Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Veiligheid op de rotonde

Do you cycle often? Do you have 10 minutes? TU Delft is recruiting frequent cyclists to answer a number of questions about roundabouts.

https://tudelft.fra1.qualtrics.com/jfe/form/SV_0ddVflDJFAe99Xw






eotrout

eotrout

05-05-2024 om 19:55 Topicstarter

Fietst u vaak? Heb je 10 minuten? De TU Delft werft frequente fietsers om een aantal vragen over rotondes te beantwoorden.

Ik heb de enquête niet ingevuld, vond hem te ingewikkeld en te lang en de plaatjes niet helder.
Als fietser vind ik het fijn als ik geen voorrang heb op de rotonde want dan weet ik zeker dat ik heelhuids de rotonde weer kan verlaten, dat geeft een comfortabel gevoel. Als het midden van de rotonde vrij is van begroeiing of bebouwing dan geeft dat een goed overzicht.

Eens met Bolmieke. Het is wel flink studeren en doorklikken...
Ik vind het zelf juist prettig als je als fietser wél voorrang hebt, anders doe je er een half uur over om rond te fietsen.
Wat ik zelf niet prettig vind is tweerichtingsverkeer op het fietspad. Dat is verwarrend, niet alleen voor mij als fietser, maar ook voor automobilisten. Die kijken alleen naar rechts, niet naar links, dus dat lijkt mij een flink risico.
Voor mij heeft het aantal punten waarop auto's de rotonde op/af kunnen niet veel invloed op hoe veilig ik een rotonde vind. Wel moet duidelijk zijn wie er voorrang heeft, en dat zou dus wat mij betreft altijd de fietser moeten zijn.

ok, ik ben na 10 minuten gestopt... nog lang niet klaar...

ingevuld. Moet zeggen dat in mijn woonplaats redelijk goed op rotondes gereden wordt, daar waar camera staat nog beter. Tweerichtingsverkeer fietsen veel te gevaarlijk en de regel dat fietsers altijd gelijk hebben hadden ze nooit moeten invoeren en per omgaande mag die van mij terug gedraaid worden. Deelnemen aan het verkeer, auto of fietser is je eigen verantwoordelijkheid

Het zou prettig zijn als de voorrangsregels op rotondes in het hele land hetzelfde zouden zijn. Hier in het noorden hebben de fietsers bijna nooit voorrang, dat vind ik zowel als automobilist als fietser prettig, maar als ik met de auto naar een stad in een andere provincie ga hebben de fietsers vaak voorrang, erg onhandig doordat ik dat niet gewend ben. Dat fietsers van twee richtingen kunnen komen is hier normaal, daar heb ik dan weer geen moeite mee.

Door de verschillende voorrangsregels op rotondes is het nodeloos ingewikkeld voor fietsers en automobilisten. In mijn dorp hebben op alle rotondes de fietsers voorrang.  De locale afdeling van de fietsersbond heeft zich sterk gemaakt om alle rotondes hetzelfde te krijgen qua voorrang.  Dat is voor iedereen duidelijk. Op dit moment zijn er vanwege Keukenhof veel toeristen in de streek en dan is het juist op de rotondes levensgevaarlijk.  Zeker buitenlandse toeristen maar ook Nederlanders doen maar wat.  Ik voel mij op een rotonde nooit echt veilig en comfortabel.  Ben altijd op mijn hoede, kijk goed uit en probeer oogcontact te maken met bestuurders. 
1 format voor alle rotondes in Nederland lijkt mij een uitkomst.  En dan geen kunst of reclame middenop, hooguit een paal met verkeersborden en verlichting. 
Heb de enquête wel ingevuld. 

Maar hoe werkt een rotonde dan waar een fietser geen voorrang heeft? Hier een paar flink drukke rotondes en ik denk dat ik als fietser erg lang zou moeten wachten om door te mogen gaan, en best lastig omdat ik verkeer van twee kanten uit moet inschatten. (rotonde oprijdend en af) 

Pinokkio schreef op 06-05-2024 om 20:06:

Maar hoe werkt een rotonde dan waar een fietser geen voorrang heeft? Hier een paar flink drukke rotondes en ik denk dat ik als fietser erg lang zou moeten wachten om door te mogen gaan, en best lastig omdat ik verkeer van twee kanten uit moet inschatten. (rotonde oprijdend en af)

Bij rotondes met geen voorrang voor fietsers is er vaak een tussenstuk tussen de 2 rijbanen. In ieder geval bij degene die ik nu zo snel kan bedenken. Bij ons in de stad hebben de fietsers op alle rotondes voorrang. Buiten de bebouwde kom dan weer niet.

Pinokkio schreef op 06-05-2024 om 20:06:

Maar hoe werkt een rotonde dan waar een fietser geen voorrang heeft? Hier een paar flink drukke rotondes en ik denk dat ik als fietser erg lang zou moeten wachten om door te mogen gaan, en best lastig omdat ik verkeer van twee kanten uit moet inschatten. (rotonde oprijdend en af)

Kom je dan nooit de stad uit? Het is hier op de meeste rotondes niet zo druk, één of twee auto’s en dan kun je vaak al weer verder fietsen en bij de meeste rotondes hier in de buurt zit geen middenstuk. In de stad is het sowieso niet te vergelijken met hoe het op het platteland is.

Sorry, ik vond de enquête ook te ingewikkeld en niet afgemaakt.

Pinokkio schreef op 06-05-2024 om 20:06:

Maar hoe werkt een rotonde dan waar een fietser geen voorrang heeft? Hier een paar flink drukke rotondes en ik denk dat ik als fietser erg lang zou moeten wachten om door te mogen gaan, en best lastig omdat ik verkeer van twee kanten uit moet inschatten. (rotonde oprijdend en af)

Je hoeft het verkeer dat de rotonde verlaat niet in te schatten. Althans, jij hebt daar voorrang op omdat je rechtdoor gaat. Het enige waar je op moet letten is het verkeer dat van rechts de rotonde opkomt. De regels zijn dus vrij simpel, maar omdat op de meeste rotondes fietser voorrang hebben, is het voor veel mensen wennen.

rutiel schreef op 08-05-2024 om 12:42:

[..]

Je hoeft het verkeer dat de rotonde verlaat niet in te schatten. Althans, jij hebt daar voorrang op omdat je rechtdoor gaat. Het enige waar je op moet letten is het verkeer dat van rechts de rotonde opkomt. De regels zijn dus vrij simpel, maar omdat op de meeste rotondes fietser voorrang hebben, is het voor veel mensen wennen.

Nou, daar zou ik niet altijd van uit gaan, dat jij als fietser-op-een-rotonde voorrang hebt op het verkeer dat de rotonde verlaat. Vaak geven de haaientanden anders aan en dan heeft/neemt de auto dus voorrang. Vooral ook omdat het fietspad (dan) vaak op enige afstand ligt van de rotonde zelf ligt, de automobilisten zien dat echt niet als rechtdoorgaand-verkeer-op-dezelfde-weg. Maar vaak zie je ook een middenberm waar je als fietser halverwege dus kunt stilstaan, zodat je dus de weg in 2x kunt oversteken. 

Tine Winkel, dat klopt: in een situatie met haaientanden is het duidelijk wie wanneer voorrang heeft. Ik ging uit van een rotonde zonder enige aanwijzingen over wie er voorrang heeft. In dat geval gelden volgens mij de regels van een gelijkwaardige kruising: rechts heeft voorrang en rechtdoorgaand boven afslaand verkeer ook.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.