Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Tweeling (11,5 maanden) wil niet meer eten

Help! Onze jongenstweeling van (gecorrigeerd) 11,5 maanden wil nauwelijks meer eten. Ze krijgen 3 à 4 keer per dag borstvoeding, soms aangevuld met flesvoeding als mijn melkproductie laag is. Voordat ze melkvoeding krijgen, geven we ze op vijf momenten vast voedsel: bij het ontbijt pap of brood, fruithap tussendoor, warme lunch, broodkorst tussendoor, warm avondeten. Hierbij volgen we min of meer het schema van de crèche waar ze drie dagen per week heen gaan. Dit ging de afgelopen drie maanden prima, maar sinds een maand willen ze nauwelijks meer eten. Alle hapjes die we voor ze maken worden geweigerd, ook het voedsel dat hiervoor smakelijk werd opgegeten. We proberen van alles: vers voedsel en potjes, verschillende smaken en structuren, gepureerd of juist niet, etc. Alleen pannenkoeken gaan er nog in, dus bakken we van de restjes die ze over laten maar (hartige) pannenkoeken, omdat ze anders niets meer eten... Maar iedere dag pannenkoeken kan toch niet goed zijn? Ze zijn met ondergewicht geboren en nog steeds erg licht, dus ik vind het moeilijk dat ze zo weinig eten. Tips, adviezen of ervaringen welkom!

hoe gaat het op de creche qua eten? Soms eten kinderen ergens anders beter dan thuis. Buurjongen at hier netjes zijn korstjes op, terwijl hij dat thuis niet lustte.

Drinken ze wel voldoende? 
Eten ze wel iets op de pannenkoeken, bijvoorbeeld fruit?

wat zegt het consultatiebureau 

Tijdelijk meer melk een optie? Mijn oudste at tot zijn eerste verjaardag nauwelijks iets buiten borstvoeding.

Ik zou juist voor wat minder melkvoeding gaan. Vanaf 1 jaar (dus vanaf nu) is extra flesvoeding ook niet meer nodig. Ongeveer 300ml aan melkproducten word aangeraden op die leeftijd, geef je veel meer dan zullen ze ook minder eten. Bovendien is het normaal dat de eetlust wat afneemt rond die leeftijd. 
Het kan ook met zaken als doorkomende tandjes te maken hebben. Als je je echt zorgen maakt zou ik het consultatiebureau eens bellen.

Due-scimmie schreef op 22-04-2024 om 21:22:

Tijdelijk meer melk een optie? Mijn oudste at tot zijn eerste verjaardag nauwelijks iets buiten borstvoeding.

Die eerste verjaardag is zo te lezen al achter de rug voor deze tweeling. Dus nu melkvoedingen gaan opbouwen zou ik niet meer doen. Eerder afbouwen dan. 

Kan me ook voorstellen dat ze mss gewoon niet zo'n honger hebben? 4 flesvoedingen en 2 warme maaltijden klinkt voor mij als erg veel eten. Of eten ze wel veel als het pannekoeken zijn? Want dan hebben ze wel honger.

langs huisarts. Hebben ze niet spruw, waardoor zure dingen zoals fruit eten pijnlijk is? Last van oren? Anders is eten ook pijnlijk

Meesje schreef op 22-04-2024 om 22:13:

[..]

Die eerste verjaardag is zo te lezen al achter de rug voor deze tweeling. .

Titel zegt 11,5 maand. Dan is eerste verjaardag niet voorbij.

Due-scimmie schreef op 23-04-2024 om 08:46:

[..]

Titel zegt 11,5 maand. Dan is eerste verjaardag niet voorbij.

Gecorrigeerd. Dus waarschijnlijk wel.

Hoe oud zijn ze nu werkelijk dan? Als ze de hele dag door volle flessen en borstvoeding krijgen zitten ze waarschijnlijk ook gewoon vol. Ik zou advies vragen bij het cb en de huisarts medische zaken laten uitsluiten. 

