Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Moeder

Moeder

25-09-2014 om 09:20

Boodschappen uit Frankrijk

Mijn zoon zit voor een vakantie in Frankrijk en vroeg wat hij me kon meebrengen. Iets leuks/lekker/grappigs uit de supermarkt bedoeld hij dan. Nu ben ik nog nooit in Frankrijk geweest en heb ik geen idee van het aanbod daar. Iemand een idee? Het moet vrij klein zijn en zonder koeling houdbaar.

mama2

mama2

25-09-2014 om 13:10

groot aanbod

dus waar hou je van. Mijn buurvrouw neemt ieder jaar een flesje olijfolie uit de streek mee, zalig en smaakt net even iets anders (kan ook tussen de oren zitten hoor).

Tijgeroog

Tijgeroog

25-09-2014 om 14:11

Iles flottantes

Iles flottantes, uit het toetjesschap. De ervaring leert dat dat best een tijd buiten de koeling kan blijven. En anders een pak om het zelf te maken (bij de bakspullen)

Juno

Juno

25-09-2014 om 18:27

Oei, zo veel lekkers!

Zeep van petit Marseillais. Lekker, en hier niet te krijgen. Bij mijn kinderen is de vanillegeur favoriet. Zowel vloeibaar als vast. Niet te verwarren met de vierkante blokken Marseillezeep, ook prima maar voor hele andere dingen -zie het wasmiddeldraadje.
Carambars: caramel-toffeestaafje in gele verpakking. Met een mopje aan de binnenkant.
Siroop. Zoveel lekkere siropen, dat hebben we hier niet.
Amandelpoeder. Kost geen drol en fantastisch voor taarten.
Gecondenseerde melk in een tube. Meer jeugdsentiment dan echt lekker. Kan in de koffie maar ook op brood.
Gedroogde paddenstoelen.
Bouillonblokjes in smaken die we hier niet hebben.
Eend in blik.
Mayonaise van bijvoorbeeld Bouton d'Or.
Chocolade van Nestlé Meniere, groene verpakking. Heerlijke pure chocolade zoals chocola bedoeld is. Niet te vergelijken met die brakke brokken hier.

Pien

Pien

25-09-2014 om 20:24

Carambars!

Ik wilde het net gaan zeggen, maar Juno schreef het ook al. Die zijn lekker! Ik heb ze mijn hele jeugd lang in elke zomervakantie mogen snoepen, het is voor mij écht Frankrijk en ik ga dat land ook niet uit zonder een zak gekocht te hebben. Toevallig had Albert Heijn een paar weken geleden een Frankrijk-week, met allerlei Franse producten, waaronder carambars! Mmmm.
En die mopjes aan de binnenkant inderdaad, ik heb heel wat autoritten zitten puzzelen op de vertaling (snapte ze lang niet altijd).

Sentiment...

bibi63

bibi63

25-09-2014 om 21:13

Chocoladepasta van Cote d'Or!

blikvoer

Inderdaad, eend in blik. Er is ook tong in blik, cassoulet in blik en nog veel meer interessants in blik. Mijn partner vindt de tong in madeirasaus lekker. Eend in blik lijkt me ook niet verkeerd, ik zou andouillette en tripes a la mode de Caen in blik dan weer links laten liggen.

Gedroogde paddestoelen, maar dan moet je kind wel in de goede streek zitten

En drank natuurlijk. Het lokale gedestilleerd bijvoorbeeld. Maar inderdaad, ze hebben ook leuke soorten limonadesiroop die we hier niet kennen.

O ja, en ze hebben lekkere boterkoekjes.

Groeten,

Temet

nog even

Nog even over die paddestoelen, ik heb daar ooit eekhoorntjesbrood gekocht voor een fractie van wat het hier kost. Cepes in het Frans. Dat is niet alleen compact maar weegt ook nog eens bijna niks, da's wel handig voor degene die het sjouwen moet.

Maar dat was in een streek waar ze kennelijk makkelijk verkrijgbaar waren, later in Normandië waren ze er alleen veel duurder en in een kleinere verpakking.

Groeten,

Temet

oeh

confit de canard
bloc de foie gras de canard

Blikvoer, lang houdbaar en hier niet te krijgen of erg duur. Maar je moet ervan houden

Juno

Juno

25-09-2014 om 23:30

Pien

Ik had vijf zakken meegenomen en zag ze toen ook bij de ah liggen. Nog eens vijf zakken gekocht en die goed verstopt. In mijn durp kennen ze het kennelijk niet, zag ze later in de grabbelbak liggen voor een euro per zak! Durf het bijna niet te zeggen maar heb meteen 10 zakken gekocht.
Had ik al gezegd dat ik van carambars hou ?

