Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Het lerarentekort


LydiaDietz schreef op 30-03-2024 om 09:13:

[..]

Omdat het heel belangrijk is dat je kunt inzien welke foutieve denkstappen een leerling kan maken. Nogal een belangrijk onderdeel van je werk.

Dat kan je wel vinden, maar ik heb daar nog nooit van gehoord. 5,5 Is voldoende. Waar staat dat je een 7 moet hebben?

Kleinduimpje schreef op 29-03-2024 om 21:15:

mijn collega die dus al 6 keer de rekentoets niet heeft gehaald zegt dat de toets van zeer hoog niveau is. Ze heeft zelf de havo en hbo, maar zegt dat dit zelfs geen havo niveau is en dat ze deze sommen never nooit niet in groep 8 krijgen

Als jouw collega zegt dat de toets van zeer hoog niveau is, is ze zelf van zeer laag niveau. Mijn kinderen kregen deze toets in 2 atheneum en moesten hem voldoende gehaald hebben in de derde klas. Er waren een paar kinderen die hem over moesten doen, de anderen hadden hem al in de tweede voldoende gemaakt. Het was toen nog een voorwaarde om eindexamen te mogen doen, dat is volgens mij weer afgeschaft. 

EmmaT schreef op 30-03-2024 om 09:37:

[..]

Dat kan je wel vinden, maar ik heb daar nog nooit van gehoord. 5,5 Is voldoende. Waar staat dat je een 7 moet hebben?

Dat is waar. Zoals Mevrouw75 schreef kunnen ze ook de normering strenger aanpassen. Misschien om een signaal af te geven dat dit heel belangrijk is? Ik heb geen idee hoor.

LydiaDietz schreef op 30-03-2024 om 10:11:

[..]

Dat is waar. Zoals Mevrouw75 schreef kunnen ze ook de normering strenger aanpassen. Misschien om een signaal af te geven dat dit heel belangrijk is? Ik heb geen idee hoor.

De cesuur wordt na iedere afname vastgesteld adhv toetsanalyse en de gemiddelde score van dat moment. Het klinkt heel mooi, maar pas slagen met een 7 is niet realistisch. 

ze heeft de toets aan andere leraren laten zien op school en die vonden het ook van zeer hoog niveau.

Annaniem2023 schreef op 30-03-2024 om 09:45:

[..]

Als jouw collega zegt dat de toets van zeer hoog niveau is, is ze zelf van zeer laag niveau. Mijn kinderen kregen deze toets in 2 atheneum en moesten hem voldoende gehaald hebben in de derde klas. Er waren een paar kinderen die hem over moesten doen, de anderen hadden hem al in de tweede voldoende gemaakt. Het was toen nog een voorwaarde om eindexamen te mogen doen, dat is volgens mij weer afgeschaft.

De 3F-toets in de onderbouw van het vwo is iets heel anders dan LKT wiskunde/rekenen. 

Hierom mogen de taaleisen aan leraren hoog zijn.
Weet iemand trouwens waar ik dat geld kan krijgen?

Screenshot-20240330-095156-X.jpg


Poezenmeisje schreef op 30-03-2024 om 10:51:

Hierom mogen de taaleisen aan leraren hoog zijn.
Weet iemand trouwens waar ik dat geld kan krijgen?

Screenshot-20240330-095156-X.jpg


Haha, ja dat is een klassieker 😊 Ik weet zeker dat iedere pabostudent/leraar hem wel eens voorbij heeft zien komen. Hoge toetsresultaten krijg je na een goede instructie en daarna inslijpen, ook bij rekenen. Daar ontbreekt het aan, voor taal én rekenen. En niet alleen op de pabo.

Renmuis schreef op 30-03-2024 om 06:36:

Collega heeft het waarschijnlijk over de LKB - de eindtoets rekenen in plaats van de wiscat. De wiscat is de instroomtoets en moet je in het eerste jaar gehaald hebben (max 3 kansen). De lkb is de eindtoets. Je hebt per jaar 2 kansen, in principe tot in de eeuwigheid. Deze is inderdaad van hoger niveau, met ook didactiek (vooral: hoe is de leerling tot dit foute antwoord gekomen?), en vereist meer cijfermatig inzicht. Collega is heus niet dom - is echt van een ander kaliber dan eind groep 8 inderdaad.

