Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Geen recht op partner- of kindalimentatie

Hoi allemaal, 

We zijn bezig samen met een mediator met het ouderschapsplan. En qua alimentatie was de uitkomst voor ons beide verassend. Mijn partner ging ervanuit dat hij alimentatie zou moeten betalen, en ik had verwacht wel recht te hebben op alimentatie. Puur gebaseerd op het feit dat hij aanzienlijk meer verdiend dan mij. 

Wie kan mij meer vertellen? Ik heb wel gelezen op internet, maar de meeste dingen gaan mij boven de pet. 

We willen co - ouderschap, kinderen 4 dagen bij mij en 3 bij hem. 
Zijn netto inkomen (fulltime): 3300€
Mijn netto inkomen (werk inmiddels 32 uur vanwege de aankomende scheiding): €2000 
De kinderbijslag, en kindgebonden budget zal ik krijgen. 

Op basis van de berekening van onze mediator (hij rekent de kinderbijslag en kgb bij mijn inkomen op) zit er een verschil van circa €400 a €500 per maand wat mijn partner meer te besteden heeft. 
Dus onze inkomens - vaste lasten - kosten kinderen.. dan houdt mijn partner dus meer maandelijks over dan mij. Ik persoonlijk vind het gat vrij groot, is dit normaal? Vervalt dan je recht op alimentatie? 

Dit betekent bijvoorbeeld wel dat hij met dat geld leuke uitjes kan plannen, efteling, dierentuin, vaker terras of ijsje halen. Dat zou ik dan niet kunnen.. ik kom vermoedelijk maar net rond. 


Het ligt eraan hoe de kosten verder worden verdeeld. Betalen jullie alles samen? Komt er een kindrekening? Ga jij alle kosten op je nemen?
Daarnaast hoe oud zijn de kinderen? Worden ze allemaal ingeschreven bij jou, of verdelen jullie dat ook? Naast KGB en Kinderbijslag heb je namelijk ook nog een combinatiekorting, wat zorgt dat je minder belasting betaald.

Daarnaast is het alimentatie bedoeld voor de kinderen en niet voor jou. Voor jou zou er partneralimentatie kunnen zijn, maar dat is gewoon een heel ander verhaal.
Er is dus niet een makkelijk antwoord op je vraag. Het klinkt heel veel 400/500 euro per maand meer, maar het is niet zo dat jij recht hebt op de helft van het verschil, zo werkt het gewoon niet.

Nee, je hebt recht op alimentatie als je inkomen lager is dan dat van je ex-partner.

Uitleg:

Volgens de wet heb je recht op alimentatie als je inkomen lager is dan dat van je ex-partner. Dit geldt ook als jullie de kinderen gelijkmatig verdelen. In jullie geval is het inkomen van je partner €1300 per maand hoger dan dat van jou. Dit betekent dat je recht hebt op alimentatie.

De hoogte van de alimentatie wordt bepaald door een aantal factoren, waaronder de leeftijd van de kinderen, jullie inkomens en de kosten van de kinderen. In jullie geval kan het zijn dat de alimentatie niet zo hoog is als je zou willen, omdat jullie de kinderen gelijkmatig verdelen.

Als je het niet eens bent met de berekening van de mediator, kun je een advocaat of mediator inschakelen om de alimentatie opnieuw te laten berekenen.



Bij co-ouderschap krijg je normaal gesproken ieder de helft van de kbs en kgb toch?
Als jij dat nu volledig gaat krijgen, is dat dan niet een soort verkapte alimentatie?
En jullie kunnen alsnog zelf ervoor kiezen dat je man toch alimentatie gaat betalen omdat jij anders amper rond kunt komen.

A.nne

A.nne

08-11-2023 om 09:56 Topicstarter

Fruitijsje schreef op 08-11-2023 om 09:38:

Het ligt eraan hoe de kosten verder worden verdeeld. Betalen jullie alles samen? Komt er een kindrekening? Ga jij alle kosten op je nemen?
Daarnaast hoe oud zijn de kinderen? Worden ze allemaal ingeschreven bij jou, of verdelen jullie dat ook? Naast KGB en Kinderbijslag heb je namelijk ook nog een combinatiekorting, wat zorgt dat je minder belasting betaald.

