of andere branche? Dat maakt veel uit. Je mag iig uitgaan van minimaal 3 maanden om je weg te vinden als je elders gaat starten. En zelfs langer om echt te landen. Ik zou zeker om een gedegen inwerkprogramma vragen. Of anders zelf maken (vraag advies aan je collegas daar). En de eerste maand investeren in kennismakingsgesprekken met de belangrijkste collega's, zowel team als leidinggevenden. Leer mensen echt als persoon kennen naast de functionaris die ze zijn. En investeren in jezelf inlezen (leren) en bekendmaken met product en bedrijf. In begin is daar begrip voor.

Zelf vond ik het prettig om elke dag of de week te verdelen naar inwerken/leren en iets doen. En met dat laatste kon ik ook snel al iets brengen na de eerste maand.

Leg de lat voor jezelf niet te hoog. Plan elke 2 of 3 weken gesprek in met je nieuwe leidinggevende. En vraag gerust wat hij/zij verwacht en feedback. 

Succes!

ik ben gewisseld van baan na een lange tijd in totaal een andere sector na een opleiding (andere hbo opleiding). Ik moest echt heel erg wennen en had echt wel even nodig. Denk dat 3 maanden realistisch is. Maar na een jaar meedraaien had ik alles echt onder de knie. 
Geef jezelf die tijd ook! We willen alles altijd snel en goed kunnen maar dar is onzin natuurlijk.

ik heb na 17 jaar de overstap gemaakt naar een andere werkgever. De werkzaamheden waren vergelijkbaar maar in andere computerprogramma's en andere verplichte documenten in te vullen per opdracht, het was wel vergelijkbaar want in de accountancy zit je vast aan wet en regelgeving. Na een week ofzo wist ik prima wat ik moest doen.

Lisette_R

Lisette_R

28-02-2024 om 12:01 Topicstarter

Dank voor jullie reacties.
Ik ga dan inderdaad bij een andere organisatie werken. In een (beetje) andere branche (er zit wel wat overlap in werkzaamheden, maar er zijn ook verschillen). Ik ga ook werkzaamheden doen die vrij nieuw zijn voor mij (niet superveel ervaring mee).
Het is niet zozeer dat ik van mezelf verlang dat ik vanaf dag 1 100% productief ben (nee dus), maar meer van welke periode je uit moet gaan van eerst de organisatie en systemen leren kennen en nauwelijks productief zijn naar wel wat meer productief zijn naar volledig productief zijn. 
Juist om afspraken met de leidinggevende te maken dat ik bijv. de eerste periode (wat denken jullie: weken of een maand of langer?) nog niet 'productie' hoef te draaien (zodra ik dat zou doen word ik er waarschijnlijk erg in opgeslokt) en juist om goed in te werken, de organisatie, collega's, systemen, werkwijzen etc. te leren kennen en specifieke kennis op te doen, wat zich later dan denk ik zal uitbetalen. 

Lisette_R

Lisette_R

28-02-2024 om 12:05 Topicstarter

Anna Cara schreef op 28-02-2024 om 05:40:

Hey Lisette, allereerst van harte gefeliciteerd! ik ben meerdere keren in een nieuwe baan gestart. De eerste keer na een lang dienstverband elders was best pittig. Het hangt wel af van ieder bedrijf. Blijf je bij je huidige bedrijf? Of start je in een ander bedrijf of andere branche? Dat maakt veel uit. Je mag iig uitgaan van minimaal 3 maanden om je weg te vinden als je elders gaat starten. En zelfs langer om echt te landen. Ik zou zeker om een gedegen inwerkprogramma vragen. Of anders zelf maken (vraag advies aan je collegas daar). En de eerste maand investeren in kennismakingsgesprekken met de belangrijkste collega's, zowel team als leidinggevenden. Leer mensen echt als persoon kennen naast de functionaris die ze zijn. En investeren in jezelf inlezen (leren) en bekendmaken met product en bedrijf. In begin is daar begrip voor.

Zelf vond ik het prettig om elke dag of de week te verdelen naar inwerken/leren en iets doen. En met dat laatste kon ik ook snel al iets brengen na de eerste maand.

