Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MBO 3/4 BOL vs BBL cq stage

Eens even vraagjes over het MBO

Van de week in het nieuws dat Transavia stagiairs inzet als volwaardige werknemers wat niet mag waardoor ze een boete hebben gekregen.

Ik vind eerlijk gezegd de begeleiding vanuit school bedroevend en vind dat Minister Dijkgraaf  die kar flink op weg getrokken heeft om het MBO uit dat verdomhoekje te krijgen maar het is nog lang niet af. 

Van wat ik heb gehoord van dochter (MBO BOL) gebeurd dit ( verhaal Transavia) meer bij stages. 

Dochter weet nog niet welke opleiding verder na de zomervakantie. Ze denkt aan eventueel BBL of tussenjaar.

Hoe weet je nu of je bij een BOL opleiding een goede stage plaats hebt? Waar op te letten? Ervaringen met stages?

En hoe veel verschilt BBL van BOL uiteindelijk? 
( geen studie financiering en studentenreisproduct is bekend).
Waar op te letten bij BBL richting?

Voor BBL: moet je solliciteren en aangenomen worden op een werkplek en dat moet dan bij voorkeur ook een leerbedrijf zijn. Je verdient dan, gaat 1 dag per week naar school en maakt op die manier je opleiding af. Ondertussen verwacht het bedrijf wel dat je bepaalde handelingen zelfstandig kunt uitvoeren, dus dat ze iets aan je hebben.
Voor een stageplek moet je ook solliciteren, maar het kan zijn dat de opleiding kontakten heeft met goede stagebedrijven, want het soms makkelijker maakt als het niet lukt om een stageplek te vinden.
Er is volgens  mij niet veel verschil tussen stage of werkplek als het gaat om begeleiding vanuit school: die begeleiding is minimaal. Meestal zijn de studenten verspreid en kost het simpelweg teveel tijd om overal naartoe te gaan. Je mag hopen dat er goede begeleiding is als er problemen zijn, dat zal bij stages wellicht wat eerder worden aangeboden, omdat scholen vaak goede contacten willen houden met goede stageplekken.
Als je gemotiveerd bent, op tijd komt, en bereid bent om te leren, dan maak je al gauw een goede indruk en kan het zijn dat een stageplek zich ontwikkelt tot een werkplek. Bij BBL heb je een werkplek en een contract, dus heb je al een basis om je verder te ontwikkelen binnen een bedrijf. 

Tsjor

Ik werk in de zorg bij ons zijn BBL leerlingen werknemers die mee gaan in de bezetting na 1 of 2 maanden.  Zij werken dan ook zelfstandig en krijgen salaris.  B.O.L. noemen we stagiaires. Zij krijgen denk ik wel een stagevergoeding maar dat is niet zo veel.  Zij werken ook altijd boventallig. En dus niet zelfstandig.  

linn19

linn19

18-04-2024 om 17:35 Topicstarter

Dank jullie wel voor de informatie. Staat genoteerd.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.