Daarnaast is het alimentatie bedoeld voor de kinderen en niet voor jou. Voor jou zou er partneralimentatie kunnen zijn, maar dat is gewoon een heel ander verhaal.
Er is dus niet een makkelijk antwoord op je vraag. Het klinkt heel veel 400/500 euro per maand meer, maar het is niet zo dat jij recht hebt op de helft van het verschil, zo werkt het gewoon niet.

Betalen alles samen van een kindrekening. Waarin zijn inleg heel iets hoger is dan dat van mij. Kinderen zijn onder de 6 jaar, worden allemaal ingeschreven bij mij. 

Ik snap dat kinderalimentatie bedoeld is voor de kinderen. Maar het steekt me ergens dat hij de handdoek in de ring gooit, de afgelopen jaren meerdere studies heeft gevolgd en nu een goede baan heeft, ik meerdere keren met verlof ben geweest en altijd maar parttime heb gewerkt en dat hij nu circa 500 euro in de maand meer heeft. 
En dit wel aan de uitjes met de kinderen kan spenderen, en dat geld heb ik niet. Vooral jonge kinderen kijken daarna, en de kans is dan ook zeer groot dat ze de dagen met papa leuker vinden als met mij. Als hij ze elke keer mee zou nemen erop uit. 


Ik dacht altijd dat het wel redelijk evenredig verdeeld zou worden onderaan de streep na een scheiding. Zodat de kinderen bij de ene ouder het niet veel luxer hebben dan bij de andere. Maar dat is dus niet het geval?

In het geval van co ouderschap hebben jullie beiden de kosten voor de kinderen. Jij hebt dus niet meer kosten dan hij. Financieel is het voordeliger om beiden een kind op je adres te hebben. Jullie zijn dan namelijk beiden officieel een alleenstaande ouder en krijgen dan beiden voor dat kind de KGB en kinderbijslag. Alle gescheiden ouders die ik ken regelen dat op die manier eigenlijk. 

In het geval dat jij alle toeslagen hebt krijg jij een behoorlijk bedrag bovenop je salaris. Vergis je niet in de hoogte van die toeslagen. Het is natuurlijk niet zo dat jullie beiden hetzelfde inkomen moeten hebben of dat hij jou moet compenseren voor jouw lagere inkomen. 

Vraag jezelf trouwens af waarom je partneralimentatie zou willen. Je blijft afhankelijk en geld geeft zeggenschap en kan enorm veel gezeur geven voor de komende jaren. Als het niet strikt noodzakelijk is zou ik dat absoluut niet doen. 

A.nne schreef op 08-11-2023 om 09:56:

[..]

Betalen alles samen van een kindrekening. Waarin zijn inleg heel iets hoger is dan dat van mij. Kinderen zijn onder de 6 jaar, worden allemaal ingeschreven bij mij.

Ik snap dat kinderalimentatie bedoeld is voor de kinderen. Maar het steekt me ergens dat hij de handdoek in de ring gooit, de afgelopen jaren meerdere studies heeft gevolgd en nu een goede baan heeft, ik meerdere keren met verlof ben geweest en altijd maar parttime heb gewerkt en dat hij nu circa 500 euro in de maand meer heeft.
En dit wel aan de uitjes met de kinderen kan spenderen, en dat geld heb ik niet. Vooral jonge kinderen kijken daarna, en de kans is dan ook zeer groot dat ze de dagen met papa leuker vinden als met mij. Als hij ze elke keer mee zou nemen erop uit.


Ik dacht altijd dat het wel redelijk evenredig verdeeld zou worden onderaan de streep na een scheiding. Zodat de kinderen bij de ene ouder het niet veel luxer hebben dan bij de andere. Maar dat is dus niet het geval?

Jullie betalen samen de kosten voor de kinderen en dat is eerlijk verdeeld. Wellicht krijg je nog andere toeslagen? Huurtoeslag, zorgtoeslag etc. Hij heeft misschien weer hogere woonlasten etc. Ik denk dat je, je nu wat blind staart dat hij heel veel meer heeft te besteden en hoe hij dat gaat uitgeven. Met toeslagen is het verschil misschien wel kleiner hoor. 