Leg de lat voor jezelf niet te hoog. Plan elke 2 of 3 weken gesprek in met je nieuwe leidinggevende. En vraag gerust wat hij/zij verwacht en feedback.

Succes!

Eens met "In het begin is daar begrip voor". Daarom lijkt mij de tijd krijgen om in te werken belangrijk.
Over het inwerkprogramma schrijf je: Of anders zelf maken (vraag advies aan je collega's daar). 
Adviseer je me om dat voordat ik daar begin al te doen en voordat ik daar ben dan al met de collega's daar te overleggen? Of dat, als er niet een inwerkprogramma gemaakt wordt, het vanaf de eerste werkdag te doen met advies van de collega's?

Maar het hangt toch ook heel af van het type werk dat je doet? Ik werk op een bedrijfsbureau/supply chain-afdeling, ik werk met veel verschillende systemen en processen, voor elke klant en leverancier is het anders, veel verschillende dingen die ik bij moet houden, systemen inrichten, planningen maken waarbij met veel factoren rekening gehouden met worden. Voor dit soort functies wordt vaak uitgegaan van een inwerkperiode van een jaar voor je het echt helemaal beheerst. Ik zit nu op 11 maanden en ik denk dat nu inderdaad zijn 90% van het werk in de vingers heb. 
Maar voor een arts of een productiemedewerker denk ik dat die veel sneller al alles weten wat ze moeten weten. 

Lisette_R schreef op 28-02-2024 om 12:01:

Dank voor jullie reacties.
Ik ga dan inderdaad bij een andere organisatie werken. In een (beetje) andere branche (er zit wel wat overlap in werkzaamheden, maar er zijn ook verschillen). Ik ga ook werkzaamheden doen die vrij nieuw zijn voor mij (niet superveel ervaring mee).
Het is niet zozeer dat ik van mezelf verlang dat ik vanaf dag 1 100% productief ben (nee dus), maar meer van welke periode je uit moet gaan van eerst de organisatie en systemen leren kennen en nauwelijks productief zijn naar wel wat meer productief zijn naar volledig productief zijn.
Juist om afspraken met de leidinggevende te maken dat ik bijv. de eerste periode (wat denken jullie: weken of een maand of langer?) nog niet 'productie' hoef te draaien (zodra ik dat zou doen word ik er waarschijnlijk erg in opgeslokt) en juist om goed in te werken, de organisatie, collega's, systemen, werkwijzen etc. te leren kennen en specifieke kennis op te doen, wat zich later dan denk ik zal uitbetalen.

Lijkt me het meest handig om het bij je leidinggevende na te vragen; hoe zien zij je inwerkperiode en wat zijn hun verwachtingen. Dat is per bedrijf/ instelling heel wisselend. Bij sommigen krijg je ruim de tijd maar bij sommige bedrijven willen ze het binnen de proeftijd.

Dat hangt inderdaad helemaal van het soort werk af. Bij ons (kenniswerk) draaien nieuwe collega's na 3 maanden al lekker mee, maar pas na een jaar hebben ze het meeste echt onder de knie, en dan duurt het nog een jaar voordat ze zonder begeleiding mogen werken.

Marianne76 schreef op 28-02-2024 om 13:42:

Dat hangt inderdaad helemaal van het soort werk af. Bij ons (kenniswerk) draaien nieuwe collega's na 3 maanden al lekker mee, maar pas na een jaar hebben ze het meeste echt onder de knie, en dan duurt het nog een jaar voordat ze zonder begeleiding mogen werken.

Zelfde bij ons. Sowieso krijgt iedereen eerst een opleidingstraject van 10 maanden (in de klas), daarna een jaar leren in de praktijk. Daarna ben je startbekwaam maar de meesten kunnen pas na een jaar of drie alle dossiers zelfstandig afhandelen. Ik doe het werk al decennia maar zelfs ik heb nog wel zaken waar ik heel hard over na moet denken.

Gefeliciteerd!

Als het goed is, hoef je niet zelf een inwerkprogramma te bedenken, maar is er op een of andere manier al wel wat geregeld.

