Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Huurtoeslag als ouders kamer betalen

Mijn zoon is dit jaar in Nijmegen gaan studeren.  Bij veel kamers heb je recht op huurtoeslag ( vanaf 18 jaar dus de eerste maanden zonder). Ik vraag me af of hij dat recht heeft als wij zijn kamer betalen.  Hij wil nu reageren op een kamer die ik eigenlijk te duur vind maar waar nog 198 huurtoeslag vanaf gaat.  Dan kunnen we het betalen 

Is dat niet alleen als je ook een eigen voordeur hebt? 

Kimdekim

Kimdekim

06-09-2023 om 13:30 Topicstarter

Ja of als de kamer voor 1997 aangemerkt is als huurtoeslagobject. Een dat is bij deze kamer

ik zou eerst de regels rond kamerhuur en huurtoeslag goed lezen. Het moet gaan om een zelfstandige woning en onder de 23 jaar zijn er aanvullende eisen qua huurprijs.

En of het mag of niet. Als jullie zoon niet zelf de huur betaalt dan kan hij huurtoeslag aanvragen als de studio daarvoor in aanmerking komt. 

Of je recht hebt op huurtoeslag is afhankelijk van de kamer zelf en van het inkomen van de huurder. Wie de huur effectief betaalt maakt niet uit, maar je zoon is de huurder, die staat dan ingeschreven en de huur wordt dan ook van zijn rekening afgeschreven.
Studiefinanciering en toeslag komt dan ook op zijn rekening. Het verschil kunnen jullie dan maandelijks overmaken.

Mijn dochter had zo'n kamer in Amsterdam. Zij viel onder het leenstelsel en kreeg daarnaast geld van mij. Zolang je zoon de huur zelf overmaakt, maakt het niet uit hoe hij aan het geld komt. Maar er is inderdaad wel iets met leeftijd, dus kijk daar goed naar. 

Natuurlijk kan dat. Als ouder wordt je geacht om bij te dragen aan de studie van je kind in natura of in geld. Dus gewoon maandelijks een bedrag overmaken met de tekst: studiebijdrage. En daarna is het aan je kind om de huur te betalen en de toeslag aan te vragen.

Twee studerende zoons in Nijmegen, en van hen begreep ik dat je 23 moet zijn voor huurtoeslag,

Kimdekim

Kimdekim

06-09-2023 om 15:52 Topicstarter

Ik weet dat hij vanaf 18 recht heeft op huurtoeslag en dat de woning daarvoor in aanmerking komt.  Daar heb ik uiteraard uitgezocht.  Het ging meer om de bijdrage die wij geven, dat kan ik niet terugvinden. 

Als je de proefberekening doet voor huurtoeslag voor studenten, wordt bij inkomsten gevraagd naar bijdrage partners of anderen die op dat adres wonen of iemands eigen vermogen, maar niet naar bijdrage ouders. Je hoeft het dus niet in te vullen.

Nu geldt wel dat de schenking van ouders aan kinderen een belastingvrije voet kent. Onder dat bedrag mag je schenken zonder dat het aan de belasting moet worden opgegeven. Maar dit staat los van huurtoeslag.


ps check ook of hij zorgtoeslag krijgt; heel wat 18- jarigen vergeten dit omdat ze voorheen gewoon kinderbijslag kregen.

Kimdekim schreef op 06-09-2023 om 15:52:

Ik weet dat hij vanaf 18 recht heeft op huurtoeslag en dat de woning daarvoor in aanmerking komt. Daar heb ik uiteraard uitgezocht. Het ging meer om de bijdrage die wij geven, dat kan ik niet terugvinden.

Je bent niet helemaal duidelijk. In de OP zeg je dat jullie zijn huur betalen. Betalen jullie de kamerhuur direct of betalen jullie een bijdrage aan jullie zoon?

Flanagan schreef op 06-09-2023 om 16:24:

[...]

Nu geldt wel dat de schenking van ouders aan kinderen een belastingvrije voet kent. Onder dat bedrag mag je schenken zonder dat het aan de belasting moet worden opgegeven. Maar dit staat los van huurtoeslag

.[...]


Een bijdrage van een ouder aan het kind voor zijn studie/levensonderhoud is niet belast met schenkbelasting als het studerende kind nog geen 21 jaar is. Ook vanaf 21 jaar is er mogelijk nog vrijstelling vanwege de dringende morele verplichting je kind bij te staan.
[Dit als de bedragen niet buitensporig zijn en kind zelf ook niet veel geld verdiend].



Kimdekim schreef op 06-09-2023 om 15:52:

Ik weet dat hij vanaf 18 recht heeft op huurtoeslag en dat de woning daarvoor in aanmerking komt. Daar heb ik uiteraard uitgezocht. Het ging meer om de bijdrage die wij geven, dat kan ik niet terugvinden.

Vanaf 18 krijg je huurtoeslag als huur rond max. 500 euro ligt.

Misschien bijdrage contant geven? Of andere rekening betalen voor hem.

Je kan sowieso aardig bedrag schenken per jaar

Jesse_1 schreef op 06-09-2023 om 18:13:

[..]


Een bijdrage van een ouder aan het kind voor zijn studie/levensonderhoud is niet belast met schenkbelasting als het studerende kind nog geen 21 jaar is. Ook vanaf 21 jaar is er mogelijk nog vrijstelling vanwege de dringende morele verplichting je kind bij te staan.
[Dit als de bedragen niet buitensporig zijn en kind zelf ook niet veel geld verdiend].



https://www.hlg.nl/blog/studiekosten-of-schenking/

Idd: ruimte voor vrijstelling schenkbelasting igv natuurlijke verbintenis. Wel weer een dienst die over de schouders van de ouders meekijkt en in actie komt als de bedragen ‘te buitensporig ‘ zijn. Zou toch fijn zijn als ouders zich daarin vrijer konden voelen.

Kimdekim

Kimdekim

06-09-2023 om 21:08 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 06-09-2023 om 18:07:

[..]

Je bent niet helemaal duidelijk. In de OP zeg je dat jullie zijn huur betalen. Betalen jullie de kamerhuur direct of betalen jullie een bijdrage aan jullie zoon?

We betalen nu nog niks want hij heeft nog geen kamer maar het is mij om het even of wij het rechtstreeks betalen of aan hem.  

Ik zou het niet rechtstreeks betalen. Je zoon heeft straks een kamer en de huisbaas heeft dan een contract met je zoon, niet met jou. Zorgen dat toeslagen aangevraagd worden en dat rekeningen op tijd betaald worden hoort ook bij volwassen worden en op jezelf wonen. 
Wat jullie nog bij willen dragen is iets tussen jullie en zoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.