Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cadeautje voor afscheid collega

Een vrouwelijke collega gaat weg. Vermoedelijk is ze rond de 50 of zo. Ik ben uitgenodigd op haar afscheid in een niet zo heel grote groep. Ik ken haar niet zo goed. Hebben jullie ideeën wat ik als afscheidscadeautje aan haar kan geven?


Doen jullie niet iets gezamenlijks dan? Anders zou ik een doosje chocola of een bloemetje geven. Waarom zo moeilijk doen voor iemand die je nauwelijks kent?

Bosje bloemem, plantje of bon voor een geurtje ofzo. 

Check even of er niet iets gezamenlijke kan worden gekocht? Ik ben zelf 50+ en kreeg bij vertrek baan van diverse collegas bloemen, een reisboek en bonbons. Twee bossen tulpen is ook leuk en betaalbaar. Je kent haar amper dus je hoeft niet uit te pakken. 

Ik zou geen bloemen doen: bloemen zijn absoluut niet duurzaam en niet iedereen wordt er blij van. Ik zelf vindt het bijvoorbeeld vreselijk om bloemen te krijgen: je vernielt planten om ze daarna langzaam verder dood te laten gaan in een vaas... Geen idee wie ooit bedacht heeft dat dat feestelijk is

Lisette_R

Lisette_R

15-04-2024 om 16:41 Topicstarter

Mugs schreef op 15-04-2024 om 11:27:

Ik zou geen bloemen doen: bloemen zijn absoluut niet duurzaam en niet iedereen wordt er blij van. Ik zelf vindt het bijvoorbeeld vreselijk om bloemen te krijgen: je vernielt planten om ze daarna langzaam verder dood te laten gaan in een vaas... Geen idee wie ooit bedacht heeft dat dat feestelijk is

Mugs, mee eens.

Er is vast geen gezamenlijk cadeau, anders had ik dat wel gehoord. Ik wil bij voorkeur geen chocolade geven. Ik weet niet of ze een reisboek leuk vindt en wat dan? Bonnen geven vind ik niet leuk. Fles wijn dan? Of iemand nog met andere ideeën? 

Ik geef de laatste paar jaar vertrekkende collega's een schilderijtje van een kenmerkend deel van onze locatie. Niet door mij geschilderd maar door iemand die wel iets moois kan maken. Achterop een sticker met een persoonlijke boodschap van mij en klaar ben ik.

Ha, ik ben zo'n collega die richting de 50 loopt en binnenkort mijn afscheid heb op mijn huidige werkplek  
Het zou wel toevallig zijn als het over mij gaat, zal wel niet!

Als het over een kleine groep gaat, zou ik toch even aan de groep mailen of jullie samen iets zullen doen (en/of aan de organisator van de bijeenkomst). Maar als je dat niet wil, zou ik iets kleins erg waarderen, bij voorkeur: * heel klein dingetje van l'Occitane of zo (niet Rituals!), bijv. handcreme of mini-douchecreme. * daarbij een kaart met persoonlijke boodschap.
Of wat origineler lekkers dat op kan, als je geen chocola wil geven of sowieso niet iets wat opvallend ongezond is, kun je ook een gezellig soort pakketje geven vanuit bijv. een Turkse winkel: vijg/dadel/noot, of zo'n soort pakket dat je daar kunt kopen. 

Iets dat in ieder geval op kan!

Lisette_R schreef op 15-04-2024 om 16:41:

[..]

Mugs, mee eens.

Er is vast geen gezamenlijk cadeau, anders had ik dat wel gehoord. Ik wil bij voorkeur geen chocolade geven. Ik weet niet of ze een reisboek leuk vindt en wat dan? Bonnen geven vind ik niet leuk. Fles wijn dan? Of iemand nog met andere ideeën?

Bonnen geven vind je niet leuk, zeg je. Maar iets geven waarvan je überhaupt niet weet of je collega het leuk vind (want je kent haar niet goed, schrijf je), zoals bijv. een fles wijn, vind je wel oke? Met een cadeaubon kan iedereen wil iets halen, wat hij/zij leuk vindt of kan gebruiken. Maar ik zou het absoluut niet leuk vinden om iets te krijgen (zoals bijv. die fles wijn) waar ik niet van houd. Dat zou mij het gevoel geven dat die persoon er zich met een jantje-van-leiden vanaf maakt, want hij/zij wil geen moeite doen om iets passends te zoeken. En als je geen moeite wilt doen, iets passends te zoeken, geef dan iets waar iedereen iets mee kan.

Ik ben het wel eens met Mamajome; als het om iemand gaat die je niet zo goed kent dan is een (algemene) cadeaubon een prima keus. Een fles wijn is leuk als je iemand kent en weet dat die persoon ervan houdt. Net zoals chocola, leuk als je weet dat iemand daar van houdt.

Zijn er wellicht collega's die haar wel beter kennen? Even navragen bij hun of zij weten waar zij van houdt.

Ali

Ali

15-04-2024 om 19:10

Wow, wat een negatieve reacties op een kadootje krijgen van een collega. Ik ben 50+ en als ik afscheid neem van werkplek ben ik blij met alles wat ik krijg van collega’s. Van chocola tot wijn, van bloemen tot zeepjes. Het gaat om het gebaar.

