Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Temu speelgoed op de opvang.

Nieuw hier op het forum maar zit toch met een zorg die ik graag met andere ouders bespreek.

Van speelgoed van AliExpress, Wish of Temu is al langer bekend dat deze schadelijke stoffen kunnen bevatten. Dat is dan ook de reden dat wij zelf voor onze 2 dochters daar nooit speelgoed bestellen dat in de mond gestopt kan worden.

Nu had mijn vrouw gezien dat de oudste dochter (3 jaar) op de peuterspeelzaal met een soort flexibele slang speelde waar je doorheen kan praten. Ze kon die nergens in winkels vinden dus heeft uiteindelijk aan de leidster gevraagd waar ze dat speelgoed gekocht hadden. Blijkt dat speelgoed en nog een hele berg andere speeltjes van de peuterspeelzaal bij Temu gekocht te zijn.

Ik sta er zelf helemaal versteld van omdat wij er van uit gingen dat kinderopvang alleen speelgoed mag gebruiken dat voldoet aan de eisen van NVWA.
Ik wil dan ook graag bespreekbaar maken met de peuterspeelzaal dat wij er niet achter staan dat er niet gekeurd speelgoed gebruikt wordt. Ik weet alleen niet hoe.
En ik vraag me heel erg af of wij de enige zijn die zo'n probleem hebben met ongekeurd speelgoed? En of andere mensen dit al eerder hebben meegemaakt met de opvang?


Oh, dit zou ik ook niet ok vinden. Er is gewoon geen garantie dat het veilig is. Dit kan je aankaarten bij de leiding of desnoods bij de oudercommissie.

Als aankaarten bij de leiding niet helpt kun je dit ook nog melden bij de GGD. Ik zou ook beslist boos zijn. Je mag verwachten dat de kinderopvang veilig voor je kind is.

Nog los van het feit dat dit totaal niet valt onder maatschappelijk of duurzaam ondernemen. De spullen van Temi zijn spotgoedkoop: dat gaat ten koste van de arbeiders (uitbuiting) en het milieu (vervuiling).

Van àlle kanten fout dus.

Ik zou dit ook niet oke vinden. Zeker niet bij de leeftijd die alles in zijn mond stopt. 

Je kunt ook informatie inwinnen bij Boink, belangenorganisatie voor ouders in kinderopvang, peurerspeelzalen, gastouders etc.
https://www.boink.info/home

Ik zou hier ook niet blij mee zijn om meerdere redenen, namelijk veiligheid, de manier waarop het wordt geproduceerd én omwille van de privacy. Die app installeert allemaal onzuivere shit op je apparaat en een opvang beschikt ook over allerlei persoonlijke gegevens van je kind en jou. Daar moet je op een bewuste en veilige manier mee omgaan.
Geldt overigens net zo goed voor basisscholen en voor sportclubs en niet alleen op de leeftijd dat kinderen van alles in hun mond stoppen.

Hier zou ik ook niet blij mee zijn en ook wat van zeggen.

ik vind het ook niet oke, om wel tien redenen. Ik koop niks van die sites, en wil ook geen cadeautjes van die sites. Heb dit ook tegen mijn siblings gezegd dat ik die zooi niet hoef voor mijn kinderen, dan liever niks.  

PapaRick

PapaRick

30-03-2024 om 11:50 Topicstarter

Okee, bedankt voor de reacties. Dinsdagochtend gaat ze weer dus ik kan nog even bedenken hoe ik het op een nette manier kan zeggen. Mijn vrouw stelde al voor om via de online omgeving van de opvang een bericht te sturen maar ik vind zelf persoonlijke communicatie prettiger.

@MamaE het is geen digitaal speelgoed dus qua privacy zijn geen problemen. Ik heb inmiddels na een zoektocht op internet een vergelijkbaar product gevonden: SES Telefoonpraat. Ik mag als nieuw lid geen links plaatsen maar dan weet iedereen wat voor soort speelgoed ik bedoel.
Het grootste probleem voor mij persoonlijk is dus dat de kids die hoorn van de slang halen en de slang in hund mond stoppen om extra hard te kunnen praten (of het spreekgedeelte van de hoorn in hun mond stoppen). Wat bij goedkope Chinese spullen dus kan zorgen dat ze giftige weekmakers en dergelijke kunnen binnenkrijgen.

