Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Financiële discussies

goede avond,
Ik ben Dennis en heb 2 prachtige kinderen van 11 en 13 die bij mijn ex vrouw wonen.
Gelukkig komen deze om de week gezellig een weekend bij ons.
Met mijn huidige vrouw is er 2 jaar geleden een kleine gekomen.
Door deze reden hebben we gezamenlijk bij de mediator nieuwe afspraken gemaakt omtrent de alimentatie.
Door onze goeie banen waren we bereid om 100 euro meer te betalen dan berekent.
Daarnaast hebben we afgesproken dat we bijzondere 1 malige kosten bij helften zouden delen, schoolreis/kamp, laptop en beugel voor beide kinderen hebben we in het convenant opgenomen.
We betalen nu ook de helft van de tandheel verzorging mbt de beugels.
Nu is er steeds vaker een discussie ofwel onbegrip naar elkaar over kleine rekeningen en kosten die niet als bijzonder en 1 malig aangeschreven zouden moeten worden.
Afgelopen maand alimentatie betaald , id kaart, fiets a 800 euro, schoolreis en wat kleinere rekeningen, verjaardags feest en een opening gehouden over het ov van de oudste om naar school te gaan.
Allen betaald zonder discussie en in goed overleg, echter wordt ik gebeld vorige week of ik een recept bij de apotheek wil delen.
Hierbij heb ik aangegeven dat de portemonnee even leeg was maar dat ik hier later op terug kom.
Dit is niet in goeie aarde gevallen en heb nu al een week niks vernomen.
Ben ik hier te ver gegaan?
Graag zou ik willen weten hoe andere met deze kosten omgaan, wil me kids niet tekort doen maar na alles wat we hebben gedaan voelt dit wel wat vervelend.

groeten Dennis.


vind juist dat je al super schappelijk bent! Zoontje is hele week bij mij en om de week een weekend bij zijn vader en ik betaal alles want hij is vaakst bij mij... en alimentatie kan ik niks mee want dat is maar 25 per maand. Dus nee vind absoluut niet dat je te ver ging

Nee dit lijkt me ook niet vallen onder "bijzondere eenmalige kosten". Hier is de vaste alimentatie voor. Kijk als er ineens een onverwachte rekening komt van 1000 euro dan kan het overlegd worden. (zoals de fiets of de laptop) maar dit niet. Toch even een grens stellen, want anders krijg je binnenkort misschien voor ieder dingetje de helft van de rekening.

Dit krijg je als je bijzondere zaken opneemt in het convernant. In de basis moet met de alimentatie alle kindgebonden kosten worden betaald. Dus ook vervoer, laptops of andere studiekosten. Het is aan de beheerders van de rekening om te zorgen dat er genoeg op blijft staan. Nu krijg je continu gezeur over wat nu bijzonder is en wat niet. 

Vaak zie je dat het geld toch voor andere zaken gebruikt wordt. Of dat er niet goed gekeken wordt naar goedkopere opties (2e hands, of fietsen ipv met de bus etc). 

Ik zou dus niet meer gaan bijbetalen. Je weet dat bepaalde zaken eraan komen. Reserveren voor dat kamp of die fiets dus....

Dennis877

Dennis877

04-05-2024 om 22:59 Topicstarter

@izza,

dat gevoel krijg ik ook want dit is werkelijk de eerste keer dat we nee zeggen althans niet direct ja.
Een erg ondankbare en vervelende situatie.
In het convenant hadden we de laptop, schoolreis en beugel erin gezet omdat we weten hoe duur dit kan zijn. 
Grote eenmalige of uitzonderlijke rekeningen die echt betaald moeten worden naast alimentatie begreep ik ook bij de mediator. Niet rekeningen van 30 en 40 euro.

In principe is alimentatie bedoeld als bijdrage in de kosten van het kind betaald door de weekendouder aan de weekouder of bij co-ouderschap door de meest verdienende aan de minst verdienende ouder. En daar moet die ouder het dan mee doen.
Dure aankopen zoals een fiets, laptop, schoolkamp, beugel etc. zijn incalculeerbaar en ik vind het daarom al heel redelijk dat jij daar de helft van wil betalen.
Iets van de apotheek kan eenmalig zijn, maar ook vaker voorkomen en zijn doorgaans geen enorme bedragen. Het moet niet zo zijn dat straks alles door de helft gaat, terwijl je ook al alimentatie betaalt.

Ik had ooit een collega die ook zo'n ex had die overal geld voor wilde. Hij betaalde alimentatie, maar zij wilde bijvoorbeeld per se dat haar kinderen merkkleding droegen. Dus was dat altijd te weinig. Ingecalculeerde schoolkosten betaalde hij aan mee. 
Maar hij betaalde elk jaar zeker nog voor 1000 euro aan schoolkosten die er tussendoor extra bijkwamen. Hij wilde vooral niet dat zijn kinderen tekort gedaan werd. Maar hij werd wel gek van de hoeveelheid extra geld die zijn ex vroeg. 

ik val een beetje over het zinnetje , na alles wat we hebben gedaan...
Als je vind dat je ex niet goed omgaat met het geld dat bedoeld is voor je kinderen dan zou ik het zelf gewoon meer gaan doen, dus ipv 1 keer in de 2 weken je kinderen zien , de helft van de tijd en dan kun je ook voor de helft alles betalen en dan scheelt je dat heel veel geld  

