Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Met de puber naar Parijs :-)

Ik ga binnenkort met mijn jongste puber een paar dagen naar Parijs. Waar de oudste gek is op cultuur, musea enz, vindt de jongste alle musea 'saai' (haar hele leven al...), een fietstocht met gids door Parijs lijkt dr niks. Ze wil niet de toerist uithangen 😂. Op mijn opmerking dat we dan net zo goed in Nederland ergens naartoe kunnen gaan gaf ze aan Parijs echt tof te vinden, te willen 'shoppen' en een workshop parfum maken te willen doen. Dus....een combinatie tussen cultuur en minder cultuur lijkt mij wel fijn. Ik moet ook gewoon soms nog steeds wennen aan zo'n typische puber die haar kennis haalt van Tiktok en heel graag 'shopt' met vriendinnen.
Hebben jullie tips wat ik met haar zou kunnen doen? Ik wil haar nl ook wel echt wat dingen laten zien , beetje cultuur opsnuiven 


Dit! 
https://www.pinaultcollection.com/en/boursedecommerce
Zeker kunst, maar absoluut geen 'saai' museum met statische werken aan lange muren. Veel meer een ervaring dan een droog rijtje schilderijen, zeg maar. 

(En heel heel heel misschien kan het zelfs een mooie opstap zijn naar een herwaardering van kunst en cultuur bij je puber.)

Galeries Lafayette Hausmann natuurlijk! Een prachtig warenhuis, met een indrukwekkende architectuur. En vanaf het dakterras uitzicht over de stad.
Trouwens, fantastisch uitzicht heb je ook vanaf de Tour Montparnasse. Dat is goedkoper dan de Eifeltoren op, en het uitzicht is minstens zo spectaculair.
Centre Pompidou biedt op het plein altijd wel vertier van straatartiesten.
De oevers van de Seine zijn tegenwoordig een leuk wandelgebied waar ook altijd wel wat te beleven valt.
De Eifeltoren beklimmen?
De tuinen de Tuilleries. Daar is zeker met mooi weer altijd wel wat te beleven. In de zomer is er ook kermis.
Een rondvaart of een hop-on-hop-off-bus om de stad te bekijken.
Mijn kinderen vonden La Défense ook heel bijzonder. Ik ook trouwens. Is ook heel wat anders dan het oude centrum.

haar zelf een aantal concrete dingen laten uitzoeken en regelen (met hulp indien nodig) met ook ruimte in programma voor door jou gekozen activiteit(en). Misschien dat jij wat opties kunt voorleggen, waar zij uit mag kiezen.

Sorry, geen concrete tips, mijn 10jarige wilde graag naar het Louvre aka het museum met de piramide. 

Shoppen hoort er toch ook echt wel bij!

In Montparnasse een karikatuurschilderij laten maken van jullie 2 door een van de straatkunstenaars. Ze hebben voorbeelden staan, dus je kunt van te voren bekijken welke kunstenaar bij jullie past/ jullie het leukst vinden.

Volgens mij is er een mogelijkheid met een gondeltje over water te worden geloodst door een gondelier.

Centre Pompidou, Notredame, Eurodisney zijn ook opties.

Het is alweer jaren geleden, mijn kinderen waren jonger en sowieso heb ik misschien wat vreemde kinderen , maar dit was bij mijn kroost een groot succes: 

https://deyrolle.com/

Een winkel met allemaal opgezette dieren. Wat een heel stuk leuker was dan het klinkt. 

Wellicht ook leuk om te bezoeken: 

https://www.catacombes.paris.fr

Overigens -zonder dit met een gids te doen- is de fiets wel een hele leuke manier om je in Parijs te verplaatsen. 

Eten in een bouillon! 
Bv. Julien is een aanrader: lekker eten en mooie plaatjes voor Insta.

https://www.wegwijsnaarparijs.nl/restaurantjes-in-parijs/bouillons/

De catacomben.
Google maar.

De laatste keer dat ik er kwam - jaar of 9 geleden - waren ze een heel nieuw shoppingcenter aan 't bouwen aan Les Halles. In de buurt van Centre Pompidou.