Hier kun je oefenvragen zien:

https://pabokennisbasisrekenen.nl/oefentoets-kennisbasis-rekenen-10voordeleraar/

Ah deze toets ken ik niet. Duidelijk na mijn tijd. Was in 2005 klaar met de pabo en dit heb ik nooit gehad. En het onderwijs alweer verlaten dus ook nooit van gehoord van stagiaires. Ik heb de voorbeeldvragen bekeken. Ik vind ze leuk! Het is net puzzelen. 

Inderdaad een stuk moeilijker. ik snap wel dat iemand hierop vastloopt. Wordt hier wel goed les in gegeven dan? 

EmmaT schreef op 30-03-2024 om 10:26:

[..]

De 3F-toets in de onderbouw van het vwo is iets heel anders dan LKT wiskunde/rekenen.

En door dit soort misverstanden krijg je allerlei niet-kloppende aannames. (Er zijn er nog meer 

EmmaT schreef op 30-03-2024 om 10:19:

[..]

De cesuur wordt na iedere afname vastgesteld adhv toetsanalyse en de gemiddelde score van dat moment. Het klinkt heel mooi, maar pas slagen met een 7 is niet realistisch.

Voor de theorie van het rij-examen geldt:
Kennis: Je moet 10 van de 12 vragen goed hebben.
Inzicht: Je moet 25 van de 28 vragen goed hebben.
Gevaarherkenning: Je moet 13 van de 25 vragen goed hebben.

Bij kennis moet je dus 84% goed hebben, en bij gevaarherkenning 52%.
Is 84% een 7 ? of is dat een 8?

Dan slagen dus heel veel mensen met een 8.

haarklover schreef op 30-03-2024 om 17:14:

[..]

Voor de theorie van het rij-examen geldt:
Kennis: Je moet 10 van de 12 vragen goed hebben.
Inzicht: Je moet 25 van de 28 vragen goed hebben.
Gevaarherkenning: Je moet 13 van de 25 vragen goed hebben.

Bij kennis moet je dus 84% goed hebben, en bij gevaarherkenning 52%.
Is 84% een 7 ? of is dat een 8?

Dan slagen dus heel veel mensen met een 8.


Nee, bij meerkeuzevragen is die berekening heel anders dan bij open vragen. Ik weet niet hoeveel vragen het rijexamen heeft (is voor mij >30 jaar geleden) maar je kunt bij MC het percentage niet op die manier vertalen naar een cijfer.

EmmaT schreef op 30-03-2024 om 10:26:

[..]

De 3F-toets in de onderbouw van het vwo is iets heel anders dan LKT wiskunde/rekenen.

O, dat wist ik niet. Ik dacht gelezen te hebben over 3f. Ik heb een keer iemand van de Pabo geholpen met de taaltoets en dat was dezelfde als mijn kinderen kregen, vandaar dat ik het dacht. 
kleinduimpje, ik neem mijn reactie terug. 

duizel schreef op 30-03-2024 om 11:55:

[..]

Ah deze toets ken ik niet. Duidelijk na mijn tijd. Was in 2005 klaar met de pabo en dit heb ik nooit gehad. En het onderwijs alweer verlaten dus ook nooit van gehoord van stagiaires. Ik heb de voorbeeldvragen bekeken. Ik vind ze leuk! Het is net puzzelen.

Inderdaad een stuk moeilijker. ik snap wel dat iemand hierop vastloopt. Wordt hier wel goed les in gegeven dan?

Dank voor de link. Ik heb de opgaven bekeken en ja, die zijn moeilijker dan de rekentoets niveau 3F. 

Annaniem2023 schreef op 30-03-2024 om 17:53:

[..]

O, dat wist ik niet. Ik dacht gelezen te hebben over 3f. Ik heb een keer iemand van de Pabo geholpen met de taaltoets en dat was dezelfde als mijn kinderen kregen, vandaar dat ik het dacht.
kleinduimpje, ik neem mijn reactie terug.

De pabo-taaltoets is 3F, het instroomniveau. Je wordt geacht dat te beheersen na de havo, na mbo4 of na de onderbouw vwo. Daarna wordt het 4F: bachelor, vwo en wo, ook aan het einde  an de pabo dus.

