Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
12 november 2012 door Justine Pardoen
Bijna 1 op de 3 gezinnen met jonge kinderen heeft al een iPad of ander tablet in huis. Hoe vind je daar leuke apps voor? En wat betekent het voor de mediaopvoeding thuis?
Peuters en zelfs baby's kunnen al tikken en vegen op een tablet, zoals de iPad. Dat is leuk om te zien: ouders verbazen zich erover hoe snel hun kinderen leren en nieuwe dingen uitproberen. En vaak zijn ze er ook trots op. Een moeder vertelt over haar dochter van 4: "Soms weet zij dingen die ik niet weet: 'Kijk mama, dan druk je gewoon hier'. Vooral met de iPad is zij superhandig."
Ook Maurice de Hond vertelt overal hoe zeer hij onder de indruk is van zijn dochtertje dat al op 2-jarige leeftijd de iPad zelfstandig kon bedienen. Met 3 jaar had ze al haar eigen iPad.
Hieronder een update van de laatste ontwikkelingen. Met onder andere: onderzoek onder ouders, en tips voor het vinden van leuke apps.
Uit recent onderzoek (Iene Miene Media, mei 2012) blijkt:
Net als Maurice de Hond vinden veel ouders dat jonge kinderen enorm veel leren van de iPad. De helft van de ouders van 3-jarigen denkt dat hun kind Engels kan leren van de spelletjes die ze via de iPad leren. Ook in de schoolse vaardigheden, zoals het herkennen van cijfers, letters en kleuren, krijgen ze een voorsprong, vinden ouders.
Deze manier van leren is volgens De Hond zelfs zó krachtig dat hij bezig is om er speciale scholen, de zogenaamde Steve Jobs-scholen, voor op te richten (zie Onderwijs voor een nieuwe tijd). Of dat gaat werken, is nog onduidelijk. Er is nog geen onderzoek dat de claims van De Hond bevestigt. Eigenlijk weten we nog helemaal niets over de effecten van de iPad op het leren.
Dat neemt echter niet weg dat kinderen vaak heel enthousiast en vrolijk worden van de iPad. En ouders denken dat hun kind er zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen van krijgt. Negatieve effecten van de iPad worden niet ervaren; alleen het niet kunnen stoppen (huilen!) wordt veel genoemd, zelfs bij de groep tot 3 jaar.
Opmerkelijk is dat 10% van de ouders aangeeft dat een of meer van hun kinderen nauwelijks of zelfs helemaal geen interesse hebben in digitale media. De redenen daarvoor kunnen heel verschillend zijn, getuige de volgende citaten:
En lang niet altijd vinden ouders het fijn dat hun jongste kinderen zo enthousiast zijn. Deze ouders willen vooral zelf de regie houden. Citaat:
Bij de kinderen tot 3 jaar hebben ouders het meest reserve: het merendeel ziet hun kinderen het liefst met ander speelgoed spelen. Citaat:
Voorlopig zien jonge ouders nog altijd het nut van het gewone – papieren of stoffen – prentenboekje voor de allerjongsten. Dat blijft ook heel fijn, om samen met je kind een boekje te lezen. Maar de tv en dan zo'n iPad, dat komt er gewoon bij.
Je moet wel oppassen dat ze niet een te eenzijdig aanbod krijgen, dus dat het voorlezen erbij inschiet omdat de tv gemakkelijker is. Of dat je niet meer zelf voorleest omdat ze het zelf wel doen via de iPad en de voorleesstem. Niet omdat het schadelijk is, maar omdat eenzijdigheid in ervaringen, ook met media, culturele verarming is.
Veel aanbieders van kinder-apps claimen dat hun product 'educatief' zou zijn, oftewel: 'leerzaam'. Voor ons is dat niet per se een aanbeveling. Zelfs de stompzinnigste app kan nog leerzaam zijn, omdat er van alles wel iets te leren valt, zoals kleuren, of volgordes, of fijne motoriek. Want elke app is in kleur, en kent opeenvolgende gebeurtenissen, en vereist bediening. Wat ons betreft zou de term 'educatief' dus beperkt moeten blijven tot schoolse vaardigheden. Maar dan nog is het maar de vraag in hoeverre dat ook echt zo werkt (meestal is het niet echt getest of gevalideerd). En nog belangrijker is de vraag of het überhaupt nodig is. Ik denk het niet.
Wat ons betreft moet een app vooral aantrekkelijk zijn voor een kind. Dat wil zeggen:
Samenvattend: jonge kinderen leren voortdurend van hun ervaringen, ook als die niet 'educatief' gestuurd worden. Laat je dus niet verleiden door die term, en kies vooral iets wat je kind aantrekkelijk vindt (tenzij het zelf vraagt om te leren lezen, schrijven of rekenen via een app).
De onderstaande sites kunnen u verder helpen bij het vinden van leuke apps.
Een tip tot slot: van 23 tot 30 november is het Week van de Mediawijsheid. Loop eens langs bij de bieb, of kijk op Mediaopvoeding.nl als u vragen heeft. Er komt steeds meer informatie voor ouders. Maak er gebruik van!
was hoofdredacteur van Ouders Online (tot 1 september 2018), en is specialist op het gebied van jeugd en media. Ze wordt regelmatig 'ingevlogen' door scholen, wanneer zich akelige incidenten hebben voorgedaan.