Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
31 augustus 2014 door Henk Boeke
Lees hier hoe je zomaar 10% van je energierekening kunt afhalen.
We kregen een brief van de Nuon waarin we van harte bedankt werden dat we opnieuw voor hen gekozen hadden. Ho! We hádden nog helemaal niet gekozen, en zeker niet voor de Nuon. We hadden juist besloten om dit jaar maar eens over te stappen naar een goedkopere leverancier vanwege onze torenhoge energierekening van 600 euro per maand.
Een oud pand, kantoor aan huis, eindeloos douchende pubers, tja, dan krijg je dat. En geld voor isolatie, zonnepanelen of een zuiniger CV-ketel hebben we niet. Het moest dus echt van een prijsverlaging komen.
Stap 1 was een telefoontje naar de Nuon, met de vraag of dat nieuwe contract nog ongedaan gemaakt kon worden. Tot onze verrassing was dat geen enkel probleem. We hadden ons voorbereid op een moeizaam gesprek met een onwrikbare bureaucraat ("Contract is contract", "Had u maar eerder actie moeten ondernemen", of woorden van gelijke strekking), maar dat viel alleszins mee. De vriendelijke Nuon-meneer vroeg alleen maar of we klachten hadden over de dienstverlening (nee, nooit gehad), en daarna waarom we dán van dat contract af wilden.
Ik legde uit dat we wilden overstappen naar een goedkopere leverancier. Nee, welke, dat wisten we nog niet. Waarop de Nuon-meneer voorstelde om ons over een week nog eens terug te bellen als we het wél wisten. Hij zou dan ook zelf met een voorstel komen. Huh? Zijn prijs kon dus ongevraagd nog omlaag? Ja, dat kon.
Stap 2 was het zoeken naar een goedkopere leverancier. Ik begon bij de Vereniging Eigen Huis omdat we daar zelf lid van zijn. Dat bleek echter een doodlopende route, omdat ze maar af en toe nieuwe veilingen organiseren, en de eerstvolgende zou in ons geval te laat komen. We moesten immers binnen een week beslissen.
Ook wel aantrekkelijk leek ons de Vastelastenbond, die adverteert op onze eigen site. "De kracht van het collectief", "gratis lid worden", en een handige link Overstappen van energie leverancier; dat klonk goed. Maar ook deze optie kwam niet in aanmerking, vanwege een merkwaardige melding in hun prijsvergelijker. Ik vulde ons jaarlijkse gas- en elektra-verbruik in, en las (behalve de prijs die ik bij hen zou betalen): "Uw besparing: € 228,-". Aangezien ze nooit kunnen weten hoeveel ik op dit moment betaal, leek me dat een uit de lucht gegrepen bedrag, en met een bedrijf dat bedragen uit de lucht grijpt, wil ik niet in zee.
Om te voorkomen dat ik al die oude en nieuwe aanbieders zou moeten aflopen, besloot ik om een neutrale prijsvergelijker te raadplegen, die al dat werk al gedaan heeft. Mijn God. Van de regen in de drup. Er blijken al bijna net zoveel vergelijkingssites als feitelijke leveranciers te zijn. (Wat heel goed verklaarbaar is, want voor elk nieuw contract krijgen ze 40 à 50 euro. Dat tikt lekker aan.) Uiteindelijk koos ik maar voor Gaslicht.com van Ben Woldring, die mij wel een gezaghebbend persoon leek op vergelijkingsgebied. (Wel komisch, dat je op zo'n moment op volstrekt irrationele gronden gaat kiezen, terwijl je juist bezig was een rationele afweging te maken.)
Maar ook daar zonk de moed me in de schoenen. Het duizelde mij van de prijsdetails, pakketdetails, welkomstpremies (zijn die nu wel of niet doorberekend in het voordeel?), variabele en vaste tarieven, grijze stroom en groene stroom (zou atoomstroom nou groen of grijs zijn?), gemixte stroom, groen gas (wat is dát nou weer?), leverancierswaarderingen, klantervaringen, netwerkkosten en actieprijzen. En tot overmaat ramp meldt Ben Woldering "dat het geen zin heeft om de oude jaarrekening te vergelijken met de bedragen hieronder". Pffff...
Maar wacht even. Op de homepage van Gaslicht.com staat een ontzettend handig videootje van het tv-programma Kassa. Waarin bijvoorbeeld glashelder wordt uitgelegd wat het verschil is tussen een inkoopcollectief – zoals Eigen Huis en de Consumentenbond – en een échte energiemaatschappij, en dat een echte energiemaatschappij altijd goedkoper is dan een inkoopcollectief. Kijk even mee:
Aangezien ik op zich heel tevreden ben over de service van onze eigen Nuon, was ik blij verrast met de conclusie van Kassa, dat het altijd nuttig is om eerst te onderhandelen met je eigen leverancier. Ik heb iets tegen onderhandelen (daar moet je een bepaald soort mens voor zijn en dat ben ik niet) maar wat energie betreft schijnt het heel simpel te zijn. Je zegt gewoon: "Volgens de site van Ben Woldring kan ik X euro besparen, wat kunt u voor mij doen?"
Precies een week na ons eerste gesprek belde de verkoper van de Nuon. Ik zei: "Volgens de site van Ben Woldring kan ik € 720,62 besparen, wat kunt u voor mij doen?" De Nuon-verkoper zei dat je dat niet kon vergelijken, want dit en dat en zus en zo, maar hij kon wel 10% van onze elektriciteit af doen. "En 10% van onze gasrekening?" drukte ik meteen maar door. Ja, dat kon. Waardoor we zomaar honderden euro's goedkoper uit waren. Met één telefoontje, zonder te onderhandelen.
Van een kennis hoorde ik dat je met allerlei andere contracten en abonnementen precies hetzelfde kunt doen. Gewoon bij je bestaande leverancier vragen of het wat goedkoper kan. Hijzelf had het gedaan met de krant. Maar het schijnt nog veel breder toepasbaar te zijn. Uw eigen ervaringen kunt u hieronder kwijt bij de reacties. We zijn benieuwd!
schreef dit artikel mede namens Justine Pardoen. Samen waren zij Ouders Online, tot 1 september 2018. Henk als eindredacteur, en Justine als hoofdredacteur.