Landelijke toets rekenen voor de pabo is een stuk 'hoger' dan Wiscat of 3F.

tsjor

tsjor

31-03-2024 om 07:52 Topicstarter

Toch zijn dat vreemde redeneringen, want rekenen is een vak voor de basisschool. Dat het daarna ook op de middelbare school terecht is gekomen kwam omdat het niveau van kinderen die van de basisschool af kwamen veel te laag was.
Middelbare school was voor wiskunde, echt iets anders dan rekenen.
Nu zouden er dan al voor rekenen eindtermen zijn voor bachelor, de beroepsopleidingen dus. Vreemd. Krijgen we dan rekenen op het HBO/universiteit? Omdat de basisschool het gedurende een bepaalde periode heeft laten liggen? Ik hoop het niet, hoewel ik zelf rekenen leuk vind. Ik kan me voorstellen dat het voor bepaalde beroepsopleidingen noodzakelijk is, zoals timmerman en verpleegkundige. Maar ik hoop dat de basisschool het zodanig oppakt dat het rekenniveau van de kinderen voldoende is om de middelbare school die daarop volgt af te maken. Laat deze primaire taak bij het basisonderwijs liggen, daarna is er nog genoeg te doen.

Tsjor

tsjor schreef op 31-03-2024 om 07:52:

Toch zijn dat vreemde redeneringen, want rekenen is een vak voor de basisschool......  

Het zijn zeker vreemde redeneringen. Dit, het vaststellen van referentieniveaus en het eindeloos toetsen hebben het niveau niet verhoogd (bij taal én bij rekenen). Eerder verlaagd. 

Een varken wordt niet dikker door het steeds alleen maar te wegen. Je zult er toch echt iets in moeten stoppen 

Ginevra schreef op 30-03-2024 om 17:28:

[..]


Nee, bij meerkeuzevragen is die berekening heel anders dan bij open vragen. Ik weet niet hoeveel vragen het rijexamen heeft (is voor mij >30 jaar geleden) maar je kunt bij MC het percentage niet op die manier vertalen naar een cijfer.

Wat ik bedoel is dat niet altijd een 5,5 voldoende is.
Er is altijd een manier om een score te vertalen naar een cijfer, en dat zegt weer niets over de norm die gehaald moet worden.

(Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat een piloot gewoon van ieder knopje moet weten waarvoor het dient.)

Kleinduimpje schreef op 29-03-2024 om 21:15:

mijn collega die dus al 6 keer de rekentoets niet heeft gehaald zegt dat de toets van zeer hoog niveau is. Ze heeft zelf de havo en hbo, maar zegt dat dit zelfs geen havo niveau is en dat ze deze sommen never nooit niet in groep 8 krijgen

Nou mijn dochter was dit jaar begonnen aan de pabo, en die vond die rekentoets echt supersimpel. Heeft het ook met een zeer hoge score gehaald. Haar vriendin die dacht dat het heel slecht gegaan was en helemaal in mineur was, had het ook ruimschoots gehaald. Score die je moet halen is 103 dacht ik, vriendin zat op 140, dochter op 188.

Maar als ik de verhalen hoorde van dochter bij de rekenlessen die ze van te voren kregen. Studenten die niet wisten wat een kwadraat was of hoe je breuken op moest tellen, daar zakt mijn broek toch echt wel van af.

Overigens is dochter alweer gestopt. Een negatieve beoordeling gekregen over de eerste les die ze gaf, die zwaar meetelde. Zonder les gehad te hebben in hoe je een les goed geeft….. Plus onduidelijke opdrachten, die te laat aangeleverd worden, maar snel moeten worden ingeleverd.

Edit: dit gaat dus over de Wiscat, de LKT zal ze dus niet meer gaan doen, dus daar kan ik niets over zeggen.

haarklover schreef op 31-03-2024 om 10:32:

[..]

Wat ik bedoel is dat niet altijd een 5,5 voldoende is.
Er is altijd een manier om een score te vertalen naar een cijfer, en dat zegt weer niets over de norm die gehaald moet worden.

(Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat een piloot gewoon van ieder knopje moet weten waarvoor het dient.)


