Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Halverwege jaar voorlopige teruggave aanvragen, kan dat?

Kom er, ook als ik inlog bij Belastingdienst niet helemaal uit, dus wellicht weer iemand hier het antwoord?
Situatie: koophuis dus kregen elke maand de voorlopige teruggave retour gestort. In Dec ‘21 was mijn man 67 geworden maar op verzoek werkgever werkte hij nog een jaar langer door, dus tot Dec ‘22. Waar wij niet aan gedacht hadden: hij kreeg al zijn AOW, en pensioenuitkeringen, én salaris. Wij gingen er, foutief dus, van uit dat over AOW en pensioen al de inhoudingen waren gedaan. 
Kregen we een naheffing van bijna 12.000 euro :-0… Au!! Als we ons daarvan bewust waren geweest hadden we misschien wel anders besloten, maar goed. 
Ook de voorlopige teruggave werd door de Belastingdienst stopgezet, omdat ons inkomen te hoog was of zo?
Per Dec ‘22 is mijn man gestopt en heeft hij dus als inkomen alleen AOW + (gelukkig wel goed) pensioen. Ik werk nog wel. 
We willen wel weer graag de voorlopige teruggave, maar zien niet hoe we dat halverwege het jaar kunnen opstarten. En het zou wel schelen. Bij de aangifte over heel 2023 trekken we dan de 1e maanden nog wel recht.
Weet iemand hoe en of je dit dus ook halverwege het jaar kan doen.?

Hoor ‘t graag!

Volgens kun je dat ook gedurende het jaar aanvragen. En ik vermoed dat je dan ook meteen het deel van het eerste halfjaar krijgt. Er wordt berekend waar je dit jaar recht op hebt en dat wordt dan gedeeld door de resterende maanden in het jaar (vermoed ik)

Bijtje82

Bijtje82

13-08-2023 om 19:53

Ja volgens mij kan dat wel. Wij lieten dat deel altijd direct door onze hypotheekman regelen. Je zou het hem of haar eens kunnen vragen. Bij bijzondere gebeurtenissen zoals aan of verkoop besteed ik mijn aangifte altijd uit. Better safe than sorry zeg maar.

Ja hoor gewoon een voorlopige aangifte doen dan krijg je vanzelf een voorlopige aanslag. 

Ja, dat kan. Vorige jaar heb ik de voorlopige teruggave juist gestopt gedurende het jaar. Toen moest ik de ontvangen bedragen terugbetalen. 
Jullie zouden dan juist geld terug terug krijgen, totale bedrag van 2020 gedeeld door aantal maanden dat er nog over zijn. 
Houd er wel rekening mee dat het niet erg snel gaat. 
Maar stel dat je pas in november wat krijgt, is dat nog altijd beter dan volgend jaar. 

Sas-OO schreef op 14-08-2023 om 11:03:


Jullie zouden dan juist geld terug terug krijgen, totale bedrag van 2020 gedeeld door aantal maanden dat er nog over zijn.

2020 moet zijn: 2023

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.