Qua uitzicht zou ik haar ook meeslepen naar Montmartre. Als ze dan de Sacré Coeur niet binnenwil mag ze buiten blijven wachten of daar een Tiktok opnemen. 2 straten verder is Place du Tertre.

Als ze iets zou hebben met oude beroemdheden moet je op de begraafplaats Père Lachaise zijn.

Houdt ze van skaten? Op de site van Paris Roller kun je informatie vinden over de 'Friday night skate', een tour op skates door Parijs. Aanrader!

Engeltje schreef op 16-04-2024 om 12:32:

Galeries Lafayette Hausmann natuurlijk! Een prachtig warenhuis, met een indrukwekkende architectuur. En vanaf het dakterras uitzicht over de stad.
Trouwens, fantastisch uitzicht heb je ook vanaf de Tour Montparnasse. Dat is goedkoper dan de Eifeltoren op, en het uitzicht is minstens zo spectaculair.
Centre Pompidou biedt op het plein altijd wel vertier van straatartiesten.
De oevers van de Seine zijn tegenwoordig een leuk wandelgebied waar ook altijd wel wat te beleven valt.
De Eifeltoren beklimmen?
De tuinen de Tuilleries. Daar is zeker met mooi weer altijd wel wat te beleven. In de zomer is er ook kermis.
Een rondvaart of een hop-on-hop-off-bus om de stad te bekijken.
Mijn kinderen vonden La Défense ook heel bijzonder. Ik ook trouwens. Is ook heel wat anders dan het oude centrum.

Ik hou ook niet van musea maar dit zijn wel leuke dingen om te doen.

Gewoon de Champs-Elysees afzakken, of boek een Off the Beaten Track tour. 
Het wassenbeeldenmuseum (a la Tussauds), workshop parfum maken (wel goed van tevoren boeken trouwens).
Als jullie geocachen leuk vinden ontdek je ze veel meer van een stad dan waar je normaliter komt.

Ben toevallig met zoon onderweg naar Parijs, in de Eurostar. Zoon hoeft ook geen musea, maar er is genoeg anders te doen. We starten met de Eiffeltoren, daarna Ile de la Cité met de Notre Dame.
Morgen naar het PSG stadion en Sacre Coeur/place du tertre. En vrijdag nog rondvaart over de Seine en Arc de triomphe. Natuurlijk tussendoor nog wat souvenirs kopen en lekker eten. 
Iemand nog eettips? Geen idee wat je eet daar en wat lekker is. Ik eet zelf vegetarisch, zoon niet. 

Tango schreef op 17-04-2024 om 12:55:

Ben toevallig met zoon onderweg naar Parijs, in de Eurostar. Zoon hoeft ook geen musea, maar er is genoeg anders te doen. We starten met de Eiffeltoren, daarna Ile de la Cité met de Notre Dame.
Morgen naar het PSG stadion en Sacre Coeur/place du tertre. En vrijdag nog rondvaart over de Seine en Arc de triomphe. Natuurlijk tussendoor nog wat souvenirs kopen en lekker eten.
Iemand nog eettips? Geen idee wat je eet daar en wat lekker is. Ik eet zelf vegetarisch, zoon niet.

De meeste restaurants bieden ook wel vegetarische gerechten aan, dat komt wel goed. 

Let wel op dat je traditioneel bij vlees of vis meestal ofwel aardappelen/rijst/pasta krijgt, ofwel groenten. Als je (je zoon) allebei wil, moet je bijbestellen.

Gisteren best aardig gegeten in de buurt van de Eiffeltoren. Zoon had worstjes met friet en salade en ik pasta met groenten. Bediening was wel wat onvriendelijk. Je mocht absoluut zelf geen tafeltje kiezen en daardoor zat je dicht op elkaar. En bij het afrekenen vroegen ze bijna letterlijk om een fooi. 
Vandaag volop met de metro door de stad, via de Notre Dame naar het PSG stadion. En straks nog verder naar Sacre Coeur. Zoon vindt tot nu toe alles leuk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.