Hortensia

Hortensia

26-09-2014 om 08:01

mijn lijstje

Rillettes.

Een cup-a-soup-achtige vissoep van Royco.

Trîpes (kan ook in blik of pot, en vooral niet googlen wat het is!)

Cider.

Pastis of absint.

Hortensia

Hortensia

26-09-2014 om 08:02

Oh ja

Paddenstoelen!

En verder, al is dat niet lang vers: vis, oesters, St.Jacobsschelpen en zo.

geen tripes

Doe maar niet...

Temet

gezouten caramel

voor op brood of pannenkoeken, een beetje bebogeen-achtig is.

Nooit van gehoord, hier, durfde het nauwelijks te bestellen in Picardie want het klinkt eng/raar vanwege zout/zoetcombinatie, maar heerlijk!!

Hortensia

Hortensia

26-09-2014 om 13:38

Temet en ff zo

Temet: grijns! En het smaakt toch echt lekker!

Ff zo: en het is zo makkelijk zelf te maken!

Verhit in een anti-aanbakpan een snufje zout, 55 gram boter, 4 eetlepels bruine basterdsuiker en 400 gr gecondenseerde melk (kun je op de afdeling buitenlandse ingrediënten van je supermarkt vinden). Blijf goed doorroeren want het brandt snel aan! Als de karamel goudbruin en dik is, is het goed. Nog wel even wachten met proeven want het is snoeiheet

Bon appetit!

Pien

Pien

26-09-2014 om 23:23

Juno!

Hahaha, wat waren wij hier dan bescheiden met 2 zakken.
Woon je in de buurt? Ik kom eraan

Foie gras?!

Wordt dat ook diervriendelijk geproduceerd dan?

Tripes

is de hond dol op...
Ik nam wel van die grote potten met kleine augurken mee en vond ook de saladedressings erg lekker.

Ella2007

Ella2007

27-09-2014 om 17:32

franse etenswaar

Als ik in Frankrijk ben koop ik altijd een verpakking tabouleh, soort koude couscoussalade, zelfgemaakt natuurlijk veel lekkerer, maar van het merk Garbit, met een hoop vers citroensap eroverheen best heel lekker.
Ik laat altijd gewone vinaigrette meenemen. Te lui om zelf te maken plus als je de hoeveelheid voor 1 salade nodig hebt, maak je al gauw te veel. En rouille! Soort pittig mayoachtig smeersel voor op een stokbroodje in de vissoup.
En de verpakkingen charcuterie, vleeswaren, heerlijk. Misschein iets minder geschikt vanwege het vervoer.
Sirop d'orgeade, amandel, ook lekker. Hebben ze overigens ook in NL bij de toko. En mintsiroop van Teissere. Vind ik alleen maar lekker in de zomer.

Hortensia

Hortensia

27-09-2014 om 17:47

Mintsiroop van Teissere

Die kun je hier in de supermarkten ook kopen. Wellicht niet overal, maar ik heb het ook wel vaker. In de zomer, ja

Ook lekker als basis voor muntijs met stukjes chocola, dat ik ook associeer met Frankrijk

Lou

Lou

27-09-2014 om 19:35

gesiers en mayonaise

Wij nemen meestal mayonaise mee, zit mosterd in en hij is echt veel lekkerder dan de mosterdmayonaise die je hier kan kopen. En gesiers of gésiers of zo'n soort woord, het zit in een blik en het is eend. Ook smullen.

Creme de Marron

hmmmmm
En allerlei lekkere soorten confiture...

Moeder

Moeder

28-09-2014 om 22:27

Dank

voor alle suggesties Hij is alweer terug en heeft uiteindelijk helemaal niks meegebracht. Denk dat het hem wat teveel werd. Maar ik heb nu zoveel ideeën dat ik hem een briefje maak en hem dat meegeef als hij weer gaat. Met de vereniging gaat hij twee keer per jaar naar Frankrijk dus in het voorjaar ga ik smullen
Confit de canard haal ik hier trouwens in blik bij de Hanos. Daar heb ik ooit via via eens een pasje van gekregen. Die eend is erg lekker en helemaal niet zo duur.

Juno

Juno

28-09-2014 om 23:48

Eendenvet

Bewaar het vet van de eend om later je aardappels in te bakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.