Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Opvoeding

Hallo allemaal, 
Mijn naam is Elise Witte en ik moet voor mijn school het Hoornbeeck College een opdracht doen over opvoeden. Ik moet een interview houden bij ouders uit verschillende culturen. Hieronder staan 10 vragen, zou u als u tijd hebt dit misschien in willen vullen? En erbij willen zetten uit welke cultuur u komt? 
 
Alvast hartelijk bedankt! 

1. Hoe bent u zelf opgevoed? Bent u het hier mee eens?

2. Wat hebt u geleerd van uw opvoeding?

3. Wat houdt volgens u het begrip opvoeding in?

4. Wat is/was uw opvoedingsdoel?

5. Wat hoort bij de opvoeding? (bijvoorbeeld liefde,
veiligheid….)

6. Wat vindt u ervan als een kind heel erg wordt verwend?

7. Werkt u? Zo ja wat is hiervan de invloed op uw kind?

8. Wat doet u als uw kind zich misdraagt?

9. Wat verwacht u van uw kind?

10. Wat is het belangrijkste in de opvoeding?

Zo kun je geen degelijk onderzoek doen. Je vragenlijst zit vol met open vragen en je definiert geen enkele subjectief woord zoals 'verwend', 'misdraagt', of nuancering zoals hoeveel iemand dan werkt en hoe je denkt te weten dat 'dat en dat' de invloed daarvan is.

Ik ben het met Pippeltje eens. Maar ik wil je wel een compliment geven voor je spelling. Ik zie geen spelfouten, wel een paar stijlfouten. Voor iemand van jouw leeftijd is dat bijzonder.

Pippeltje schreef op 22-02-2024 om 16:16:

Zo kun je geen degelijk onderzoek doen. Je vragenlijst zit vol met open vragen en je definiert geen enkele subjectief woord zoals 'verwend', 'misdraagt', of nuancering zoals hoeveel iemand dan werkt en hoe je denkt te weten dat 'dat en dat' de invloed daarvan is.

Dit. De vragen zijn zo enorm open en algemeen en breed dat je er alle kanten mee uit kunt waardoor de antwoorden niks meer zeggen omdat ze niet te vergelijken zijn.

Je vraagt bijvoorbeeld ook niet naar de leeftijd van kinderen. Voor de invloed van werk en wat je van ze verwacht lijkt me dat nogal van invloed.

vraag 7 is sowieso een rare vraag. Natuurlijk werkt een ouder, anders is er geen brood op de bordjes van de kinderen. Of is dit een vraag uit de jaren vijftig toen kinderen nog zwaar getraumatiseerd raakten als moeder niet thuis zat met de thee als ze uit school kwamen en alleen de vader werkte?

Daarbij kan zelfs een wetenschappelijk onderzoek niet onomstotelijk aantonen wat de invloed van een werkende ouder op een kind is, want je kunt niet de twee situaties vergelijken met één gezin.

Annaniem2023 schreef op 22-02-2024 om 22:56:

vraag 7 is sowieso een rare vraag. Natuurlijk werkt een ouder, anders is er geen brood op de bordjes van de kinderen. Of is dit een vraag uit de jaren vijftig toen kinderen nog zwaar getraumatiseerd raakten als moeder niet thuis zat met de thee als ze uit school kwamen en alleen de vader werkte?

Daarbij kan zelfs een wetenschappelijk onderzoek niet onomstotelijk aantonen wat de invloed van een werkende ouder op een kind is, want je kunt niet de twee situaties vergelijken met één gezin.

Nou nou, rustig aan, waar haal je het vandaan dat een ouder natuurlijk werkt (tenzij je het over alle arbeid hebt en dan nog....: betaald/vrijwillig/mantelzorg/zorgenkinderen/ziekte/handicap/andere verdeling tussen partners/lerend enz)

Max88 schreef op 23-02-2024 om 01:17:

[..]

Nou nou, rustig aan, waar haal je het vandaan dat een ouder natuurlijk werkt (tenzij je het over alle arbeid hebt en dan nog....: betaald/vrijwillig/mantelzorg/zorgenkinderen/ziekte/handicap/andere verdeling tussen partners/lerend enz)

Ja inderdaad er zijn echt nog genoeg moeders waaronder ik die niet werken (als in buiten de deur voor een vreemde voor euros op de bankrekening). Ik ken er in mijn buurt een heleboel. Tis maar in welke kringen je je begeeft. 

Moederkareltje schreef op 23-02-2024 om 14:11:

[..]