Globaal gezien:
Reken er op dat je de eerste maand nog niets zelf kunt (ja, bepaalde dingen kun je wel doen, maar dan loop je nog steeds tegen dingen aan die niet goed gaan en dan weet je niet hoe je dat op moet lossen). Ik vind dat zelf geen fijne periode omdat je in feite niet echt 'door' kunt, omdat je steeds hulp nodig hebt.

Na een maand of 3 ben je in staat geheel zelfstandig je werk te doen.

Hoe lang het duurt voor je de collega's kent, hangt echt heel erg van je werk/bedrijf en de grootte er vanaf. Ik wist dat het in mijn huidige baan best even zou duren en inderdaad heeft het echt wel een half jaar geduurd voor ik mij daar thuis voelde. En dat had er niet mee te maken dat mensen onaardig of afstandelijk waren of zo.
In de baan ervoor werkte ik met een team binnen een niet-zo-groot bedrijf en daar voelde ik mij in no-time thuis (qua collega's) - dat was toen ook mijn wens omdat ik mij in de baan daarvoor nog wel eens alleen voelde (mede vanwege coronatijd en collega's die daarna ook veel thuis werkten).

Gemiddeld genomen wordt er verwacht dat je na een maand of twee ingewerkt bent en zelf je werk kunt oppakken, indelen etc. Natuurlijk dan nog wel de nodige vragen etc. Inderdaad pas na een jaar heb je alles een keer gezien/meegemaakt (in ieder geval in mijn werk).

Toen ik in mijn vorige baan snel merkte dat het absoluut niet iets voor mij was, nam ik mijzelf voor dat ik na 2 maanden inwerktijd, 3 maanden de baan echt moest uitproberen voor ik definitief kon zeggen dat ik weg wilde.
En dat heb ik toen gedaan

Veel succes & veel plezier!

Wat een inwerkperiodes😯 Ik werk als interimmer, en ben vrijwel direct actief en productief. Een inwerkprogramma is er meestal niet of nauwelijks. Dat regel ik zelf maar ondertussen ben ik echt wel productief.

Hoi, goeie tips die je al hebt gehad: met je leidinggevende bespreken wat die verwacht en de tijd nemen. Afstemmen van verwachtingen en communiceren, lijkt wel een relatie 😜
Het hangt denk ik erg af van je baan, je kunt ook aan collega’s vragen hoe die het gedaan en ervaren hebben toen zij begonnen.
Ik heb een half jaar geleden een vliegende start gemaakt, als in gewoon begonnen en al doende leert men. Collega’s en leidinggevende zeggen dat het echt wel een jaar duurt voordat je alles een beetje in de vingers hebt. Dus ik vraag om hulp als ik iets niet weet, en meestal komen er bij 1 beantwoorde vraag meteen 2 nieuwe vragen op 😅

Meander schreef op 28-02-2024 om 23:55:

Wat een inwerkperiodes😯 Ik werk als interimmer, en ben vrijwel direct actief en productief. Een inwerkprogramma is er meestal niet of nauwelijks. Dat regel ik zelf maar ondertussen ben ik echt wel productief.

Dat het een jaar duurt om het goed onder de knie te krijgen betekent niet dat je een jaar lang niets doet hè...

Dat productief zijn begint echt wel vanaf dag 1 of 2, maar er boven heel lang steeds weer dingen boven water komen die je nog nooit gezien hebt, en waar je uitleg van anderen nodig hebt om verder te kunnen. 

Oog

Oog

29-02-2024 om 20:55

Joh, niet te druk over maken hoor. Dat inwerken is in de eerste plaats een taak van je werkgever. In je andere draadje zag ik dat het om de overheid gaat. Mijn ervaring: het is doodnormaal om zenuwachtig te zijn, je baas weet dat ook. Maar het werk gaat stap voor stap: je begint de eerste week met een paar kleine eenvoudige klusjes en dat breidt zich langzaam uit. Wanneer je echt helemaal taakvolwassen bent, is afhankelijk van het werk dat je doet. Voor sommigen is het een paar maanden, voor anderen een jaar of langer. Maar je mag er echt op vertrouwen dat je na drie maanden denkt: aah, het begint te komen, ik weet wat ik moet doen. 
Veel plezier en succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.