Niet lullig bedoeld, maar je hebt er zelf toch mee ingestemd om geen opleidingen te doen en parttime te werken? Ik neem aan dat je niet met het mes op de keel gedwongen werd. Hij werkte meer dan jij, en had minder vrije tijd. Dit krijgt hij toch ook niet terug? Zo van nu ga jij maar een paar jaar fulltime werken en ik parttime. Dat gezegd te hebben; ik snap je gevoel volledig. Dit is bij scheiding altijd de angst van de ouder; als mijn kind het maar leuk vindt bij mij. Geloof me, dat zal hij ook zo voelen. Jij hebt weer meer tijd voor je kinderen en dat is ook veel waard.

voor zover ik weet zegt de belastingdienst dat degene die met de kinderen op 1 adres woont degene is die de kgb en kinderbijslag krijgt.

A.nne

A.nne

08-11-2023 om 10:55 Topicstarter

Gingergirl schreef op 08-11-2023 om 10:49:

[..]

Jullie betalen samen de kosten voor de kinderen en dat is eerlijk verdeeld. Wellicht krijg je nog andere toeslagen? Huurtoeslag, zorgtoeslag etc. Hij heeft misschien weer hogere woonlasten etc. Ik denk dat je, je nu wat blind staart dat hij heel veel meer heeft te besteden en hoe hij dat gaat uitgeven. Met toeslagen is het verschil misschien wel kleiner hoor.

Niet lullig bedoeld, maar je hebt er zelf toch mee ingestemd om geen opleidingen te doen en parttime te werken? Ik neem aan dat je niet met het mes op de keel gedwongen werd. Hij werkte meer dan jij, en had minder vrije tijd. Dit krijgt hij toch ook niet terug? Zo van nu ga jij maar een paar jaar fulltime werken en ik parttime. Dat gezegd te hebben; ik snap je gevoel volledig. Dit is bij scheiding altijd de angst van de ouder; als mijn kind het maar leuk vindt bij mij. Geloof me, dat zal hij ook zo voelen. Jij hebt weer meer tijd voor je kinderen en dat is ook veel waard.

We hebben de kinderen ontzettend jong, en vrij dicht op elkaar.. dus de laatste 5 a 6 jaar heb ik geen mogelijkheid gehad om te studeren, of om meer te gaan werken. Samen hadden we het financieel prima.

Ben nooit uit gegaan van dit scenario. Dus altijd alles gegeven voor m'n gezin, en mezelf op de laatste plek gezet. We zitten nog steeds midden in de tropenjaren, nu 32 uur werken vind ik al ontzettend pittig.  

A.nne schreef op 08-11-2023 om 09:56:

[..]

Betalen alles samen van een kindrekening. Waarin zijn inleg heel iets hoger is dan dat van mij. Kinderen zijn onder de 6 jaar, worden allemaal ingeschreven bij mij.

Ik snap dat kinderalimentatie bedoeld is voor de kinderen. Maar het steekt me ergens dat hij de handdoek in de ring gooit, de afgelopen jaren meerdere studies heeft gevolgd en nu een goede baan heeft, ik meerdere keren met verlof ben geweest en altijd maar parttime heb gewerkt en dat hij nu circa 500 euro in de maand meer heeft.
En dit wel aan de uitjes met de kinderen kan spenderen, en dat geld heb ik niet. Vooral jonge kinderen kijken daarna, en de kans is dan ook zeer groot dat ze de dagen met papa leuker vinden als met mij. Als hij ze elke keer mee zou nemen erop uit.


Ik dacht altijd dat het wel redelijk evenredig verdeeld zou worden onderaan de streep na een scheiding. Zodat de kinderen bij de ene ouder het niet veel luxer hebben dan bij de andere. Maar dat is dus niet het geval?

