Werk, Recht en Geld Werk, Recht en Geld

Werk, Recht en Geld

Elektrische auto leasen als freelancer

Ik heb binnenkort een eigen kleine (elektrische) auto nodig, naast onze gezinsauto. Deze wil ik zakelijk gaan leasen, maar dat is voor mij geheel nieuw terrein. Heeft er iemand tips, suggesties, waarschuwingen. Bij welke organisatie? Of bij welke organisatie juist niet? Ook tips qua merk/model auto zijn welkom. Waar moet ik zeker op letten, qua addertjes onder het gras, etc. Dank alvast!

Ik zou vooral gaan proefrijden met een aantal auto's die voldoen aan je wensen. Pas als je wat vergelijkingsmateriaal hebt weet je waar je voor moet kiezen.

Ik rijd sinds 2 jaar elektrische en geniet er elke dag van, zeker op lange afstanden en in de file is het zalig! Maar echt, de ene auto is de andere niet, dus uitproberen is het devies. Zet je wensen op een rijtje, en ga dan kijken wat er beschikbaar is. Sommige merken hebben een eigen leaseconstructie, dan hoef je verder niet te vergelijken qua leasemaatschappij.

Is tweedehands ook een optie voor je? Of gaat het je vooral om de gemakken van het leasen? Er zijn namelijk best veel kleine elektrische auto's op de tweedehandsmarkt verkrijgbaar.

Als je zakelijk gaat leasen dan betaal je bijtelling over de nieuwwaarde. Dat is echt enorm duur. Waarom electrisch? Je kunt beter een youngtimer leasen dan betaal je dagwaarde voor de bijtelling. Dat scheelt echt heel veel geld. Als de auto bv 35K is en jij valt in hoge belastingschijf betaal je dik 200 euro per maand bovenop het leasebedrag. Als dit allemaal niet uitmaakt dan gewoon proefritjes maken en googlen bij welke leasemaatschappij ze goede deal hebben. Besef wel dat je een inkomstentoets krijgt en dat je veel papierwerk aan moet leveren als zzper. 

Anonima123 schreef op 19-02-2024 om 21:48:

Als je zakelijk gaat leasen dan betaal je bijtelling over de nieuwwaarde. Dat is echt enorm duur. Waarom electrisch? Je kunt beter een youngtimer leasen dan betaal je dagwaarde voor de bijtelling. Dat scheelt echt heel veel geld. Als de auto bv 35K is en jij valt in hoge belastingschijf betaal je dik 200 euro per maand bovenop het leasebedrag. Als dit allemaal niet uitmaakt dan gewoon proefritjes maken en googlen bij welke leasemaatschappij ze goede deal hebben. Besef wel dat je een inkomstentoets krijgt en dat je veel papierwerk aan moet leveren als zzper.

Misschien wil to ook een beetje milieubewust rijden? En zoals ik al schreef vind ik elektrisch rijden zalig. Automaat, 1 pedal driving, ik wil niet anders meer. Zeker niet voor langere afstanden en als je regelmatig file rijdt.

Dat je ook nog een bijtelling krijgt als je zakelijk least had ik me niet eens gerealiseerd, maar is inderdaad wel heel zonde van het geld. Ik zou als ik to was dus kijken naar een leuk tweedehandsje. 

Let op dat je niet alleen bijtelling van 16% tot 30.000,- en 22% voor het bedrag daarboven hebt maar ook verrekening van BTW voor privégebruik wat 2,7% van de cataloguswaarde is (of je moet het werkelijke privé gebruik bijhouden. Dan betaal je BTW over de werkelijke kosten voor privé gebruik.

Met een sluitende kilometerregistratie voor alleen zakelijk gebruik en maximaal 500 km privé hoef je geen bijtelling en BTW afdracht te doen. Dus gewoon alle privéritten in de gezinsauto rijden. Dan kan een elektrische auto op de zaak heel goed uit. Kijk ook eens naar financial lease. Zakelijk kan dit heel voordelig zijn.

Anonima123 schreef op 19-02-2024 om 21:48:

Als je zakelijk gaat leasen dan betaal je bijtelling over de nieuwwaarde. Dat is echt enorm duur. Waarom electrisch? Je kunt beter een youngtimer leasen dan betaal je dagwaarde voor de bijtelling. Dat scheelt echt heel veel geld. Als de auto bv 35K is en jij valt in hoge belastingschijf betaal je dik 200 euro per maand bovenop het leasebedrag. Als dit allemaal niet uitmaakt dan gewoon proefritjes maken en googlen bij welke leasemaatschappij ze goede deal hebben. Besef wel dat je een inkomstentoets krijgt en dat je veel papierwerk aan moet leveren als zzper.

Dat geld natuurlijk alleen als die er ook meer dan 500 kilometer privé mee gaat rijden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.