Op die manier. Ja, dat ben ik met je eens. Een piloot moet elk knopje kennen, en van de apotheker wil je ook niet dat die in 55% van de gevallen het goede medicijn meegeeft. Een heleboel dingen in je vak moet je echt goed beheersen en het is me dan ook een raadsel waarom sommige mensen lijken te denken dat je een voldoende moet halen als je net iets meer dan de helft goed hebt. (dat laatste slaat niet zozeer op dit topic maar op dingen die ik in andere topics wel eens gelezen heb).

haarklover schreef op 31-03-2024 om 10:32:

[..]

Wat ik bedoel is dat niet altijd een 5,5 voldoende is.
Er is altijd een manier om een score te vertalen naar een cijfer, en dat zegt weer niets over de norm die gehaald moet worden.

(Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat een piloot gewoon van ieder knopje moet weten waarvoor het dient.)

Doet mij denken aan de medisch rekenentoets op de HBO-V, daar moest je dus een 10 voor halen en anders moest je het over doen.

Ginevra schreef op 31-03-2024 om 12:27:

[..]


Op die manier. Ja, dat ben ik met je eens. Een piloot moet elk knopje kennen, en van de apotheker wil je ook niet dat die in 55% van de gevallen het goede medicijn meegeeft. Een heleboel dingen in je vak moet je echt goed beheersen en het is me dan ook een raadsel waarom sommige mensen lijken te denken dat je een voldoende moet halen als je net iets meer dan de helft goed hebt. (dat laatste slaat niet zozeer op dit topic maar op dingen die ik in andere topics wel eens gelezen heb).

Daarom hebben parttimers in het onderwijs verhoudingsgewijs meer studiedagen: iedereen moet bij alles aanwezig zijn. En terecht. Een parttimer mag niet de helft van de kennis hebben 

tsjor

tsjor

31-03-2024 om 18:21 Topicstarter

'Overigens is dochter alweer gestopt. Een negatieve beoordeling gekregen
over de eerste les die ze gaf, die zwaar meetelde. Zonder les gehad te
hebben in hoe je een les goed geeft….. Plus onduidelijke opdrachten, die
te laat aangeleverd worden, maar snel moeten worden ingeleverd.'

Wat spijtig! Ja, zo houd je het lerarentekort wel in stand, als je alleen maar mensen zoekt die al kunnen lesgeven voordat ze aan de opleiding beginnen. Het geeft in elk geval aan dat de opleiding geen enkel vertrouwen in zichzelf heeft, ze denken dat ze niet in staat zijn je dochter iets te leren.
Onduidelijke opdrachten, op het laatste moment aangeleverd, met een deadline die gehaald moet worden, dat is herkenbaar. En levert veel uitval op. Plus dat sommige opdrachten nergens over gaan, wat studenten al snel in de gaten hebben. Zoals een student ooit schreef in een werkstuk: wie dit lees krijgt een krat bier..... Dit is zo'n onderwijsvernieuwing die de plank mis slaat, maar op een of andere manier niet terug te draaien is.

Ik hoop dat je dochter een andere weg gevonden heeft die haar meer voldoening geeft.

Tsjor

Schemerlampje schreef op 31-03-2024 om 12:12:

[..]

Nou mijn dochter was dit jaar begonnen aan de pabo, en die vond die rekentoets echt supersimpel. Heeft het ook met een zeer hoge score gehaald. Haar vriendin die dacht dat het heel slecht gegaan was en helemaal in mineur was, had het ook ruimschoots gehaald. Score die je moet halen is 103 dacht ik, vriendin zat op 140, dochter op 188.


Overigens is dochter alweer gestopt. Een negatieve beoordeling gekregen over de eerste les die ze gaf, die zwaar meetelde. Zonder les gehad te hebben in hoe je een les goed geeft….. Plus onduidelijke opdrachten, die te laat aangeleverd worden, maar snel moeten worden ingeleverd.


Wat dom en dan bedoel ik niet jouw dochter. Natuurlijk moet er wat geoefend worden voordat ze daarmee komen. Dus nu zijn ze voorgoed iemand kwijt die wel wilde en ook de intelligentie heeft om het te doen. Echt te stom voor woorden dit.