Elski

Elski

23-04-2024 om 21:34 Topicstarter

Dank voor jullie reacties! De tweeling is nu bijna 13,5 maanden, gecorrigeerd 11,5 maanden. Ze zijn ruim zeven weken te vroeg geboren, dus het is altijd een beetje lastig met inschatten waar ze zitten qua ontwikkeling. Ik probeer de pannenkoeken zo vol mogelijk te stoppen (met geraspte groenten bijv.) en meestal eten ze dat wel. Het lijkt er dus wel op dat ze honger hebben, maar dat ze ineens weinig meer lusten. We geven melk nu altijd na de maaltijd, zodat ze in principe hongerig aan tafel gaan. Op de crèche eten ze inderdaad meestal beter! De kinderarts zegt dat het erbij kan horen, maar heeft ons toch wel doorverwezen naar een diëtist i.v.m. hun lage gewicht.

Onze dochter at op een bepaald moment alleen nog maar chocolademousse toen ze anderhalf of twee was. Geen idee waarom de rest geweigerd werd. Maar beetje bij beetje begon ze weer gevarieerder te eten en nu lust ze (vanaf een jaar of drie) werkelijk alles. Zo’n makkelijke eter, heerlijk. Dus wie weet is het een fase. Gewoon blijven aanbieden, maar wel goed dat je naar een diëtist bent doorverwezen.. 

Elski schreef op 23-04-2024 om 21:34:

Dank voor jullie reacties! De tweeling is nu bijna 13,5 maanden, gecorrigeerd 11,5 maanden. Ze zijn ruim zeven weken te vroeg geboren, dus het is altijd een beetje lastig met inschatten waar ze zitten qua ontwikkeling. Ik probeer de pannenkoeken zo vol mogelijk te stoppen (met geraspte groenten bijv.) en meestal eten ze dat wel. Het lijkt er dus wel op dat ze honger hebben, maar dat ze ineens weinig meer lusten. We geven melk nu altijd na de maaltijd, zodat ze in principe hongerig aan tafel gaan. Op de crèche eten ze inderdaad meestal beter! De kinderarts zegt dat het erbij kan horen, maar heeft ons toch wel doorverwezen naar een diëtist i.v.m. hun lage gewicht.

Onze dochter lustte kort na haar eerste verjaardag ook opeens minder. Daarvoor was ze altijd enthousiast als ze maar mee mocht eten. Nu met 3,5 begint ze weer iets gevarieerder te eten.

De who raadt borstvoeding aan te 4 jaar. Zolang ze dat wel goed nuttigen en ze volgens hun eigen curve groeien, niet te veel zorgen maken. Bij de volgende groeispurt eten ze gewoon weer eventjes iets extra.

Wat ik ervan heb gehoord op het consultatiebureau destijds is dat het past bij de leeftijd en is het een natuurlijk instinct. Rond de 1e verjaardag gaan kinderen kruipen en/of lopen en wordt het van levensbelang dat het kind niet zondermeer alles opeet wat die tegenkomt. Zodoende worden ze heel kieskeurig met wat ze eten en hebben ze ineens moeite met heel veel dingen. 

Hier hebben we het ook gehad, een van mijn kinderen lustte alleen nog hutspot en druiven. Gelukkig gaf ik nog veel borstvoeding en dat is gewoon goed en voedzaam op deze leeftijd (was ook wat consultatiearts zei). Sterker nog, kind groeide harder van de borstvoeding dan hij zou hebben gedaan met alleen vast voedsel, gezien zijn groeicurve die pas op 'zijn eigen lijntje' kwam toen borstvoeding niet meer het hoofdvoedsel was. Je zegt dat je kinderen nog steeds klein zijn, hoe groot zijn jullie zelf eigenlijk? Ik ben vrij klein van stuk en op het consultatiebureau waren er aanvankelijk ook zorgen over de groei, maar ze waren even vergeten dat kleine ouders ook een klein kind hebben.....

En het voedsel weigeren was hier inderdaad een fase, kind ging vanzelf weer meer eten. 

Dus als je kinderen blij en gezond ogen en jij kunt de borstvoeding aan, zou ik me geen zorgen maken over de hartige pannenkoeken. Blijf gewoon verschillende soorten voedsel aanbieden en er komt waarschijnlijk vanzelf een moment dat ze (weer) hetzelfde willen hebben als jij. Hoe doen ze het eigenlijk op het kinderdagverblijf? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.