Lisette_R

Lisette_R

15-04-2024 om 19:11 Topicstarter

Ik snap wat jullie zeggen, maar ik vind het zelf vreselijk om bonnen te krijgen, ook niet van ICI Paris, VVV of wat dan ook. Er liggen hier nog overal allerlei soorten bonnen, bweh. Het is alsof je geld geeft, maar iemand dan ook nog beperkt waarin hij/zij het geld uitgeeft en het moeilijk maakt om het geld te besteden. Geld geven vind ik niet leuk, en daarmee een bon ook niet.
En ik vind het niet leuk om iets te geven wat ik zelf niet leuk vind, tenzij ik weet dat de ander het wel leuk vindt om te krijgen.
Dus een bon ga ik echt niet geven.
Maar ik snap dat je met een fles wijn de plank ook helemaal mis kunt slaan.
Overigens moet ik zeggen, als iemand mij iets geeft wat niet helemaal mijn ding is maar er wel een gedachte achter zit of diegene moeite heeft gedaan, ik dat wel weer kan waarderen. De dingen die ik krijg, geef ik dan, als ik het echt niet lekker vindt of er niets mee kan, wel aan iemand die er wel blij mee is. Het gaat mij uiteindelijk om het gebaar. Ik zal nog eens kijken of iemand een idee heeft en haar wat beter kent.

Ali

Ali

15-04-2024 om 19:39

Dan toch wat ideetjes:
- doosje met vier luxe bonbons (pucini)
- flesje mooie olijfolie of balsamico
- luxe koekjes (van stapele koekmakerij bijvoorbeeld)
- dikke mooie katoenen huissokken
- bloeiende plant in pot voor balkon of tuin
- vogelhuisje, insectenhotel
- kleurige hamam doek

Lisette_R schreef op 15-04-2024 om 19:11:

Ik snap wat jullie zeggen, maar ik vind het zelf vreselijk om bonnen te krijgen, ook niet van ICI Paris, VVV of wat dan ook. Er liggen hier nog overal allerlei soorten bonnen, bweh. Het is alsof je geld geeft, maar iemand dan ook nog beperkt waarin hij/zij het geld uitgeeft en het moeilijk maakt om het geld te besteden. Geld geven vind ik niet leuk, en daarmee een bon ook niet.
En ik vind het niet leuk om iets te geven wat ik zelf niet leuk vind, tenzij ik weet dat de ander het wel leuk vindt om te krijgen.
Dus een bon ga ik echt niet geven.
Maar ik snap dat je met een fles wijn de plank ook helemaal mis kunt slaan.
Overigens moet ik zeggen, als iemand mij iets geeft wat niet helemaal mijn ding is maar er wel een gedachte achter zit of diegene moeite heeft gedaan, ik dat wel weer kan waarderen. De dingen die ik krijg, geef ik dan, als ik het echt niet lekker vindt of er niets mee kan, wel aan iemand die er wel blij mee is. Het gaat mij uiteindelijk om het gebaar. Ik zal nog eens kijken of iemand een idee heeft en haar wat beter kent.

Natuurlijk gaat het om het gebaar, zo zal je collega het ongetwijfeld ook ervaren.

Een cadeau geef je aan een ander om die persoon er blij mee te maken, mij maakt het dan niet uit of ik dat zelf leuk zou vinden om te krijgen. Jij vindt bonnen krijgen vreselijk, dat kan natuurlijk, ik vind het juist heel leuk want ik heb er echt wat aan, dus iedereen ervaart dat verschillend. Ik bedoelde het dus meer om verspilling te voorkomen. 

ik zou een kaart met persoonlijke berichtjes heel leuk vinden als ik ergens lang gewerkt heb en daarbij een restaurantbon voor een restaurant naar keuze. Dus laat iedereen zijn tientje maar bij elkaar leggen en wat liefde in de pen steken. 

Lisette_R

Lisette_R

15-04-2024 om 22:34 Topicstarter

Gingergirl schreef op 15-04-2024 om 21:50:

[..]

Natuurlijk gaat het om het gebaar, zo zal je collega het ongetwijfeld ook ervaren.

Een cadeau geef je aan een ander om die persoon er blij mee te maken, mij maakt het dan niet uit of ik dat zelf leuk zou vinden om te krijgen. Jij vindt bonnen krijgen vreselijk, dat kan natuurlijk, ik vind het juist heel leuk want ik heb er echt wat aan, dus iedereen ervaart dat verschillend. Ik bedoelde het dus meer om verspilling te voorkomen.

Ha Gingergirl, jij vindt het leuk, dus ik zou ze met liefde aan jou geven. Maar omdat ik niet weet of die collega het net zo vreselijk vindt als ik, heb ik er dan moeite mee dat aan haar te geven als ik het zelf al vreselijk vind, snap je? 
Dus ik vind het prima iets te geven aan anderen wat ik zelf niet leuk vind als ik weet dat zij het wel leuk vinden, maar als ik dat laatste niet weet, dan geef ik liever iets wat ik denk dat diegene waardeert en wat ik tenminste zelf wel leuk vind .

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.