Oja, dit was specifiek het speelgoed waar we achter kwamen en waar we het dus absoluut niet mee eens zijn dat ze op de opvang een Chinese versie gebruiken. Maar in het algemeen willen we dus eigenlijk dat de opvang helemaal geen spullen van temu/ali/wish haalt die kids in de mond kunnen stoppen. 

PapaRick schreef op 30-03-2024 om 11:50:

Okee, bedankt voor de reacties. Dinsdagochtend gaat ze weer dus ik kan nog even bedenken hoe ik het op een nette manier kan zeggen. Mijn vrouw stelde al voor om via de online omgeving van de opvang een bericht te sturen maar ik vind zelf persoonlijke communicatie prettiger.

@MamaE het is geen digitaal speelgoed dus qua privacy zijn geen problemen. Ik heb inmiddels na een zoektocht op internet een vergelijkbaar product gevonden: SES Telefoonpraat. Ik mag als nieuw lid geen links plaatsen maar dan weet iedereen wat voor soort speelgoed ik bedoel.
Het grootste probleem voor mij persoonlijk is dus dat de kids die hoorn van de slang halen en de slang in hund mond stoppen om extra hard te kunnen praten (of het spreekgedeelte van de hoorn in hun mond stoppen). Wat bij goedkope Chinese spullen dus kan zorgen dat ze giftige weekmakers en dergelijke kunnen binnenkrijgen.

Oja, dit was specifiek het speelgoed waar we achter kwamen en waar we het dus absoluut niet mee eens zijn dat ze op de opvang een Chinese versie gebruiken. Maar in het algemeen willen we dus eigenlijk dat de opvang helemaal geen spullen van temu/ali/wish haalt die kids in de mond kunnen stoppen.

Ik bedoelde met privacy dat er iemand die zooi heeft besteld via een website of app en als dat via de pc en systeem van de opvang gebeurt, dan staan er ook persoonlijke gegevens in dat systeem. Dat moet allemaal beveiligd en zo. En terecht, maar ik zou als werkgever/organisatie niet willen dat deze apps op mijn apparatuur worden gebruikt.

Dat het bijna gratis is, betekent dat je op een andere manier de prijs betaalt.

Ik zou hier ook niet blij mee zijn en even een mailtje naar de manager van de locatie sturen. Een bericht via het ouderportaal komt bij de leidsters op de groep terecht terwijl dit gaat om beleid, veiligheid en kwaliteit, over dergelijke zaken zou ik eerder een leidinggevende aanspreken.

PapaRick

PapaRick

30-03-2024 om 12:22 Topicstarter

Oh op die manier. Ja, de app van temu is inderdaad zo ene die heel veel rechten en toestemmingen vraagt op je telefoon. Ben ik met je eens dat zo'n app niet wenselijk is op de apparaten van de opvang.

Ik ben dan off topic. Ik had tot een maand geleden nog nooit van Temu gehoord. Ik was online op zoek naar schoenen en via facebook kwam ik telkens Temu tegen. Ik durfde daar niet te bestellen want ik was bang dat de bestelling nooit aan zou komen. Door jouw topic krijg ik nu de bevestiging dat je dus wel krijgt wat je bestelt. Ik heb er zelfs aan gedacht om er een topic over te openen. Ik wilde ervaringen van andere mensen weten. Ik weet dat dit niet jouw bedoeling is van dit topic maar dankzij jou durf ik nu wel te bestellen. 

Als je denkt, zóoo goedkoop, dat kan toch niet!🤩🤑

Dan kan het ook niet

Iemand anders betaalt de prijs: arbeiders die uitgebuit worden, fabrieksafval dat gedumpt wordt.

Dit stop alleen als wij het niet kopen.

watertoren schreef op 30-03-2024 om 12:58:

Ik ben dan off topic. Ik had tot een maand geleden nog nooit van Temu gehoord. Ik was online op zoek naar schoenen en via facebook kwam ik telkens Temu tegen. Ik durfde daar niet te bestellen want ik was bang dat de bestelling nooit aan zou komen. Door jouw topic krijg ik nu de bevestiging dat je dus wel krijgt wat je bestelt. Ik heb er zelfs aan gedacht om er een topic over te openen. Ik wilde ervaringen van andere mensen weten. Ik weet dat dit niet jouw bedoeling is van dit topic maar dankzij jou durf ik nu wel te bestellen.

Goh, bijzondere reactie. Er worden allemaal goede redenen aangedragen om daar níet te besteden en dan laat jij weten dat je het nu toch gaat doen…?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.