Welkom in de echte wereld.... Eerlijk alles delen na een scheiding is er vaker niet dan wel.
Kinderen onder de 6 betekent dus combinatiekorting van ruim € 5.500,- per jaar. Dan wordt het gat ineens veel kleiner.
Je geeft aan dat jij geen geld hebt om aan leuke uitjes te spenderen en dat kinderen daarnaar kijken, maar dat ben ik niet met je eens. Kinderen kijken naar een band, een leuke tijd met iemand. Dat kan een bezoek aan een speeltuin zijn en een picknick en hoeft niet een bezoek aan een dierentuin met een lunch in een restaurant te zijn.

De vergelijking tussen het leven bij mij en het leven bij haar vader van mijn dochter was enorm. Bij papa kon het financieel niet op, verre reizen naar een luxe resort en bij mij met een tent op een camping (meer kon ik niet betalen). 

Je kunt het ter sprake brengen en vragen of hij toch meer wil storten op de kindrekening, zodat jij wat mee ruimte hebt. Je kunt ook een nieuwe berekening laten doen bij het LBIO.

Verder heb jij nu ook de mogelijkheid om studies te doen om hogerop te komen.

Ik ben nu 10 jaar verder en heb het goed, ik ben gegroeid in mijn werk en heb een goede baan. Daarnaast ook een hele goede band met mijn dochter, omdat we altijd heel veel leuke dingen hebben gedaan waarbij het samen zijn het belangrijkste was. 

A.nne schreef op 08-11-2023 om 10:55:

[..]

We hebben de kinderen ontzettend jong, en vrij dicht op elkaar.. dus de laatste 5 a 6 jaar heb ik geen mogelijkheid gehad om te studeren, of om meer te gaan werken. Samen hadden we het financieel prima.

Ben nooit uit gegaan van dit scenario. Dus altijd alles gegeven voor m'n gezin, en mezelf op de laatste plek gezet. We zitten nog steeds midden in de tropenjaren, nu 32 uur werken vind ik al ontzettend pittig.

Ik snap je helemaal. Maar feit is dat je daar ook zelf voor gekozen hebt. Net zoals dat hij ervoor koos om veel meer te werken en te studeren en weinig vrije tijd had. Die keuzes van toen kun je elkaar nu niet kwalijk gaan zitten nemen. 

Dat je nooit van dit scenario bent uitgegaan kan ik me aan de ene kant voorstellen maar echt handig is dat natuurlijk niet. Heel veel sterkte in ieder geval.

Anne, wie heeft dit berekend? Er zijn verschillende methodes voor, begreep ik van mijn advocaat. Mijn vorige advocaat kwam op iets heel anders dan mijn huidige. 

Het kan zijn dat zijn woonkosten zo hoog zijn, dat er niet zoveel meer over blijft. Kan dat het geval zijn? Als jij vier dagen de kinderen hebt en jij drie, dan zou je wel verwachten dat hij toch wel flink meer op de kindrekening moet storten. 

Verder zijn de toeslagen fors, houd je daar ook rekening mee? 

En inderdaad, uiteindelijk  kijken kinderen niet naar luxe of dure uitjes. Maak het gezellig met ze, meer is niet nodig. 

Ik lees een aantal dingen die achter het financiële stuk lijken te liggen : Boosheid omdat jij je bedrogen voelt door je ex. Met terugwerkende kracht voel je dat je een offer hebt gebracht in jullie huwelijk wat je misschien niet had gedaan als je dit op voorhand had geweten. Je hebt destijds samen de keuze gemaakt voor deze verdeling met een bepaalde toekomst voor ogen. Het blijkt nu anders te lopen en nu zit jij met de gebakken peren, hij niet. Ik kan me voorstellen dat dat echt verschrikkelijk voelt. Heel zuur. 
Ten tweede lijkt er een angst bij jou om de gunst van de kinderen. Daarbij ga je ervan uit dat degene met het meeste geld het meest in de gunst staat. Dat zegt iets over jou en hoe jij denkt over geld en relaties. Ik snap jou angst echt wel, maar hij is ongegrond. Kinderen kijken op de lange termijn echt niet naar geld, spullen of uitjes, maar naar de oprechte liefde, zorg en aandacht die ze hebben gekregen van hun ouders. 
Blijf oprecht, zuiver en eerlijk naar je kinderen, doe je best voor ze en, héél belangrijk : praat niet slecht of neerbuigend over hun vader, vermijd kritiek op hem zoveel mogelijk. Bescherm je kinderen tegen jullie volwassen gevoelens en problemen. Allemaal veel belangrijker dan geld. 