Ik bedacht me ineens dat het vak leraar in pedagogisch opzicht zoveel ingewikkelder is geworden, niet alleen of zozeer door complexere kinderen, maar omdat er meer kennis is waar iets mee moet. Ik noem maar wat: als je eenmaal weet wat een kind met IADH nodig heeft, dan ben je een soort van moreel verplicht om daar wat mee te doen. En omdat we steeds meer kennis hebben zijn er ook steeds meer gebruiksaanwijzingen om optimaal om te gaan met verschillende kinderen. Je kunt niet zeggen, wat niet weet wat niet deert. Daar heeft elk vakgebied natuurlijk last van (de zorg zal er ook wel veel last van hebben), maar in het onderwijs heb je ook nog eens met veel mensen tegelijkertijd te maken, en ook nog kostbare mensen. 

Ik denk dat je gelijk hebt. Dit geldt trouwens niet alleen voor docenten, maar ook voor ouders

Temet schreef op 05-04-2024 om 11:50:

Ik denk dat je gelijk hebt. Dit geldt trouwens niet alleen voor docenten, maar ook voor ouders

Ja, precies. Daar dacht ik ook aan. En tegelijk ook aan de patient die bij de dokter komt en al zelf diagnoses heeft gesteld met wikipedia. 

Yup. In mijn huidige klas heb ik van 7 leerlingen een onderzoeksrapport liggen wegens adhd, hb, lvb met prachtige adviezen. Naast de observaties met daarna adviezen. Of ik een bepaalde leerling voor de instructie iets zwaars kan laten tillen. Een bank ofzo. (Ik verzin dit niet). 
Leerling X heeft een tragere verwerkingssnelheid en wordt nerveus als juf er de vaart in houdt. Leerling Y voelt fysiek onbehagen als hij te lang moet wachten. Leerling Z kan niet tegen stilte, maar lerrling A heeft als een klasgenoot twee keer zijn potloden met teveel "herrie" opruimt toch echt een koptelefoon nodig.

Ik heb dus van 7 leerlingen onderzoeksrapporten. Tot in detail staat daarin wat de behoeftes van deze leerlingen zijn. En dat zijn allemaal verschillende behoeftes. En ik kan daar gewoon echt niet aan voldoen. En ik ben inmiddels zo ver dat ik me daar niet meer heel rot onder voel. Ik werk hard om het zo goed mogelijk te doen voor zoveel mogelijk leerlingen. 

En ja, dan ben ik soms dus die domme juf die niks met het onderzoeksrapport doet. Waarbij niks betekent 6 punten wel, 12 punten niet.

Maar dat is toch ook haast onmogelijk omdat voor elkaar te krijgen? En eigenlijk ook wel een beetje te gek om dat van iemand te verwachten. 

Ik snap niet zo goed hoe dat komt dat mensen verwachten dat iedereen aan hun wensen kan voldoen en de wensen van hun kinderen terwijl dat voor andere kinderen weer niet gunstig is. 

tsjor

tsjor

06-04-2024 om 09:53 Topicstarter

Wat een relevante vraag is dit Miraval.
Nu weet ik dat in het middelbaar onderwijs alle rapporten vaak in de onderste la worden gelegd: niet te doen. Ik denk dat het goed is als dat inzicht breed gedragen wordt, niet alleen bij leerkrachten (ze moeten ook niet doen alsof ze daar wel allemaal voor zijn) maar ook bij ouders. Het schept over en weer verkeerde verwachtingen en eisen. In het speciaal onderwijs zou je daar iets mee kunnen, maar in een gewone klas met zoveel leerlingen niet. We kunnen daarmee ook wellicht wat 'ondersteunend' personeel verminderen, waardoor er weer meer geld komt voor de primaire taken en de primaire functionarissen. Het kan zijn dat er dan meer kinderen naar het speciaal onderwijs gaan, of dat er kinderen zijn die minder goed uit de verf komen dan theoretisch gezien wellicht mogelijk is, maar dat is dan zo. Het kan ook zijn dat we meer naar de kern toe gaan en kinderen beter functioneren in een eenduidigere, inzichtelijkere omgeving.
Mijn zus vertelde over een stagiaire die zich zorgen maakte over een kindje dat niet met rechts wilde schrijven. In gedachte had ze al allerlei (quasi-psychologische) theorieën over wat er met het kind aan de hand zou zijn. Mijn zus ging naar het kind, zag een pleister om de duim en vroeg of het kind pijn had aan de duim. Dat was zo.
Ik geloof dat ik mijn bijdrages op het forum begon met de stelling dat onderwijs geen psychologische behandel- of trainingscentra moet zijn.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.