Ja inderdaad er zijn echt nog genoeg moeders waaronder ik die niet werken (als in buiten de deur voor een vreemde voor euros op de bankrekening). Ik ken er in mijn buurt een heleboel. Tis maar in welke kringen je je begeeft.

Jij hebt het over moeders die niet werken, de enquête gaat over ouders! Ik heb heus wel tussen de regels door gelezen en begrepen dat vraag 7 over moeders ging, want dat de vader buitenshuis werkt zal vast geen invloed op de kinderen hebben. Maar goed, het is een slechte enquete, dus ze kan er toch niet veel mee.
Jammer dat de docent haar niet in heeft begeleid. Als ze een enquête had gemaakt met andere vragen had ze misschien kwantitatieve conclusies kunnen trekken. 40% van de ouders op OO werkt buitenshuis. 35% van hen werkt 36 uur, 10% werkt 32 uur, dat soort dingen. Daar had ze wat van geleerd. Niet van de uitkomst, maar hoe je een enquete maakt. 

Annaniem2023 schreef op 23-02-2024 om 16:24:

[..]

Jij hebt het over moeders die niet werken, de enquête gaat over ouders! Ik heb heus wel tussen de regels door gelezen en begrepen dat vraag 7 over moeders ging, want dat de vader buitenshuis werkt zal vast geen invloed op de kinderen hebben. Maar goed, het is een slechte enquete, dus ze kan er toch niet veel mee.
Jammer dat de docent haar niet in heeft begeleid. Als ze een enquête had gemaakt met andere vragen had ze misschien kwantitatieve conclusies kunnen trekken. 40% van de ouders op OO werkt buitenshuis. 35% van hen werkt 36 uur, 10% werkt 32 uur, dat soort dingen. Daar had ze wat van geleerd. Niet van de uitkomst, maar hoe je een enquete maakt.

Helemaal mee eens. Wat leert ze hier nou van? In haar vraag heeft ze het over een interview, maar een paar vragen via een forum vind ik al geen interview. En dan die vragen...

Lieverd, ik zou terug gaan naar je docent en vragen of hij/zij met je meekijkt bij het formuleren van een onderzoeksvraag. Dan kun je aan de hand daarvan een paar meer passende vragen stellen, waarin ook het cultuuraspect wat meer aan bod komt. Want dat zie ik eerlijk gezegd niet erg terug in je vragen.

Succes hoor, lastig als je zo in het diepe wordt gegooid. Maar je kan beter nu bijsturen dan pas horen dat het niet goed (genoeg) is als je je opdracht hebt ingeleverd.

Annaniem2023 schreef op 23-02-2024 om 16:24:

[..]

Jij hebt het over moeders die niet werken, de enquête gaat over ouders! Ik heb heus wel tussen de regels door gelezen en begrepen dat vraag 7 over moeders ging, want dat de vader buitenshuis werkt zal vast geen invloed op de kinderen hebben. Maar goed, het is een slechte enquete, dus ze kan er toch niet veel mee.
Jammer dat de docent haar niet in heeft begeleid. Als ze een enquête had gemaakt met andere vragen had ze misschien kwantitatieve conclusies kunnen trekken. 40% van de ouders op OO werkt buitenshuis. 35% van hen werkt 36 uur, 10% werkt 32 uur, dat soort dingen. Daar had ze wat van geleerd. Niet van de uitkomst, maar hoe je een enquete maakt.

Je gaat wel lekker op je rode peper dat moet ik je nageven.

Annaniem2023 schreef op 23-02-2024 om 16:24:

[..]

Jij hebt het over moeders die niet werken, de enquête gaat over ouders! Ik heb heus wel tussen de regels door gelezen en begrepen dat vraag 7 over moeders ging, want dat de vader buitenshuis werkt zal vast geen invloed op de kinderen hebben. Maar goed, het is een slechte enquete, dus ze kan er toch niet veel mee.
Jammer dat de docent haar niet in heeft begeleid. Als ze een enquête had gemaakt met andere vragen had ze misschien kwantitatieve conclusies kunnen trekken. 40% van de ouders op OO werkt buitenshuis. 35% van hen werkt 36 uur, 10% werkt 32 uur, dat soort dingen. Daar had ze wat van geleerd. Niet van de uitkomst, maar hoe je een enquete maakt.

Er zijn nu eenmaal ouders die niet werken al kun je je daar niets bij voorstellen; daarnaast zal ze van jouw negatieve attitude ook niet veel opsteken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.