Oh ja, nog iets : Gun de kinderen van harte hun (dure) uitjes met hun vader en de spullen die ze krijgen. Ben oprecht blij voor ze en wens ze veel plezier, het is belangrijk dat ze jou goedkeuring daarin voelen anders breng je hen in een loyaliteitsconflict en dat is echt funest voor hun ontwikkeling

Zonne2017 schreef op 08-11-2023 om 11:30:

Ik lees een aantal dingen die achter het financiële stuk lijken te liggen : Boosheid omdat jij je bedrogen voelt door je ex. Met terugwerkende kracht voel je dat je een offer hebt gebracht in jullie huwelijk wat je misschien niet had gedaan als je dit op voorhand had geweten. Je hebt destijds samen de keuze gemaakt voor deze verdeling met een bepaalde toekomst voor ogen. Het blijkt nu anders te lopen en nu zit jij met de gebakken peren, hij niet. Ik kan me voorstellen dat dat echt verschrikkelijk voelt. Heel zuur.
Ten tweede lijkt er een angst bij jou om de gunst van de kinderen. Daarbij ga je ervan uit dat degene met het meeste geld het meest in de gunst staat. Dat zegt iets over jou en hoe jij denkt over geld en relaties. Ik snap jou angst echt wel, maar hij is ongegrond. Kinderen kijken op de lange termijn echt niet naar geld, spullen of uitjes, maar naar de oprechte liefde, zorg en aandacht die ze hebben gekregen van hun ouders.
Blijf oprecht, zuiver en eerlijk naar je kinderen, doe je best voor ze en, héél belangrijk : praat niet slecht of neerbuigend over hun vader, vermijd kritiek op hem zoveel mogelijk. Bescherm je kinderen tegen jullie volwassen gevoelens en problemen. Allemaal veel belangrijker dan geld.

Oh ja, nog iets : Gun de kinderen van harte hun (dure) uitjes met hun vader en de spullen die ze krijgen. Ben oprecht blij voor ze en wens ze veel plezier, het is belangrijk dat ze jou goedkeuring daarin voelen anders breng je hen in een loyaliteitsconflict en dat is echt funest voor hun ontwikkeling

Dit vind ik een heel waardevol advies.

Uiteraard had je met de kennis van nu destijds andere keuzes gemaakt maar achteraf is het mooi wonen. Toen heb je een keuze gemaakt waar je achter stond. Dan is het goed.

Kinderen die opgroeien in een gezin met weinig geld vinden hun ouders niet minder lief dan kinderen die opgroeien in een rijk gezin. Het gaat om tijd en aandacht, niet om spullen of hoe duur een uitje is. Dat je samen met ze iets onderneemt is veel belangrijker dan wat. Een boswandeling, naar de kinderboerderij, naar de speeltuin is net zo waardevol als een pretpark of de dierentuin. En daarbij is het helemaal niet gegeven dat je man/ex dat soort dingen wekelijks gaat doen. Of doen jullie dat nu wel dan?

Wat ook nog een optie is, is een abonnement nemen op iets in de buurt. Dan kun je zo vaak gaan als je wil, ook al is het maar een uurtje. En je hebt het er met een paar keer al uit.

3300 minus 400/500 is altijd nog 2800/2900 per maand. Is dat opgroeien met weinig geld? De armoede is hier niet het gebrek aan geld, maar kijken naar de ander, die het altijd beter heeft en daaronder lijden. Dat moet je niet doen.
Het advies van Zonne2017 is heel waardevol. Als je dat niet lukt, dan zou ik begeleiding zoeken bij het verwerken van de echtscheiding.

Vorige week hoorde ik een mooi Brabants gezegde: Als je van armoede niets kunt maken, dan ben je de armoede niet waard.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.