Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Plotseling Lekkende borst, zoontje al 2 jaar?

goeiendag dames,

Me jongste zoontje is 2 jaar en 4 maanden. Ik heb 4 maanden fulltime bij hem gekolfd.

Nu ineens heb ik al 2 keer in een maand meegemaakt dat ik een klein vlekje in me shirt heb, alsof me tepel een beetje heeft gelekt. Eerste keer dacht ik er niks achter maar de tweede keer heb ik toch de dokter gebeld. Pas over een week een afspraak.

Mijn moeder en oma hebben allebei borstk gehad en nu ik dit heb ben ik gelijk in paniek. Me zoontje is al 2 jaar….? Me andere borst als ik wat harder druk komt er ook dezelfde substantie doorizchtig/wit uit…. Maar die andere heeft gewoon echt 2 vlekjes geven.

Ik heb me eigen onderneming in borstkolven en toevalllig toen het gebeurde was ik wel een blog aan het schrijven over me borstvoeding/kolf periode……. Hormonen? Ik weet het niet, maar ik maak me zo druk.

De assistente van de huisarts belde gelijk terug voor een afspraak en die zij, heb ik je laten schrikken? Ik zij een beetje( want ze zou pas morgen terug bellen) nadat ik vertelde dat me moeder en oma dat hebben gehad zij ze, ah mocht het zo zijn dan ben je nog jong…… wtf?!

Mijn vraag…. Hebben meerdere moeders wel is nog melk/ vochtverlies gehad na zollang? Nou is het niet altijd heb het nu 2x deze maand meegemaakt. Eerste keer knuffelde ik met me zoontje en nu dit. Het was zonder knijpen, in me andere borst heb ik ook nog wel als ik knijp… maar niet zomaar

Heel gek, maak me erg druk. Afspraak pas over een week

Ja, ik heb dit ook wel meegemaakt, dat was niets abormaals. Als je je zorgen maakt, kun je ook even bellen met La Leche League (gratis) of een lactatiekundige, die hebben ervoor doorgeleerd en kunnen je meer vertellen.

Natuurlijk wel even laten bekijken bij de huisarts. Misschien raden ze een mammografie en/of echo aan om zeker te zijn dat er niks aan de hand is. Better safe than sorry, maar dat hoef ik jou natuurlijk niet uit te leggen.
Maar nogmaals, een paar druppeltjes is niet ongebruikelijk, zeker niet tijdens of na knuffelen. Daardoor stijgt het knuffelhormoon prolactine namelijk, en prolactine zorgt ook voor melkproductie als je borsten daar nog een beetje gevoelig voor zijn.

Vraag aan de huisarts gezien de familiegeschiedenis ook af hij DNA onderzoek wil doen. Mocht je het gen hebben voor erfelijke borstkanker dan kun je vaker uit voorzorg gescreend worden.

Misschien heb je wat aan deze informatie;
https://www.zgt.nl/media/folders/37217/tepeluitvloed.pdf

Wat een handige folder Junio, ik wilde dat ik die een paar jaar geleden had. 😊

Zelf ook last van een lekkende tepel gehad. Kinderen waren toen al een tijdje geen baby meer. Het gebeurde vooral tijdens het douchen en als het warm was. Het werd erger toen ik steeds ging 'controleren' of het nog gebeurde. Toen ik daar mee stopte, hield het op. 

Als je je zorgen maakt, gewoon naar de dokter. 

Ja, heb ik ook eens een paarx gehad.

Yep, idd, kinderen al ouder dan 2, onder de douche, wat krijgen we nou? Ik geef weer melk! Maar ik sluit me aan met het doktersbezoek, zeker gezien je familiegeschiedenis. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.