Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kinderfeestje na scheiding

mijn dochter is jarig en viert een kinderfeestje voor klasgenootjes. Ik betaal dat volledig, want ex betaalt kinderalimentatie. Prima.
Maar nu het volgende. 
Hij zegt: " volgend jaar ga ik mee. Ik stel voor dat we dat om en om doen. " ook dat kan ik me voorstellen. Ook prima.
Maar het volgende steekt me ergens wel. Hij vindt dus, dat ook wanneer hij volgend jaar het kinderfeestje organiseert en mee gaat, ik dat dan toch ook moet betalen. Daar betaalt hij tenslotte kinderalimentatie voor.
Is dat idd waar? Dat wanneer hij een feestje organiseert waar ik niet bij ben, ik dat dan toch moet betalen? 
Er staat wel in ons convenant dat al dat soirt kosten voor mijn rekening zijn. Maar geldt dat ook wanneer hij het zelf organiseert? Kan hij mij dan zomaar de rekening presenteren?
Voelt toch niet helemaal ok. 

Volledig de vrije hand geven is inderdaad wel wat raar. Je kunt wel een maximumbedrag afspreken (bijv het bedrag van dit jaar + 5 of 10%). Wil hij meer uitgeven, dan betaalt hij de rest zelf.

Budget afspreken? Hetzelfde als dat het dit jaar kost? Ik vind het niet raar dat dit van de kinderalimentatie afgaat, dat gaat het dit jaar toch ook? Dat jij er dan volgend jaar niet bij bent maakt niet uit. Ex is er dit jaar niet bij. Gefeliciteerd met jullie dochter. 

Nou, ik vind het wel een beetje raar hoor. Dit vind ik onder verblijfskosten vallen. Moeder betaalt toch ook niet voor het eten bij vader? Of voor uitstapjes die vader wil maken met kind? Moet moeder ook de cadeautjes voor kind betalen die vader geeft??

Het ligt wel een klein beetje aan wat precies de afspraken in het convenant zijn, dat weet ik natuurlijk niet. Als jij bijvoorbeeld ook zorgt voor kleding voor bij vader, dan kan hij ook wel vinden dat jij een verjaarsfeestje betaalt. De meeste mensen spreken af dat alimentatie voor locatie-overstijgende kosten zijn, zoals de schoolkosten, fiets, rijbewijs en dat soort zaken. Ik vind dat een feestje dat kind bij vader geeft voor vaders kosten is. Dan kan hij zelf bepalen hoeveel hij eraan uit wil geven. Een feestje kan ook gewoon een film en daarna patatjes met limo zijn. Je hoeft niet met de hele klas te gaan bowlen natuurlijk.

Als je hebt afgesproken/ vastgelegd dat de kosten voor het jaarlijkse kinderfeestje betaald worden van de alimentatie die jij ontvangt dan is dat een duidelijke afspraak wat betreft de kosten. Het gaat hier immers niet om zo maar " een feestje " wat vader ineens bedenkt maar een jaarlijks feestje waar afspraken over zijn gemaakt.

 Er is niet afgesproken dat uitsluitend jij het moet/ mag organiseren en jij er alleen bij moet/ mag zijn. Dus geen gekke vraag / suggestie van vader. Wel is het wenselijk om een bedrag af te spreken. Het zou niet eerlijk zijn als jij 100 euro aan een feestje uitgeeft ( ik roep maar wat) en hij ineens 300 euro ( ik roep maar wat) uitgeeft.

Of je organiseert samen het feestje en gaat samen mee, doen wel meer gescheiden ouders.

Margje, hoe is jullie omgangsregeling verder, co-ouderschap of niet?

Ik snap best dat als er sprake is van KA, de meeste zaken daarvan worden betaald, maar zijn al deze dingen zo strak vastgelegd in het convenant? Wat als jullie kind straks bijv een beugel nodig heeft of naar het VO gaat, draai jij dan ook alleen op voor al deze kosten? 

Ik vond de tip om samen deel te nemen aan het kinderfeestje wel een goeie, dit al eens overwogen?

'Moeder betaalt toch ook niet voor het eten bij vader?' Indirect wel, dit wordt (iets) n mindering gebracht op de kinderalimentatie. Tsjor

'Dat wanneer hij een feestje organiseert waar ik niet bij ben, ik dat dan toch moet betalen?' Tot nu toe was jij erbij zonder dat hij erbij was en betaalde hij. Een maximumbedrag afspreken kan.
Ik vind het wel een voorbeeld waarbij je zoiets wat er gebeurt als één ouder alles rondom het kind zich in feite toe-eigent en daarvoor ook het geld krijgt. Als je elkaar wat meer financiële ruimte laat en het goed vindt dat de ander met zijn/haar geld omgaat zoals hij/zij dat wil,ook ten aanzien van het kind, dan heb je kans dat ieder een kinderfeestje kan organiseren al naar gelang de eigen beurs.

Tsjor

RoodVruchtje schreef op 02-04-2024 om 21:08:

Margje, hoe is jullie omgangsregeling verder, co-ouderschap of niet?

Ik snap best dat als er sprake is van KA, de meeste zaken daarvan worden betaald, maar zijn al deze dingen zo strak vastgelegd in het convenant? Wat als jullie kind straks bijv een beugel nodig heeft of naar het VO gaat, draai jij dan ook alleen op voor al deze kosten?

Ik vond de tip om samen deel te nemen aan het kinderfeestje wel een goeie, dit al eens overwogen?

Inprincipe betaal je, tenzij anders afgesproken, alle kosten uit alimentatie en je eigen bijdrage. De alimentatie betaler betaalt naast de alimentatie de verblijfskosten, daar is ook een korting voor toegepast op het alimentatie bedrag.

Dus die beugel, nieuwe fiets, laptop, etc komen ten laste van de alimentatie ontvanger en daar zul je dus voor moeten reserveren vanuit de alimentatie, eigen bijdrage, kinderbijslag, kindgebondenbudget etc, kortom het totaalplaatje aan inkomsten.

Een kinderfeestje is een geplande en jaarlijks terugkerende uitgave. Dus op zich is het niet gek om dat mee te nemen in alimentatie en wat daarvan betaald moet worden, zeker als jij ook kbs en kgb krijgt. Dat hij dan om het jaar mee gaat en het feestje organiseert is ook niet zo gek, maar ik zou dan wel afspraken maken over budget. En dan zou ik een totaalbudget doen. Niet een budget per kind. Kom je ook niet voor de verrassing te staan dat de hele klas is uitgenodigd 'omdat jij toch betaalt'.

Als jij dat moet betalen, dan organiseer jij het toch ook, lijkt me? 

Beetje hetzelfde met kleren. Dat moet soms ook de alimentatieontvanger kopen. Dan koop je wat of spreek je er wat over had? Maar ga je niet bedragen over maken n.a.v. bonnetjes van de Philipp Plein of de Moncler lijkt me?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.