Anoniemvoornu schreef op 05-05-2024 om 12:10:

ik val een beetje over het zinnetje , na alles wat we hebben gedaan...
Als je vind dat je ex niet goed omgaat met het geld dat bedoeld is voor je kinderen dan zou ik het zelf gewoon meer gaan doen, dus ipv 1 keer in de 2 weken je kinderen zien , de helft van de tijd 50/50 en dan kun je ook voor de helft alles betalen en dan scheelt je dat heel veel geld  

Anoniemvoornu schreef op 05-05-2024 om 12:10:

ik val een beetje over het zinnetje , na alles wat we hebben gedaan...
Als je vind dat je ex niet goed omgaat met het geld dat bedoeld is voor je kinderen dan zou ik het zelf gewoon meer gaan doen, dus ipv 1 keer in de 2 weken je kinderen zien , de helft van de tijd en dan kun je ook voor de helft alles betalen en dan scheelt je dat heel veel geld

De hele omgang omgooien vanwege onenigheid over één kleine rekening?
De vraag is ook of de ex daarmee akkoord gaat, of de kinderen het zien zitten etc. 
Ik lees hier op het forum regelmatig dat pubers liever op één adres wonen. Dan lijkt deze leeftijd me niet ideaal om nu te gaan wisselen naar co-ouderschap.

Verder heeft TS best al veel dingen betaald bovenop de alimentatie. Afgelopen maand zo te lezen ruim over de 1000 euro.

To geeft aan al 100 euro per maand meer te betalen dan wettelijk verlicht is, daarmee is de toon al gezet dat hij in zijn eigen ogen al meer doet dan hoeft.... een heel rijtje met dingen waaraan hij allemaal wel niet heeft meebetaald voor zijn eigen kinderen, het gaat om een rekening van de apotheek waar hij nu over valt.. ik vind het best koud overkomen

ex test gewoon haar grenzen uit. Dat mag. Wat kan haar het schelen, zij heeft alleen maar te winnen hier. Kijken hoeveel ze nog kan plukken. Je mag je eerste leg niet onder doen met je tweede leg, pas erop foei. En jij mag jouw grenzen aangeven. Dat mag ook. Luister naar je intuïtie.

Maar is dat echt zo dat ex haar grenzen uittest ? Of zijn pubers niet gewoon duur, zoals dus een fiets van 700 euro, waarschijnlijk een fatbike , super populair bij die leeftijd en ja dan wil je als gescheiden ouders toch dat geven wat je anders ook had gedaan 

'ex test gewoon haar grenzen uit. Dat mag. Wat kan haar het schelen, zij heeft alleen maar te winnen hier.' Niet dus, De kleine rekening van de apotheek (valt dat niet onder 'eigen risico'?) levert nu op, dat de betalende ex vindt dat zij veel te veel geld aan het vragen is en dat hij een grens gaat stellen. Dat gaat haar wellicht meer geld kosten dan die rekening van de apotheek.

Omgekeerd kan het ook zo zijn dat je een herberekening van de KA hebt aangevraagd na de geboorte van een kindje bij je tweede vrouw. Dat is dan wellicht wel royaal (100 euro meer dan berekend), maar is het in feite een achteruitgang? Was het nodig om een herberekening aan te vragen? Als jij een derde kind wil en je hebt al verplichtingen ten opzichte van twee kinderen, dan zul je je toch wel hebben gerealiseerd dat een derde kosten met zich meebrengt die je niet bij je andere kinderen weg kunt halen?

Als je het in goede orde wil oplossen zou je terug moeten naar de mediator (die overigens blijkbaar hierin mee is gegaan, geen slimme man/vrouw dus, dit is een regeling waarvan je op voorhand al weet dat die problemen gaat opleveren). Dan zou je eens op een rijtje moeten zetten wat ex krijgt voor de kinderen aan KA, KB, KGB en fiscaal voordeel. En wellicht afspraken maken over wanneer er eventueel bijbetaald zal worden, bijvoorbeeld als er een extra uitgave is die boven een bepaald bedrag uit komt, nadat er op voorhand goedkeuring aan is gegeven.

Tsjor

Anoniemvoornu schreef op 05-05-2024 om 14:26:

Maar is dat echt zo dat ex haar grenzen uittest ? Of zijn pubers niet gewoon duur, zoals dus een fiets van 700 euro, waarschijnlijk een fatbike , super populair bij die leeftijd en ja dan wil je als gescheiden ouders toch dat geven wat je anders ook had gedaan

Je hebt gewoon een budget samen niet voor de lol samengesteld en soms moet je nee verkopen. Fatbike is pure luxe. Krijgt mijn kind ook niet al blijf ik nog 100 jaar getrouwd. Ga fietsen op je fiets van marktplaats en door zeg ik dan. Als je iets wil ga je vakken vullen. 

dat kan , je kind opvoeden zonder luxe , dat is jouw keuze en als het financieel niet kan is het geen keuze , maar dat lees ik nergens in het bericht van to

en luxe is dus grenzeloos. Waar ligt dan de lat. Zo kun je blijven trekken aan de ander. En ruzie maken over ieder ding. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.