Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Samenvattingen examens

Mijn dochter doet dit jaar examen op vmbo-basis niveau. Ik merk dat zij leren uit een boek en zelf samenvattingen maken moeilijk vindt. 
Heeft iemand ervaring met de samenvattingen die je kan kopen op verschillende websites? Zou ze met zo'n examensamenvatting voldoende stof hebben voor haar examens?


Het zelf maken van samenvattingen is juist nuttig om je de stof eigen te maken. Je leest,  bepaalt of het belangrijk genoeg is voor de samenvatting of dat het een detail is dat je niet hoeft te weten. 
Als je de samenvattingen ook nog met de hand schrijft raakt het nog beter verankerd in je brein. 
Ga samen met haar zitten of huur een student in die het haar kan leren maar laat het haar zelf doen daar heeft ze ook bij een mbo nog profijt van. 

EDIT:

Of leer haar mindmaps maken per hoofdstuk,  het onderwerp in het midden en belangrijke dingen dichtbij zetten,  details wat verder weg.  Wel met verbindende lijnen of niet. 

En ding is zeker: samenvattingen van een ander alleen maar lezen verankerd de stof niet in je hoofd. 

Oefenexamens maken is ook goed om de stof te leren beheersen. 

Er bestaan samengevat boekjes voor de eindexamens. 
Maar zelf samenvattingen maken is wel nuttiger en ook een goede vaardigheid voor een vervolgopleiding.

Ik zou voor de relevante vakken gewoon die samengevat boekjes voor haar kopen.

En ik heb een dochter die momenteel in de brugklas geleerd krijgt dat samenvatten niet de manier is, maar werken met een soort van mindmaps wel.

Maar voor iedereen werkt het anders.
En ik zou inderdaad, om je dochter te ondersteunen, die samenvattingen in huis halen. Boeit niet wat een ander daar van vindt

Kijk even op www.examenoverzicht.nl per vak zie je het boekje samenvatting VMBO BB. 

Geen aandelen, maar zoon vond het op een fijne manier uitgelegd.

sonj@

sonj@

12-04-2024 om 18:50 Topicstarter

@nnemoon schreef op 12-04-2024 om 18:33:

Kijk even op www.examenoverzicht.nl per vak zie je het boekje samenvatting VMBO BB.

Geen aandelen, maar zoon vond het op een fijne manier uitgelegd.

Dank je! Dit was ook de site die ik gevonden had, maar wist niet of ik 'm hier mocht noemen vanwege "reclame maken" 🤭

Had jouw zoon er ook voldoende aan om goed voorbereid zijn examens in te gaan? Of moest hij ook nog uit zijn boeken leren?

sonj@

sonj@

12-04-2024 om 18:55 Topicstarter

Haar leren zelf samenvattingen te maken is helaas nu en de afgelopen jaren niet gelukt. Ik weet idd dat je je op die manier de stof al gedeeltelijk eigen maakt, maar ja.
Ook mindmaps maken is ze niet zo goed in. 

Door heel veel doorzettingsvermogen gaat ze nu examen doen op BB niveau, nadat ze gestart is op praktijkonderwijs. 
Ze staat er voldoende voor, maar het is nog geen "gewonnen race", dus daarom dacht ik misschien dat de kant en klare samenvattingen het haar wat makkelijker maken. 

Ik zou ze wel kopen en vervolgens samen met je dochter (voor)lezen.

Ik neem aan dat ze tijdens het schooljaar af en toe wel haar boeken heeft bekeken?
Dat dus niet alles in zo'n samenvatting nieuw is?
Dan zou ik wel het risico op samenvattingen kopen en laten leren en oefen-examens doen willen nemen.

En haar eventueel helpen met overhoren. Of mee volgen waar ze vastloopt in de oefen-examens.

Ik zou het eigenlijk raar vinden als ze genoeg heeft aan alleen de samenvatting - dus als de samenvatting op zichzelf voldoende stof bevat waardoor ze het boek niet meer hoeft te lezen. Als dat zo zou zijn, lijkt het me dat de boeken weinig bestaansrecht hebben. 

Een samenvatting werkt als het goed is alleen om te leren als je de stof al eens doorgenomen hebt. Dan kun je met behulp van de samenvatting de belangrijkste elementen en hoofdlijnen herhalen en consolideren. 

Alleen een samenvatting blijft niet hangen. Ik denk niet dat het kwaad kan hoor, zo'n gekochte samenvatting, maar denk wel dat je risico loopt als je het de boeken helemaal laat vervangen.

 Ze heeft alle stof natuurlijk al tot zich genomen op school. Zo'n samengevat bundel geeft de mogelijkheid om alles nog een keer snel te herhalen.

sonj@ schreef op 12-04-2024 om 18:55:

Haar leren zelf samenvattingen te maken is helaas nu en de afgelopen jaren niet gelukt. Ik weet idd dat je je op die manier de stof al gedeeltelijk eigen maakt, maar ja.
Ook mindmaps maken is ze niet zo goed in.

Door heel veel doorzettingsvermogen gaat ze nu examen doen op BB niveau, nadat ze gestart is op praktijkonderwijs.
Ze staat er voldoende voor, maar het is nog geen "gewonnen race", dus daarom dacht ik misschien dat de kant en klare samenvattingen het haar wat makkelijker maken.

Wat goed van je dochter!  Het maken van samenvattingen of mindmaps is wel een vaardigheid waar ze in verdere opleiding ook nog wat aan heeft. Ik zou dat zeker nog proberen aan te leren. 

Voor veel vakken zijn er ook filmpjes op YouTube met examenvoorbereiding te vinden. Onze zoon heeft die voor z’n mavo-examen eindeloos gekeken (ADHD en lichte ASS, dus ook niet zo goed in gestructureerd samenvattingen maken). Misschien kijken of je zoiets kunt vinden? Vaak hebben docenten daar ook nog wel tips voor. 

Je dochter heeft al een aantal jaar stof gehad op school, in principe is de stof voor de examens niet nieuw, maar een test of je voldoende geleerd hebt.
Dan kunnen die samenvattingen zeker wel helpen omdat daar dan in terugkomt wat de hoofdlijnen zijn, wat belangrijk is, verbanden tussen dingen. Zonder de lessen en de stof uit de boeken kan het niet, maar dat is ook niet het geval. 

Docenten die op youtube dingen uitleggen kunnen ook heel handig zijn.
Heel veel succes voor je dochter!

sonj@ schreef op 12-04-2024 om 18:55:

Haar leren zelf samenvattingen te maken is helaas nu en de afgelopen jaren niet gelukt. Ik weet idd dat je je op die manier de stof al gedeeltelijk eigen maakt, maar ja.
Ook mindmaps maken is ze niet zo goed in.

Door heel veel doorzettingsvermogen gaat ze nu examen doen op BB niveau, nadat ze gestart is op praktijkonderwijs.
Ze staat er voldoende voor, maar het is nog geen "gewonnen race", dus daarom dacht ik misschien dat de kant en klare samenvattingen het haar wat makkelijker maken.

Kanjer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.